Gemeenteraad gemist? Geen
probleem. Je vindt hier meer informatie over de markantste
beslissingen. Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 6 oktober 2014 o.m.
de volgende punten aan bod:
Twee
plaatsvervangende gemeenteraadsleden
Twee gemeenteraadsleden zijn de
komende maanden verhinderd. Het
Gemeentedecreet voorziet dat ze dan tijdelijk kunnen worden vervangen door
plaatsvervangende gemeenteraadsleden. Zo
wordt Silke Cuypers (Groen) tot 31 juli 2015 vervangen door Axel Degreef
(Groen) en wordt Katrijn Willems (Open Vld) tot 28 februari 2015 vervangen door
Lia Vandeven (Open Vld).
Stopzetten procedure RUP Vierhuizen
Namens het college van
burgemeester en schepenen, lichtte schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens
(N-VA) toe waarom de procedure rond het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP)
Vierhuizen wordt stopgezet.
Het
college van burgemeester en schepenen van Kortenberg heeft kennisgenomen van
het advies van de GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening) over de
145 bezwaarschriften die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek in het
kader van het ontwerp-RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) “Vierhuizen”.
Via
dit RUP wil het gemeentebestuur van Kortenberg, in samenwerking met
VLABINVEST, een antwoord helpen bieden
op de schrijnende nood aan betaalbare woningen en bouwgronden in onze
gemeente.
In
het advies van de GECORO worden veruit de meeste bezwaren i.v.m. de
voorgestelde ruimtelijke ordening van het projectgebied weerlegd.
De
GECORO formuleert wel drie eindadviezen, die kort samengevat hierop neerkomen:
- De communicatie rond het project kan helderder.
- Er moet aan een oplossing gewerkt worden voor de waterbeheersing in het projectgebied vooraleer nieuwe bouwinitiatieven worden opgestart.
- Er moet een oplossing worden uitgewerkt voor de mobiliteit in en rond het projectgebied.
Hoewel
de GECORO alleen bevoegd is voor aspecten inzake ruimtelijke ordening en niet
voor de aspecten die in de eindadviezen aan bod komen, neemt het college van
burgemeester en schepenen van Kortenberg de bekommernissen van omwonenden en
andere inwoners, die ook bij eerdere contactmomenten al waren geformuleerd
omtrent heldere communicatie, de vrees voor bijkomende wateroverlast en de
bekommernissen rond de mobiliteit, oprecht ernstig.
Daarom
wordt het RUP “Vierhuizen” ‘on hold’ gezet.
Het college van burgemeester en schepenen wil eerst een duidelijk en
overtuigend antwoord formuleren op de bezwaren inzake wateroverlast en
mobiliteit, om op die manier een breder en steviger draagvlak te creëren voor
de verdere ontwikkeling van dit project.
Nadat
deze aspecten verder zijn uitgeklaard en gecommuniceerd, kan een nieuw openbaar
onderzoek over het project volgen op basis van concrete engagementen die een
antwoord bieden op de bekommernissen die uit de bezwaarschriften tegen het RUP
Vierhuizen naar voor zijn gekomen.
Burgemeester Chris Taes (CD&V) stipte aan dat het de bedoeling
blijft om in de projectzone een initiatief voor betaalbaar wonen te nemen,
omwille van de grote nood die hieraan bestaat bij jongeren die nu, omwille van
de hoge kostprijs van bouwgronden, gedwongen worden om te verhuizen.
Het
college van burgemeester en schepenen toont hiermee aan dat het de opmerkingen
van de inwoners ter harte neemt en dat het oren heeft naar de nood aan
verduidelijking en een meer gedetailleerde omschrijving van de randvoorwaarden
die dit belangrijke project mogelijk moeten maken. Daarmee handelt het college in de lijn van
het Charter van Kortenberg, de bakermat van de moderne democratie.
Budgetwijziging I – krachtlijnen
Schepen van financiën Harold
Vanheel (N-VA) lichtte de
begrotingswijziging voor 2014 toe, die werd goedgekeurd door de gemeenteraad.
Wat
het exploitatieresultaat betreft is er een netto daling van 950.268 euro. Dit
is te wijten aan een daling van de geraamde belastingontvangsten (-318.333
euro) en een herraming van diverse operationele kosten verspreid over de
verschillende diensten. Het netto positief exploitatieresultaat voor 2014 wordt
gebudgetteerd op 3.933.522 euro. Inzake
investeringsuitgaven is er een lichte netto stijging van 161.075 euro. Het
netto investeringsbudget voor 2014 bedraagt nu 6.111.470 euro.
Dit
tussentijdse financiële rapport bevestigt dat het college helemaal op schema
zit wat betreft de meerjarendoelstelling inzake gezond financieel en
operationeel beheer, terwijl er toch belangrijke investeringen gebeuren in de
diverse beleidsdomeinen en het OCMW. Op
de gemeenteraad van december wordt de begroting 2015 voorgesteld evenals een actualisering
van de meerjarenplanning.
Sociale correctie op bijdrage voor afvalophaling
Schepen Kristien Goeminne (CD&V)
stelde een aanpassing voor aan het reglement dat de sociale correcties regelt
op de bijdrage voor afvalophaling.
Gezinnen met kinderen tot 2 jaar krijgen een
tegemoetkoming van € 36 per jaar, omdat ze te maken hebben met heel wat
pamperafval. Personen die lijden aan
incontinentie kunnen eveneens een tegemoetkoming aanvragen om dezelfde
reden. Voor gepensioneerden, weduwen,
wezen en andersvaliden die genieten van een verhoogde tegemoetkoming vanwege
het ziekenfonds, is eveneens een tegemoetkoming van maximum € 36 per jaar
voorzien.
Bij controle van de gemeenterekeningen is gebleken
dat sommige belanghebbenden per jaar minder aan afvalophaling en –verwerking
uitgeven dan de toelage die ze van de gemeente krijgen. Dat wordt nu rechtgezet: de toegekende
sociale correctie kan voortaan niet hoger zijn dan de totale kost van de
ophaling van het restafval. Het
DifTar-saldo dat verkregen werd door toekenning van een sociale correctie kan
ook niet ‘in geld’ terugbetaald worden.
De centen van de toelage kunnen dus alleen voor het DifTar-systeem
worden gebruikt.
Subsidiereglement voor milieu- en natuurverenigingen
Op voorstel van schepen
Kristien Goeminne (CD&V) keurde de gemeenteraad het subsidiereglement voor
milieu- en natuurverenigingen voor de periode 2014-2019 goed.
Om erkend te worden
en voor ondersteuning in het kader van dit subsidiereglement in aanmerking te
komen, moet de milieu- of natuurvereniging of de gebiedsspecifieke werkgroep
voldoen aan het reglement betreffende de gemeentelijke erkenning van
verenigingen d.d. 3 oktober 2011.
De
erkenningsaanvraag moet ingediend worden bij de dienst vrije tijd. Pas als de
milieu- of natuurvereniging of de gebiedsspecifieke werkgroep de
erkenningsprocedure heeft afgerond, kan een werkingssubsidie op basis van dit
reglement aangevraagd worden.
Erkende Kortenbergse verenigingen of verenigingen
die uitzonderlijk door het college zijn erkend omwille van hun bovenlokale
uitstraling, hun ontstaan in de gemeente of hun uitzonderlijk karakter, kunnen
een werkingssubsidie aanvragen.
De grootte van het
basisbedrag is 150,00€ per jaar. De grootte van het bonusbedrag is 40,00€ per
punt. Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 950,00€ per jaar.
Subsidiereglement voor het jeugdwerk
De
gemeenteraad keurde een voorstel van schepen van jeugd Harold Vanheel (N-VA)
goed in verband met een aangepast subsidiereglement voor het jeugdwerk.
Het
gemeentebestuur voorziet een financiële tegemoetkoming voor het jeugdwerk wanneer
jeugdhuizen of jeugdverenigingen werk maken van:
- Bevorderen van veiligheid bij jeugdverenigingen (vb. EHBO-producten, branddekens, fluo-hesjes, …)
- Veiligheid op fuiven (security)
- Kadervorming
- Kampwerking
- Busvervoer
- Dag van de Jeugd
- Vernieuwende projecten
- Betaling van Sabam en billijke vergoeding (in jeugdhuizen)
- Pendelbus bij fuiven
- Opruimen van zwerfvuil
- Voedselveiligheid
- Sensibiliseringsacties rond drugs/alcohol
- Bovendien bestaat er ook nog een ‘restfonds’ waarop het jeugdhuis een beroep kan doen na overleg binnen de Jeugdraad. Het bedrag van de tegemoetkoming vanuit het gemeentebestuur wordt jaarlijks bepaald in het budget.
Schepen van sport Ann Vannerem
(CD&V) overtuigde de gemeenteraad van de hernieuwde toetreding van
Kortenberg tot de sportregiowerking voor de periode 2014-2019. Daardoor treedt de gemeente toe tot het samenwerkingsverband van de
sportregio Dijle & Hageland, opgezet door de provincie Vlaams-Brabant,
waarbij het stimuleren van personen met een handicap tot sportbeoefening en het
aanzetten tot kwaliteitsvol en duurzaam sporten en gezond bewegen
beleidsprioriteiten zijn.
De regiowerkgroep
bestaat uit de sportfunctionarissen of sportverantwoordelijken en
sportraadvoorzitters van de participerende gemeenten en de provinciale
regiocoördinator. De regiocoördinator treedt op als secretaris. De regiowerkgroep vergadert minimaal 4 keer
per jaar, zo mogelijk telkens in een andere gemeente.
Het regiobestuur
bestaat uit de schepenen voor sport van de participerende gemeenten, de
gedeputeerde voor sport, een afgevaardigde van de provinciale sportdienst, de
regiowerkgroep-voorzitter en de provinciale regiocoördinator. Deze laatste
treedt op als secretaris. Het voorzitterschap van het regiobestuur wordt
vervuld door één van de schepenen. Het regiobestuur wordt minimaal 1 keer per
jaar samengeroepen en behartigt het financieel beheer van de sportregio evenals
de inhoudelijke beleidsinvulling.
De
sportregiowerking legt zich toe op het stimuleren en ondersteunen van de
regionale werking in de sportsector, met bijzondere aandacht voor kansengroepen. De ondersteuning bestaat uit:
1° Het opnemen van
bovenlokale coördinatietaken.
2° Het organiseren
van overleg met gemeenten.
3° Het communiceren
over en promotie van het regionale sportaanbod.
4° Het faciliteren
van sport- en beweegactiviteiten en vorming van sportbegeleiders en sportbestuurders.
5° Het onderzoeken
van de aangebrachte vragen en noden tot ondersteuning.
6° Het stimuleren
van intergemeentelijke samenwerking.
7° Het realiseren
van bovenlokale initiatieven in het kader van de beleidsprioriteiten van het
decreet Lokaal Sportbeleid.
Circulatieplan Kortenberg Noord: opdracht en bestek
Burgemeester Chris Taes (CD&V)
kreeg van de gemeenteraad groen licht om een circulatieplan voor de zone
Kortenberg Noord op te stellen.
Het
deelgebied Kortenberg Noord wordt afgebakend door het gebied ten noorden van de
N2 (Leuvensesteenweg) tussen de Hofstraat, de Erpsestraat en de Stationstraat.
Het
circulatieplan moet de verschillende mogelijkheden in kaart brengen om de
verkeersstromen in dit gebied in goede banen te leiden en om het sluipverkeer
te ontmoedigen.
De
Hofstraat wordt tijdens de spits
intensief gebruikt als sluiproute naar en van de N2. ’s Ochtends worden hierdoor de zijstraten van
de N2 belast, met daarbij ook de aanliggende kruispunten, en ’s avonds kan de
sluiproute via de Parkstraat uitmonden in de Stationstraat. Vele straten in het projectgebied zijn smal,
met bebouwing tot zeer dicht bij de rijbaan (zoals bv. in een deel van de
Hofstraat, de Kapellestraat, de Maria Christinastraat, de Edegemstraat, in een deel
van de Blockmansstraat, de Engelenstraat, de Parkstraat, …). De ligging van een grote supermarkt zorgt
voor extra verkeersdruk in het projectgebied.
Tevens is er een zeer hoge parkeerdruk in het hele gebied.
De
studie moet alle aspecten van de verkeerscirculatie in dit gebied in kaart
brengen met o.m.:
- Herkomst-bestemmingsmetingen op twaalf meetpunten;
- Analyse van de meetgegevens tijdens de spitsperiodes om een beter zicht te krijgen op de huidige circulatie;
- Presentatie van deze meetgegevens in een overzichtelijke vorm;
- Voorstellen om het eventuele sluipverkeer uit dit deelgebied te weren;
- Concrete voorstellen voor een betere, vlottere, veiligere en multimodale circulatie in de straten van het projectgebied, met aandacht voor de specifieke plaats van voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer;
- Een inschatting van de impact van de voorgestelde maatregelen op de omliggende straten. De hinder mag niet zomaar verschoven worden, maar moet zo veel mogelijk structureel voorkomen en/of geweerd worden;
- Betrokkenheid van de buurtbewoners bij het adviesproces, nadat het college een concreet zicht heeft gekregen op de voorgestelde oplossingen / alternatieven / voorlopige maatregelen;
- Een uitvoerige technische toelichting bij de gemaakte analyse en de geformuleerde oplossingen / alternatieven / voorstellen in de raadscommissie ruimtelijke ordening, openbare werken, lokale economie en mobiliteit en in de gemeentelijke adviesraad voor mobiliteit en verkeersveiligheid (GAMV);
- Een realistische raming van de kostprijs voor de voorgestelde oplossingen / alternatieven / voorstellen.
Stookplaats van het Erfgoedhuis wordt vernieuwd
De stookplaats van het Erfgoedhuis
in Erps-Kwerps wordt vernieuwd. Schepen
Bart Nevens (N-VA) kreeg daarvoor het fiat van de gemeenteraad.
De kostprijs voor deze werken worden geraamd op 35.116,90 € excl. BTW of 42.491,45 € incl. BTW. De
kostprijs voor eventuele meerwerken wordt geraamd op € 3.511,16 excl. BTW of 4.249,14 € incl. BTW. Na oplevering wordt een correcte afrekening
gemaakt a rato van de al dan niet uitgevoerde meerwerken.
De uitvoering van de renovatie wordt toevertrouwd
aan EDLB (de Energiediensten aan de Lokale Besturen) van Eandis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten