Op voorstel van schepen van woonbeleid Kristien
Goeminne (CD&V) keurde de gemeenteraad een aanpassing goed van het
reglement voor het leegstandregister.
De belangrijkste
wijzigingen hebben betrekking op de volgende aspecten:
-
Wat
de overdracht van een ‘zakelijk recht’ op een eigendom betreft (meestal een
verkoop), vinden de inwoners voortaan een gebruiksvriendelijk formulier op de
webstek van de gemeente, waarmee ze een wijziging in eigendomsstatus kunnen
melden.
-
Er
werd een limitatieve lijst opgesteld van objectieve indicaties van leegstand en
die leegstand wordt beoordeeld op een combinatie van verschillende aspecten,
wat de rechtszekerheid van de inwoner aanzienlijk verhoogt.
-
Het
reglement gaat in op 1 januari 2019 en loopt tot 31 december 2019.
-
Om
een vrijstelling van leegstand te kunnen aanvragen, is een standaard
aanvraagformulier beschikbaar op de webstek van de gemeente.
-
Wie
minder dan twee jaar houder is van een ‘zakelijk recht’ (meestal: de eigenaar),
kan een vrijstelling voor de leegstandbelasting aanvragen.
-
Wie
in een erkende ouderenvoorziening verblijft, heeft gedurende twee jaar recht op
een vrijstelling voor de leegstandbelasting.
-
Wanneer een
gebouw of woning wordt gerenoveerd of gesloopt en beschikt over een
goedgekeurde omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, geldt een
vrijstelling voor een periode van 2 jaar, vanaf de datum van goedkeuring van de
omgevingsvergunning. Een verlenging van deze
vrijstelling is mogelijk voor een periode van maximaal 3 opeenvolgende jaren,
na het toekennen van deze eerste vrijstellingsperiode.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten