Schepen van openbare
werken Bart Nevens (N-VA) lichtte op de gemeenteraad het tracé van de
HST-fietsroute door Kortenberg toe, dat was uitgetekend door studiebureau
Macobo. Dat tracé was eerder op een
informatievergadering voor de directe omwonenden voorgesteld, waarop ook
burgemeester Chris Taes (CD&V), bevoegd voor mobiliteit, en gedeputeerde
Tom Dehaene (CD&V) van de provincie Vlaams-Brabant aanwezig waren.
Het is de bedoeling om
de twee gevaarlijke ‘knikjes’ in de HST-fietsroute weg te werken aan de
Kouterstraat en aan de Zavelstraat in Erps-Kwerps. Nu moeten de fietsers daar nog scherpe
bochten nemen en moeten ze telkens de drukke rijweg oversteken. In de toekomst zal de fietsroute dwars door
de spoorwegbrug gaan, zodat conflicten met het autoverkeer op de rijbaan
voorkomen zullen worden.
Op dit ogenblik is er
nog geen rechtstreeks fietstracé tussen de Everbergstraat/Noodbosweg en het
station van Kortenberg. Fietsers moeten via de Everbergstraat omrijden via de
Kwerpsebaan en de Engerstraat om zo tot aan het station van Kortenberg te
geraken. Het gemeente- en het
provinciebestuur willen nu wél een rechtstreeks tracé aanleggen op dit gedeelte
van de HST-fietsroute, zodat de doortocht sneller en veiliger kan verlopen.
Van de gelegenheid
wordt ook gebruikgemaakt om de parking aan het station van Erps-Kwerps gevoelig
uit te breiden en om aan het station van Kortenberg het maximale aantal
parkeerplaatsen in te plannen. De
parkeerplaatsen voor chauffeurs met een beperking zullen in de toekomst korter bij de
perronlift worden voorzien.
Een onafhankelijk
onderhandelaar zal binnenkort bij alle aangelanden van het tracé langs gaan om
te bekijken welke specifieke problemen nog moeten worden opgelost en om een
akkoord te verkrijgen over grondafstand voor de realisatie van dit belangrijke
fietsproject.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten