Gemeenteraad gemist? Geen
probleem. Je vindt hier meer informatie over de markantste
beslissingen. Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 5 januari 2015 o.m.
de volgende punten aan bod:
Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad de meerjarenplanning voor de kerkfabrieken goed. Kerkfabrieken zijn besturen die instaan voor het onderhoud en de goede werking van kerkgebouwen. Voor de periode 2014 – 2019 is een totaal investeringsbedrag van € 227.000 voorzien voor de vijf kerkgebouwen (Kortenberg, Erps, Kwerps, Everberg en Meerbeek). Het gemeentebestuur en het centraal kerkbestuur (dat de vijf kerkfabrieken vertegenwoordigt) denken momenteel samen na over de toekomst van de kerkgebouwen. Daarbij wordt o.m. gedacht aan een nevenbestemming voor één of meerdere kerkgebouwen, waardoor ze ook permanent voor niet-kerkelijke activiteiten gebruikt kunnen worden.
Kortenberg wil dienstverlening verder verbeteren met nieuw organogram
De gemeente Kortenberg kan
een beroep doen op zeer gemotiveerde en bekwame medewerkers. Omdat een bestuur steeds open moet staan om het
menselijke kapitaal waarover het beschikt nog beter in te zetten, besliste het
college van burgemeester en schepenen in 2013 een externe audit door te voeren
van zowel de gemeentelijke als de OCMW-administratie. Die doorlichting, uitgevoerd door Möbius, had
tot doel zowel de sterktes als de zwaktes van de huidige organisatie in kaart
te brengen, de mogelijkheden van een betere integratie tussen gemeente en OCMW
te verkennen als suggesties voor de optimalisering van de dienstverlening te
formuleren.
In tegenstelling tot
herstructureringen die momenteel in vele steden en gemeenten op puur
budgettaire basis worden doorgevoerd en waarbij heel wat personeelsleden worden
ontslagen, was in Kortenberg van bij de start duidelijk dat het bestuur niet de
bedoeling had het personeelsbestand in te krimpen, maar wel het zo efficiënt en
doelmatig mogelijk in te zetten, om te kunnen beantwoorden aan een hele reeks
nieuwe noden en verwachtingen die twintig jaar geleden niet konden voorzien
worden.
Op basis van de externe audit stelde het college van burgemeester en schepenen een nieuw organogram op, paste het de personeelsformatie aan, stelde het een beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW op, paste het de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het personeel aan en bereidde een nieuwe deontologische code voor de ambtenaren voor. Deze ingrijpende hervorming werd door het hele college gedurende meer dan een jaar intensief voorbereid en begeleid. Het volledige pakket maatregelen werd gunstig geadviseerd door de personeelsdelegatie van zowel gemeente als OCMW en de concrete uitwerking van de maatregelen zal door een werkgroep van de betrokken ambtenaren verder worden opgevolgd.
Namens het college stelde schepen
van personeelszaken Sabine Ledens (N-VA) het pakket maatregelen aan de
gemeenteraad voor.
In de nieuwe
personeelsstructuur worden de diensten op een andere manier geclusterd:
-
De dienst algemene zaken zal
instaan voor de coördinatie van ondersteunende taken voor gemeente en OCMW.
-
De huidige dienst burgerzaken
wordt verantwoordelijk voor de organisatie van de directe dienstverlening:
vanaf het vierde kwartaal van dit jaar wordt gestart met ‘snelbalies’ waar
inwoners terecht kunnen voor alle administratieve handelingen die op korte tijd
(ca. 3 minuten) kunnen worden afgewerkt.
-
Het Welzijnshuis zal naast de
diensten van het OCMW ook het algemene welzijnsbeleid van de gemeente ter harte
nemen. Zowel mensen met een steunvraag
als inwoners die een pensioen willen aanvragen, zullen hier terecht
kunnen. Op die manier wordt de drempel
verlaagd.
-
De dienst ‘grondgebiedszaken’ zal
de dienstverlening inzake openbare werken, stedenbouw, gemeentelijke
werkplaatsen en milieu coördineren. De
uitvoeringsdiensten van gemeente en OCMW worden geïntegreerd en er komt een
dienst ‘facilitair beheer’ die de efficiëntie zal verhogen. Een duurzaamheidsambtenaar komt de rangen
versterken.
-
De dienst vrije tijd heeft reeds
in de vorige bestuursperiode bewezen dat integratie leidt tot grotere
slagkracht. Ook de bibliotheek wordt in
de nieuwe tekening ondergebracht bij de dienst vrije tijd.
Op drie onthoudingen van
oppositiepartij Groen na, keurde de voltallige gemeenteraad dit nieuwe plan
goed.
De inwoners mogen de eerste concrete resultaten ervan nog in de loop van 2015 verwachten.
Project ‘Proper Kortenberg Ploeg’ verlengd
Schepen Bart Nevens (N-VA)
kreeg van de gemeenteraad groen licht om het project ‘Proper Kortenberg Ploeg’
met een jaar te verlengen.
Dank zij dit project zorgen
twee voltijdse medewerkers van IGO ervoor dat de straten en pleinen in de
gemeente proper worden gehouden en dat het zwerfvuil wordt opgeruimd. Deze medewerkers helpen ook bij het
sneeuwruimen en bij het schoonmaken van pleinen na gemeentelijke
activiteiten. IGO is een sociale
economiebedrijf dat mensen tewerkstelt die het moeilijk hebben op de reguliere
arbeidsmarkt.
Burgemeester Chris Taes
(CD&V) deed een oproep aan de inwoners van de gemeente om mee zorg te
dragen voor een propere gemeente: “Deze twee medewerkers kunnen onmogelijk alle
rommel en zwerfvuil op straten en pleinen alléén de baas. Als iedereen – letterlijk – voor zijn of haar
eigen deur veegt en als we allemaal wat zorgvuldiger omspringen met lege
zakjes, blikjes, brikjes en flesjes, dan kunnen we allemaal genieten van een
propere gemeente waar we samen fier kunnen op zijn.”
Interleuven verleent technische steun bij Beleidsplan Trage Wegen
In 2013 keurde de
Kortenbergse gemeenteraad het Beleidsplan Trage Wegen goed. Met dit beleidsplan wil het gemeentebestuur
een fijnmazig netwerk van voet- en buurtwegen openstellen, dat zorgt voor
veilige, vrijliggende verbindingen voor voetgangers en fietsers tussen wijken,
scholen, velden en natuurgebieden.
De gemeenteraad keurde, op
voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) de nodige technische
ondersteuning van dit beleidsplan goed door de diensten van Interleuven, die
zullen instaan voor het opmeten en uittekenen van de plannen en die advies
kunnen geven over de technische uitvoering ervan.
Aankoop woning
De gemeenteraad besliste
een woning in de A. Dewitstraat in Meerbeek aan te kopen. Het gaat om een woning die langs alle zijden
grenst aan gemeentelijke eigendommen en openbaar domein: de kerk, het kerkhof
en de school van Meerbeek. Met de
aanbouw van een nieuwe kleuterschool in Meerbeek in het vooruitzicht, vond de
gemeenteraad het opportuun dit gebouw en de bijhorende grond in het gemeentelijke
patrimonium te verwerven.
De kostprijs van de aankoop bedraagt € 150.000.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten