De telefooncentrale
van het administratief centrum is aan vernieuwing toe. Eind
2016 werd een traject opgestart om de overstap te maken naar IP-telefonie. “Door om te schakelen naar een
telefoniesysteem via het internet, kunnen ook de gemeentelijke diensten die
niet in het administratief centrum gevestigd zijn, via hetzelfde netwerk met
elkaar verbonden worden,” lichtte burgemeester Chris Taes (CD&V) toe op de
gemeenteraad. Dat is bv. een oplossing voor
de werkplaatsen in Erps-Kwerps of het dienstencentrum in OC Berkenhof, waar men
nu nog met een aparte telefoonlijn of met mobiele telefoons moet werken.
Daarnaast zal met IP-telefonie het beheer
eenvoudiger worden, de kwaliteit van de gesprekken verhogen en de
dienstverlening verbeteren, omdat er efficiënter kan worden doorverbonden. Op basis van presentaties van leveranciers,
gesprekken met lokale besturen die al afnemer zijn én de technische en
financiële doorlichting van de verschillende oplossingen besliste de
Kortenbergse gemeenteraad om in zee te gaan met Damovo (via een raamcontract met
het autonoom provinciebedrijf VERA). Het nieuwe telefoniesysteem is het
resultaat van een intense doorlichting van de diensten om hun specifieke noden
in kaart te brengen, de toetsing aan het nieuwe dienstverleningsconcept van de
gemeente en de daarbij horende telefoonafhandeling.
Het is de bedoeling in september 2017 over te
stappen naar het nieuwe systeem.
De aankoop van de volledige telefooncentrale
(inclusief implementatie, bekabeling en opleiding) kost €67.197,60 euro
(inclusief BTW)
De onderhoudskosten bedragen €2.485,74 (inclusief
BTW) voor het eerste jaar. De volgende jaren wordt dat €5000 (inclusief BTW).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten