DE voorbije jaren heeft Kortenberg hard gewerkt aan
een doelgericht en evenwichtig evenementenbeleid, dat plezier en ontspanning
koppelt aan veiligheid en verantwoordelijkheidszin. Het resultaat hiervan is dat zowel kleine als
grote evenementen systematisch in overleg met de organisatoren en de bevoegde
diensten (gemeente, politie, brandweer, rode kruis, preventiedienst) grondig
worden voorbereid en dat de kwaliteit en de veiligheid daardoor aanzienlijk
worden verhoogd.
De jeugdraad was al enige tijd vragende partij om
gekende amokmakers uit fuiven te kunnen weren.
Daarom besliste het college van burgemeester en
schepenen in september 2016 principieel om software aan te schaffen die het
mogelijk zou maken identiteitskaarten snel in te lezen, zodat kan gewerkt
worden met ‘blacklists’ die herrieschoppers identificeren, wat tot gevolg heeft
dat ze geen toegang krijgen tot het evenement.
Bovendien biedt deze software ook de mogelijkheid om de leeftijd van de
fuifgangers te controleren, wat belangrijk is voor het selecteren van
polsbandjes die al dan niet toestemming geven tot het gebruik van alcoholische
dranken.
Burgemeester Chris
Taes (CD&V) en schepen van jeugd Harold Vanheel (N-VA) vroegen nu de
gemeenteraad een aanvulling op de algemene bestuurlijke politieverordening en
een huishoudelijk reglement goed te keuren, die het gebruik van dit
softwaresysteem (Safe Party Zone) in de praktijk mogelijk moeten maken.
Voortaan zal de burgemeester een toegangsverbod kunnen opleggen tot alle evenementen die
werken met het safe party zone-label aan personen die in een fuifaccommodatie,
op een evenemententerrein of in een opgelegde alcoholperimeter de openbare orde
hebben verstoord of openbare overlast hebben veroorzaakt.
Dat eventuele verbod zal
niet zomaar lukraak worden opgelegd. Er zal slechts een verbod worden opgelegd
nadat de overtreder een uitnodiging heeft gekregen om met de politie of de
bestuurlijke overheid een gesprek te voeren over de vastgestelde feiten en
nadat uit dat gesprek onvoldoende garanties zijn gebleken om soortgelijke
incidenten in de toekomst te voorkomen.
De duurtijd van het verbod wordt door de burgemeester
bepaald en geldt voor een maximum periode van één jaar. Het niet naleven van
het verbod wordt bestraft met een administratieve sanctie (GAS) die kan oplopen
tot € 350. Voor minderjarigen wordt een
eventuele financiële sanctie steeds voorafgegaan door een bemiddelingspoging
vanwege de sanctionerend ambtenaar.
Het huishoudelijk reglement integreert deze nieuwe bepalingen
in het bestaande afsprakenkader rond de organisatie van fuiven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten