Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V)
keurde de gemeenteraad het parkeerbeleidsplan voor Kortenberg goed. In dat parkeerbeleidsplan wordt niet alleen
een visie ontwikkeld op de manier waarop een dichtbevolkte gemeente als
Kortenberg best omgaat met parkeeruitdagingen, maar worden ook concrete
oplossingen geformuleerd voor parkeerproblemen die al een hele tijd aanslepen.
Het parkeerbeleidsplan, dat door studiebureau
Timenco werd opgesteld in nauw overleg met het gemeentebestuur, gaat uit van
het principe dat de parkeerbehoefte in eerste instantie moet worden opgevangen
op privaat domein. Het is niet de taak
van het gemeentebestuur om te voorzien in privé-parkeerbehoeften. Een
stedenbouwkundige verordening moet daarom in de toekomst de parkeernormen bij
nieuwbouw en bij verbouwingen verankeren.
Daarnaast blijft er parkeerruimte nodig in de
openbare ruimte voor de inwoners en bezoekers van de dorpscentra en voor de
werknemers van de bedrijven die er gevestigd zijn. Omdat de publieke ruimte
schaars wordt en bescherming verdient, moet omzichtig worden omgesprongen met
de invulling ervan. Niet alleen het aanbod van parkeerplaatsen, maar ook de
concrete uitvoering van parkeerplaatsen verdient daarom de nodige
aandacht. In dat verband legt het
parkeerbeleidsplan een duidelijke link naar het reeds vroeger goedgekeurde
Beeldkwaliteitsplan, waarin de inrichtingsprincipes voor de openbare ruimte
werden vastgelegd.
De parkeerbehoeften van verschillende doelgroepen
werden onderzocht: bewoners, werknemers, winkelaars, bezoekers,
pendelaars. Er wordt aandacht besteed
aan de verschillende vervoersmodi: fietsers, moto’s, auto’s (ook elektrische)
en vrachtverkeer.
Monitoring wordt een belangrijk instrument: er zal
niet langer ad hoc ingegaan worden op iedere individuele vraag, maar er zal
gewerkt worden aan structurele oplossingen. Op die manier worden de beschikbare
tijd, mensen en middelen efficiënt ingezet.
Ten slotte werd ook een negental concrete
parkeerknelpunten in de gemeente in kaart gebracht en werden er oplossing voor
geformuleerd. Onder meer de parking op
het Craenenplein, op het Dr. V. De Walsplein, in de Brouwerijstraat, op de
Leuvensesteenweg en in de stationsomgevingen werden bestudeerd.
Het volledige parkeerbeleidsplan is online
beschikbaar op de webstek van het gemeentebestuur van Kortenberg (www.kortenberg.be)
onder de rubriek ‘mobiliteit’ en de subrubriek ‘mobiliteitsplannen’.
De methodiek die Kortenberg gebruikte bij het
opstellen van het parkeerbeleidsplan is dermate origineel dat het
gemeentebestuur reeds gevraagd werd een toelichting te komen geven op een
studiedag van de provincie Vlaams-Brabant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten