Ruim vier jaar geleden
keurde de Kortenbergse gemeenteraad een ambitieus ‘mobiliteitsplan’ goed. Dat was en blijft een belangrijk
beleidsinstrument om het verkeer in onze gemeente veilig, duurzaam en leefbaar
te maken.
Eén van de belangrijke
bekommernissen die inwoners het gemeentebestuur in dat verband op het hart
drukken, is de beperking van het ‘zwaar vervoer’ dat door de dorpskernen
dendert en dat de straten voor onze inwoners – en vooral voor de zwakke
weggebruikers – onveilig en stresserend maakt.
In het beleidsprogramma
van het huidige gemeentebestuur, werd daarom de doelstelling geformuleerd om
een zwaarvervoerplan op te stellen, dat als ambitieus doel zou hebben om in 85%
van de straten van de gemeente, het doorgaand zwaar verkeer te weren.
Burgemeester Chris Taes
(CD&V), bevoegd voor mobiliteit, kreeg van de gemeenteraad groen licht om
effectief werk te maken van het voorgestelde zwaarvervoerplan. Zowel de Gemeentelijke Adviesraad voor
Mobiliteit en Verkeersveiligheid (GAMV), als de Milieuadviesraad (MAR), de Raad
voor Lokale Economie (RLE) en de Landbouwraad hadden het zwaarvervoerplan op
voorhand grondig doorgenomen en besproken en hadden nuttig suggesties
geformuleerd om het nog te verbeteren en te verfijnen.
Het zwaarvervoerplan
laat nog slechts één oost-westas toe voor doorgaand zwaar vervoer en één
noord-zuidas. Voor het overige zal in de
nabije toekomst alleen zwaar ‘bestemmingsverkeer’ nog welkom zijn in de
dorpskernen en in de woonstraten. Bij de
uitvoering van het mobiliteitsplan zal zo veel mogelijk rekening worden
gehouden met de opmerkingen van de adviesraden en van de raadscommissie
openbare werken, milieu en mobiliteit.
Het zwaarvervoerplan
houdt een concreet actieplan in voor drie doelgroepen die zwaarvervoerroutes
gebruiken: het vrachtwagenverkeer, het openbaar vervoer en het
landbouwverkeer. Bovendien biedt het
actieplan ook een nieuwe aanpak voor het laden en lossen van vrachtwagens op de
Leuvensesteenweg in het centrum van Kortenberg.
Daar zullen specifieke laad- en loszones worden voorzien, die ervoor
moeten zorgen dat tijdens de spitsuren het verkeer niet langer wordt
gestremd.
Met dit
zwaarvervoerplan anticipeert het gemeentebestuur van Kortenberg ook op de
nieuwe regeling van ‘rekeningrijden’ voor vrachtverkeer. Door de toegang voor doorgaand vrachtverkeer
grondig te beperken, wil het gemeentebestuur ervoor zorgen dat dit
vrachtverkeer op de hoofdroutes blijft en geen sluipwegen zoekt via de
dorpskernen of woongebieden.
Het volledige
zwaarvervoerplan kan worden geraadpleegd op de webstek van de gemeente
Kortenberg (www.kortenberg.be) onder de knop
‘mobiliteit’ en de subknop 'mobiliteitsplannen'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten