Zonder reeds alle details van het plan te
hebben bestudeerd, stelt het gemeentebestuur van Kortenberg vast dat, om op
termijn de capaciteit van de luchthaven te vergroten, twee opties worden
voorgesteld: één met een verlenging van de huidige startbaan 25L en één zonder
die verlenging.
Het gemeentebestuur van Kortenberg verzet zich met alle mogelijke middelen tegen de optie waarbij de landingsbaan 25L met ca. 800 meter zou worden verlengd, waardoor de leefbaarheid van de hele dorpskern van Erps-Kwerps onvermijdelijk zou worden teniet gedaan. De landingsbaan zou dan parallel liggen met een grote woonwijk en de hinder zou de volledige dorpskern onbewoonbaar maken.
Het gemeentebestuur van Kortenberg roept alle
Vlaamse politieke partijen op alle bestuursniveaus op om bij de concrete
besluitvorming rond dit ‘masterplan’ de denkpiste rond de verlenging van
landingsbaan 25L onmiddellijk van tafel te vegen. Het gaat immers om de pure leefbaarheid
van een lokale gemeenschap van 6000 mensen die onherroepelijk teniet zou worden
gedaan. De landingsbaan zou worden
aangelegd, parallel met een woonwijk op een afstand van nauwelijks enkele
honderden meters. Twee gemeenten
(Kortenberg en Steenokkerzeel) zouden rechtstreeks in hun elementaire functies
worden bedreigd.
Bovendien kan de door BAC gewenste uitbreiding
van capaciteit perfect worden gerealiseerd zonder verlenging van startbaan
25L. Dat staat met zoveel woorden in datzelfde
‘masterplan’. Het resultaat qua
capaciteit is exact hetzelfde, mét of zonder verlenging van de startbaan. Ook in die tweede optie moet overigens nog
grondig bekeken worden of de hinder van opstijgende en landende vliegtuigen
voor de betrokken gemeenten al dan niet aanvaardbaar is. Het zou absurd en
onverantwoord zijn om een verlenging van een startbaan door te voeren die
duizenden mensen in hun elementaire levenscomfort zou aantasten, wanneer
hetzelfde resultaat bereikt kan worden zonder die ingreep.
Het gemeentebestuur van Kortenberg eist dat
bij de verdere uitwerking van het ‘masterplan’ de lasten en lusten van de
luchthaven rechtvaardig verdeeld worden. Dat houdt onder meer in dat niet
alleen de Vlaamse Rand de ‘lasten’ van lawaai en mobiliteit moet dragen, maar
dat ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een fair aandeel van de vluchten
voor zijn rekening moet nemen. Het
voorstel om landingsbaan 25L te verlengen zou er op termijn voor zorgen dat nog
méér vluchten boven de regio Kortenberg, Herent, Leuven zouden opstijgen en dat
Brussel helemaal ontzien zou kunnen worden.
Het college van burgemeester en schepenen zal
zo spoedig mogelijk met BAC een overleg organiseren, waarop ook de bevoegde
gemeenteraadscommissie en de bewonersgroep Decibel 25L zullen worden uitgenodigd,
om de plannen in detail toe te lichten en om de gelegenheid te bieden vragen te
stellen. Daarbij zullen ook andere
thema’s aan bod komen, zoals de ontsluiting van de luchthaven en de
toekomstvisie op bedrijventerreinen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten