Op donderdag 16 juni jl. kreeg Kortenbergs burgemeester Chris Taes (CD&V)
een uitnodiging van federaal Minister voor Mobiliteit Bellot om deel te nemen
aan een overleg op woensdag 29 juni a.s. Die vergadering heeft volgens de
minister tot doel een positieve
overlegdynamiek op te starten rond het dossier van de luchthaven. Dat
is merkwaardig, want minister Bellot gaf geen gevolg aan de uitnodiging van de
gemeente Kortenberg om zijn toekomstvisie betreffende de luchthaven te komen
uitleggen aan het college, de gemeenteraad, een delegatie van de bewonersgroep Decibel
25L en adviesraden van Kortenberg. Zijn voorganger, Minister Galant,
was wel bereid gevonden tot een dergelijk overleg nadat zij in eigen
persoon een aantal Brusselse gemeenten had bezocht.
Het college van burgemeester en schepenen van Kortenberg wenst actief
deel te nemen aan het opzet om door een positieve overlegdynamiek tot een
duurzame oplossing te komen ten gunste van een efficiënte mobiliteit. Het
bestuur heeft echter wel bedenkingen bij de huidige aanpak van dit dossier. Het
college is ten zeerste verwonderd en ontgoocheld dat het overleg in eerste
instantie herleid wordt tot een “dossier
van de vluchten boven Brussel” en dat de Brusselse burgemeesters als
eersten te woord worden gestaan.
De luchthaveninstallaties zijn gelegen op het grondgebied van de
gemeenten Zaventem, Steenokkerzeel, Machelen en Kortenberg. Deze gemeenten zijn
de rechtstreeks betrokkenen van de luchthaven. Het lijkt dan ook niet meer dan
logisch dat deze gemeenten als eerste ontvangen en gehoord worden wanneer men
daadwerkelijk aan een duurzame oplossing werkt. De vluchten boven Brussel
vormen slechts één specifiek aspect van een globale visie over de
toekomstplannen voor de luchthaven.
Het college van Burgemeester en Schepenen van Kortenberg volgt het
dossier van de luchthaven Zaventem van zeer nabij op. Binnen de beperkte
inspraakmogelijkheden die ons in dit dossier geboden worden, nemen we steeds
volgende standpunten in acht: - De gemeente onderschrijft het grote belang van de luchthaven voor de economische ontwikkeling en tewerkstellingskansen van onze streek en omgeving.
- De leefbaarheid van onze regio is van even groot belang en mag niet fundamenteel aangetast worden door de luchthavenactiviteiten.
- We erkennen dat de aanwezigheid van de luchthaven een zekere mate van hinder met zich meebrengt, maar dat deze herleid moet worden tot een aanvaardbaar minimum. Bovendien moet de resterende hinder op een billijke manier gespreid worden over de omliggende gemeenten, rekening houdend met de veiligheid van piloten, reizigers en omwonenden en met een verantwoord, duurzaam en evenwichtig baangebruik. Zowel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als de Vlaamse Rand moeten een billijk aandeel van die resterende hinder dragen.
- Een duurzame ontwikkeling van de luchthaven, die zowel rekening houdt met de kansen en mogelijkheden van een overlegde en begeleide groei, als met de rechtvaardige eisen en bekommernissen van de omwonenden, is de enige beleidsoptie die kans op slagen heeft.
- Met deze uitgangspunten voor ogen, dringt het gemeentebestuur aan op een echte, duurzame oplossing onder de vorm van een federale ‘vliegwet’ waarin o.a. de vliegroutes en de opstijg- en landingsprocedures bindend worden vastgelegd. Dat is de enige manier om te beletten dat voortdurend andere bevolkingsgroepen tegen elkaar worden uitgespeeld.Daarom vraagt Kortenberg de federale minister van mobiliteit om op korte termijn een positieve overlegdynamiek op te starten met als voornaamste partners de 4 meest rechtstreeks betrokken gemeenten voor het uitwerken van een duurzame toekomstvisie voor de luchthaven. Een dergelijk overleg mag niet beperkt blijven tot louter de burgemeesters van de betreffende gemeenten, maar dient eveneens het college, de gemeenteraadsleden en de bewonersgroepen te betrekken om tot een evenwichtige en breed gedragen oplossing te komen.We vernemen trouwens dat minister Bellot ‘de bewonersgroepen’ voor een aparte vergadering heeft uitgenodigd op 28 juni a.s., maar dat alvast de bewonersgroepen van Steenokkerzeel, Sterrebeek en Kortenberg werden vergeten…Niettemin hoopt het gemeentebestuur op constructief, open en eerlijk overleg, in het belang van de luchthaven én van de omwonenden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten