Na de haven van Antwerpen is de nationale luchthaven van
Zaventem de tweede belangrijkste economische poort van Vlaanderen. Heel wat inwoners van onze gemeente verdienen
er – rechtstreeks of onrechtstreeks – hun boterham en het zal voor iedereen
duidelijk zijn dat deze luchthaven voor onze welvaart een grote toegevoegde
waarde heeft.
Daarom is het een krankzinnige gedachte om de luchthaven
hier te willen sluiten en ze elders opnieuw op te bouwen. Nochtans zijn er – vooral Franstalige –
politici die daarvoor pleiten. Dat zal
dan toch zonder CD&V zijn.
Bijna twintig jaar geleden, eind van de jaren negentig
van de vorige eeuw, bestonden er plannen om de startbaan 07R (of de
landingsbaan 25L) te verlengen. Daar
kwam toen massaal protest tegen, over partij- en gemeentegrenzen heen. In de nasleep van deze mogelijke aanslag op
de leefkern van Erps, ontwikkelde de gemeenteraad van Kortenberg een
gezamenlijk standpunt over de toekomst van de luchthaven én over de randvoorwaarden
die noodzakelijk zijn om de leefbaarheid van de omgeving te waarborgen.
Burgemeester Chris Taes (CD&V), die van bij het begin
de voorvechter is geweest in het luchthavendossier, formuleert het zo:
* De gemeente onderschrijft het grote
belang van de luchthaven voor de economische ontwikkeling en de tewerkstellingskansen
van onze streek.
* De leefbaarheid van onze gemeente en
onze omgeving is van even groot belang als de economische waarde en mag niet
fundamenteel aangetast worden door de luchthavenactiviteiten.
* We erkennen dat de aanwezigheid van
de luchthaven een zekere mate van hinder met zich meebrengt, maar dat deze
herleid moet worden tot een aanvaardbaar minimum.
* Een duurzame ontwikkeling van de
luchthaven, die zowel rekening houdt met de kansen en mogelijkheden van een
overlegde en begeleide groei, als met de rechtvaardige eisen en bekommernissen
van de omwonenden, is de enige beleidsoptie die kan werken.
Burgemeester Taes stelt dat het geen zin heeft om regio’s
of bevolkingsgroepen tegen elkaar te willen opzetten door de hinder telkens
enkele kilometers te willen verplaatsen.
Hij pleit voor een duurzame en structurele oplossing, waarbij de
opstijg- en landingsprocedures én de vliegroutes bindend worden vastgelegd in
een (federale)
vliegwet, zodat de eindeloze discussie over de ‘corridors’ van de
vliegroutes eindelijk kan worden afgesloten.
Eens de corridors wettelijk vastliggen, kan ook een aangepast beleid
inzake ruimtelijke ordening worden uitgewerkt, waarbij rekening wordt gehouden
met de effecten van de geluidsbelasting.
Recent circuleert in Brusselse kringen opnieuw het oude
plan om de startbaan 07R (of de landingsbaan 25L) te verlengen. Sommige Franstalige politici hopen daardoor
de geluidshinder boven Brussel voorgoed weg te krijgen en alles af te wentelen
op de Vlaamse gemeenten in de luchthavenomgeving.
Burgemeester Chris Taes: “Een verlenging van landingsbaan
25L is momenteel niet mogelijk. Als
provincieraadslid heb ik er mee voor gezorgd dat in het ruimtelijk
structuurplan van de provincie Vlaams-Brabant, het luchthaventerrein beperkt
blijft tot de huidige perimeter en dat er dus geen sprake kan van zijn dat de
dorpskern van Erps-Kwerps bedreigd wordt.
Alleen indien de Vlaamse of de federale overheid dat provinciaal
ruimtelijk structuurplan zou ‘overrulen’, wordt de dreiging van die verlenging
reëel. Ik zal me, samen met CD&V en
met het gemeentebestuur, met hart en ziel blijven inzetten voor een verdere
ontwikkeling van de luchthaven ‘op mensenmaat’, zonder aanslag op de
leefbaarheid van de inwoners van Erps-Kwerps of van andere (deel)gemeenten in
de luchthavenomgeving.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten