Het provinciebestuur van Vlaams-Brabant stemde op dinsdag
8 december 2015 unaniem een motie over de luchthaven van Zaventem.
De motie was ingediend door provincieraadslid Chris Taes,
die voor de gelegenheid bij de toelichting van de tekst niet plaatsnam op zijn
voorzittersstoel, maar op de banken in het halfrond van de provincieraad.
De aanleiding voor de motie was het feit dat er voor en
vooral achter de schermen flink wat aan het bewegen is rond de nationale
luchthaven en dat de provincie Vlaams-Brabant best haar stem laat horen
vooraleer alle beslissingen onomkeerbaar getroffen zijn:
►De luchthavenuitbater, BAC, werkt in
alle stilte aan een ‘masterplan’ voor de komende twintig jaar. Over dat plan, dat al een jaar geleden klaar
had moeten zijn, zijn geen details bekend.
►Een aantal politici in het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest lobbyt sterk voor een drastische afbouw van de vluchten
vanop Zaventem boven de hoofdstad, zodat de hinder uitsluitend over de
Vlaams-Brabantse gemeenten zou worden verdeeld.
►De federale minister van Mobiliteit,
mevrouw Galant, is bezig met een ‘rondgang’ bij sommige gemeenten in de
luchthavenomgeving, waarbij ze wel ‘luistert’, maar niet in haar kaarten laat
kijken in verband met de toekomstige vliegroutes en de toekomstige opstijg- en
landingsprocedures. Opvallend: enkele
gemeenten die rechtstreeks met de luchthaven te maken hebben, ontvingen nog
geen uitnodiging voor een gesprek.
►In de wandelgangen van het parlement
wordt luidop gepraat over de mogelijke verlenging van landingsbaan 25L (of
startbaan 07R). De reden om de verlenging van startbaan 07R te vragen is: meer
mogelijkheden creëren om niet over Brussel te moeten vliegen.
►De Vlaamse regering werkt aan een
‘geluidsactieplan’ voor de luchthavenomgeving dat zowel geluidspreventieve
maatregelen vooropstelt als ingrepen in de ruimtelijke ordening van het gebied.
►Ten slotte zijn er actiegroepen die
ervoor pleiten om de luchthaven van Zaventem gewoon te sluiten en er elders een
nieuwe te creëren. Ze gaan daarmee
helemaal voorbij aan het feit dat de nationale luchthaven de tweede grootste
economische poort van Vlaanderen is, na de haven van Antwerpen.
De provincieraad van Vlaams-Brabant steunt eenparig de
volgende uitgangspunten:
Het provinciebestuur
erkent het grote economische en tewerkstellingsbelang van de luchthaven als
tweede grootste toegangspoort tot Vlaanderen, na de haven van Antwerpen.
Tegelijk vraagt het provinciebestuur even grote aandacht voor de leefbaarheid
van de omwonenden en voor de maximale beperking van de milieuhinder.
De provincie
Vlaams-Brabant vraagt dat de federale en gewestregeringen een samenhangend
toekomstplan voor de komende 25 jaar uitwerken dat een duurzaam en stabiel
juridisch kader biedt op het vlak van economie, mobiliteit, ecologie en sociaal
draagvlak. Dit plan moet in alle
transparantie tot stand komen in overleg met alle betrokken actoren en moet
worden vastgelegd in een samenwerkingsakkoord.
De provincie
Vlaams-Brabant wil een wettelijk verankerde regeling van de opstijg- en
landingsprocedures en van de vliegroutes in een federale vliegwet, waarbij de veiligheid van de passagiers en van
de omwonenden in elk geval moet primeren en waarbij de windrichting en het
historisch baangebruik bepalend moeten zijn voor de selectie van opstijg- en
landingsroutes. De provincie Vlaams-Brabant eist een rechtvaardige spreiding
van de lawaaihinder: enerzijds een spreiding over de verschillende gewesten en
gemeenten en anderzijds het niet belasten van steeds nieuwe groepen
gehinderden. Dit principe impliceert tevens een optimaal gebruik van alle
start- en landingsbanen.
De provincie Vlaams-Brabant wil gelijke
geluidsnormen en -rapportering in alle gewesten. Dat is nu niet het geval. Vele omwonenden zijn bereid geluidshinder tot
een bepaald niveau te verdragen, indien ze ervan overtuigd zijn dat die
rechtvaardig gespreid is.
De provincie Vlaams-Brabant wenst een verdere
afbouw van lawaaierige nachtvluchten. Ook wat de dagvluchten betreft, moeten de
geluidsemissienormen gelijke tred houden met de technische vooruitgang inzake
het geluidsarmer maken van vliegtuigen.
Ten slotte kant de provincieraad van Vlaams-Brabant zich
tegen de verlenging van landingsbaan 25L (startbaan 07R).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten