Het Kortenbergse college van burgemeester en
schepenen vindt de recente verklaringen van Brussels minister van economie
Céline Fremault over de luchthaven van Zaventem ongehoord. De Brusselse minister verheugt zich namelijk over
het feit dat de luchtvaartmaatschappijen zich ‘aanpassen’ aan de strenge
Brusselse geluidsnormen (lees: dat ze uit Zaventem vertrekken en mensen hun job
doen verliezen) en over het feit dat Ryanair via nieuwe opstijgprocedures ‘er in
slaagt de Brusselse geluidsnormen te respecteren’. Dat laatste gebeurt dan wel door dichter
tegen het begin van de startbaan te vertrekken en de motoren harder te laten
draaien, met bijkomend grondlawaai en extra luchtvervuiling (fijn stof) tot
gevolg … voor de omwonenden uit Vlaams-Brabant.
Met deze ‘felicitatie’ aan het adres van Ryanair verraadt minister Fremault de ware bedoeling van
de Brusselse regering bij de handhaving van de strengere geluidsnormen: nl. alle
lusten voor Brussel en alle lasten voor de Vlaams-Brabantse periferie. Daarmee
geeft ze blijk van een manifest gebrek aan solidariteit in functie van een
eerlijke, billijke verdeling van de lasten en de lusten van de luchthaven. Brussel
blijft op die manier namelijk ongehinderd genieten van de zo noodzakelijke
nabijheid van de luchthaven van Zaventem, maar weigert koppig een billijk deel
van de (geluids)lasten te dragen. Een duurzame oplossing voor de verdeling van de geluidshinder in de luchthavenomgeving moet uitgaan van de veiligheid van piloten, passagiers en alle omwonenden. Er moet rekening worden gehouden met het historisch baangebruik, de voorgeschreven vliegprocedures, de algemeen aanvaarde aeronautische principes én de feitelijke en objectieve geluidsbelasting van de omwonenden. Met eenzijdige maatregelen die de hinder volledig willen afwentelen op ‘anderen’ terwijl men zelf wel alle voordelen wil behouden, is een gedragen, faire oplossing verder af dan ooit.
Naar aanleiding van het vertrek van belangrijke luchtvaartmaatschappijen en de dreiging van nog méér hinder voor de Vlaams-Brabantse omwonenden van de luchthaven, eist het Kortenbergse gemeentebestuur dat alle bevoegde beleidsinstanties de situatie ernstig nemen en dringend tot resultaten komen.
Kortenberg geeft hiermee gevolg aan het ‘minderhinderplan’ voor de luchthaven dat door alle politieke fracties in de gemeenteraad wordt gesteund en sluit meteen aan bij de oproep die door het Platform Luchthavenregio Vlaams-Brabant werd gedaan. Dat Platform verenigt alle Vlaams-Brabantse burgemeesters en het provinciebestuur.
Zoals ik ,reeds eerder formuleerde. Verander de naam terug in Zaventem en niet meer Brussel Nationaal. Twee, zorg ervoor dat elke job die verloren gaat er een van een Brusselaar is. Zodoende kan Brussel niet meer zeggen dat er maar amper 500 Brusselaars werken in Zaventem.
BeantwoordenVerwijderen