dinsdag 19 september 2017

Luchthaven: vonnis met een timer ...


Op 20 juli 2017 velde de Franstalige Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel een belangrijk vonnis in verband met de vliegroutes rond de luchthaven van Zaventem.  Het gaat om een vonnis met een ‘timer’, dat in volle vakantieperiode haast onopgemerkt voorbijging.  Maar de wekker loopt af op 20 november a.s. …
Waarover gaat het?

Er waren bij die rechtbank drie vorderingen ingediend door een aantal Brusselse instanties: m.n. de verlenging van de strengere normen voor de ‘nachtvluchten’ van 18.00u tot 7.00u (nu is dat van 23.00u tot 6.00u), het schrappen van de zgn. Kanaalroute boven het centrum en het noorden van Brussel en het verscherpen van de ‘bocht naar links’ voor het oosten van Brussel.

Deze vorderingen waren erop gericht om het bestaande onevenwicht in de verdeling van de geluidslast, waarbij Vlaams-Brabant nu reeds ruim 80% van de lawaaihinder over zich krijgt, nog verder te versterken. 

De Brusselse rechter ging niet in op de verlenging van de nachtperiode.

Wat de vluchten over de Kanaalroute en het oosten van Brussel betreft, oordeelde de rechter dat de schendingen van de Brusselse geluidsnormen moeten stoppen.  Hij stelde federaal minister van Mobiliteit François Bellot voor de keuze: ofwel het vonnis naar de letter uitvoeren en concreet aangeven welke operationele instructies hij daartoe zal geven – wat de facto inhoudt dat lawaaierige vliegtuigen boven Vlaams-Brabant en niet boven Brussel moeten vliegen – ofwel formeel motiveren waarom geen maatregelen in die zin kunnen worden genomen.  Die keuze moet binnen de vier maanden worden gemaakt. 

Op vrijdag 1 september jl. besliste de federale regering niet in beroep te gaan tegen het vonnis van de Brusselse rechtbank.  Dat betekent dat de wekker effectief afloopt op 20 november a.s. en dat minister Bellot dus een keuze moét maken …

Voor het Platform Luchthavenregio Vlaams-Brabant, waarin alle Vlaams-Brabantse burgemeesters en het provinciebestuur vertegenwoordigd zijn, is het duidelijk dat er geen sprake kan van zijn om het bestaande onevenwicht in de verdeling van de lawaaihinder verder scheef te trekken in het nadeel van de inwoners van Vlaams-Brabant.  Er moet integendeel dringend een samenwerkingsakkoord tot stand komen tussen de federale overheid en de gewestregeringen om een stabiel en rechtszeker kader vast te leggen dat een billijke spreiding van de lasten garandeert.  Dat samenwerkingsakkoord moet de basis vormen voor een federale vliegwet.

Het Platform Luchthavenregio Vlaams-Brabant heeft daarom een brief geschreven naar federaal minister van Mobiliteit Bellot waarin staat dat van hem verwacht wordt dat hij ten aanzien van de rechter formeel motiveert dat de vliegroutes in kwestie, waarbij zowel het Vlaamse als het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betrokken zijn, niet kunnen worden aangepast vooraleer er een globaal samenwerkingsakkoord over de exploitatie van de luchthaven tot stand is gekomen tussen de federale en de gewestelijke overheden.

Verder stelt het Platform Luchthavenregio Vlaams-Brabant dat het niet de bedoeling kan zijn om het luchthavenbeleid te laten bepalen door juridische procedures, waarbij de ene regio tegen de andere wordt uitgespeeld en waarbij gemeentebesturen gedwongen worden om procedures op te starten om de belangen van hun inwoners te verdedigen.  Het luchthavenbeleid moet worden bepaald door de bevoegde overheden, die er volgens hun eigen regeerakkoorden toe gehouden zijn onder elkaar een samenwerkingsakkoord af te sluiten.

De klok tikt dus. 

Hopelijk haalt het gezond verstand de bovenhand en springt men niet lichtzinnig om het belang van de nationale luchthaven, die door het uitblijven van een samenwerkingsakkoord en een federale vliegwet, schade ondervindt.  Na de haven van Antwerpen is de luchthaven van Zaventem immers de tweede economische poort van Vlaanderen, met grote toegevoegde economische waarde en met aanzienlijke tewerkstelling.  Zowel Brussel als Vlaams-Brabant hebben voordeel bij een evenwicht tussen economische bloei van de luchthaven en de leefbaarheid van de luchthavenomgeving. De gezondheid en het welzijn van élke inwoner in de luchthavenregio is daarbij even belangrijk, of hij nu in Vlaams-Brabant of in Brussel woont.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten