dinsdag 10 januari 2012

Met (gemeente)raad en daad - januari 2012

Elke maand worden in de gemeenteraad beslissingen genomen die een invloed hebben op het leven van elke dag.  Omdat niet iedereen de kans (of de tijd) heeft om naar de gemeenteraad te komen, vind je hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 9 januari 2012 o.m. de volgende punten aan de orde:

Globaal signalisatieplan voor het centrum van Everberg

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad een globaal signalisatieplan voor het centrum van Everberg goed, dat in werking treedt zodra de verbeteringswerken aan straten en voetpaden helemaal zijn afgerond. 

Aan dit globale signalisatieplan zijn vier proefopstellingen, een bevolkingsenquête en vele overlegmomenten met de school en met buurtbewoners voorafgegaan.  

Knelpunt was de vraag of in de schoolomgeving aan de Annonciadenstraat één- of tweerichtingsverkeer zou worden ingevoerd.  Bij de bevolkingsenquête bleken de twee grootste groepen van respondenten hierover lijnrecht tegenover elkaar te staan.  Daarom werd een creatieve oplossing gezocht om aan de kern van het probleem tegemoet te komen: de omwonenden wensten een eerlijke spreiding van de verkeers(over)last en de school wenste voldoende veiligheid voor de kinderen bij het begin en het einde van de schooldag. 

De oplossing werd gevonden door variabele verkeersborden te gebruiken, die oplichten bij het begin en het einde van de schooldag en op die manier het doorgaand verkeer in één richting (van Everberg naar Kortenberg) afleiden langs een andere straat en die op andere momenten (ook tijdens weekends en in de vakantieperiodes) het doorgaand verkeer gewoon laten passeren.

Binnenkort volgt een kritische evaluatie van de zonering voor plaatselijk verkeer die werd ingevoerd tijdens de werken in het centrum van Everberg.  Het is alvast duidelijk geworden dat een efficiënte bestrijding van het sluipverkeer niet op zuiver lokaal niveau kan gebeuren, maar dat hiervoor een intensieve samenwerking met het provinciale en Vlaamse bestuursniveau noodzakelijk zijn.


Beperkte parkeertijd op de Leuvensesteenweg in Kortenberg-centrum

Burgemeester Chris Taes (CD&V) lichtte toe dat de zone met beperkte parkeertijd op de Leuvensesteenweg in het centrum van Kortenberg binnenkort beter en herkenbaarder zal worden aangeduid.  Nu wordt de zone voor kortparkeren nog aangeduid via zoneborden die aangebracht zijn in de ‘zijstraten’ van de Leuvensesteenweg, tussen de Sint-Catharinastraat en de Stationsstraat.  Dergelijke zoneborden worden immers geplaatst op de aanpalende straten, wanneer men de zone voor kortparkeren binnenrijdt.

In de toekomst zullen de borden (een ‘P’ met een symbool van parkeerschijf) herkenbaar worden geplaatst op de Leuvensesteenweg zelf, zodat het voor iedereen duidelijk is dat een parkeerschijf moet worden geplaatst.

De zone voor kortparkeren op de Leuvensesteenweg werd ingevoerd op vraag van de handelaars, om op die manier een vlotte doorstroming van potentiële klanten te kunnen garanderen.  Bewoners met een garage of een inrit langsheen de Leuvensesteenweg, mogen hun voertuig wel voor die garage of inrit parkeren, op voorwaarde dat ze een bordje plaatsen met de nummerplaat van hun voertuig.

De gemeenteraad machtigde ook een gemeenschapswacht om overtredingen op het kortparkeren vast te stellen.  In de loop van de komende maanden zal regelmatig toezicht worden uitgeoefend op het respecteren van de zone voor kortparkeren.  Wie zijn parkeerschijf niet plaatst, riskeert een boete van € 15.


Nieuwe gebruiksovereenkomst voor gebruik Politiehuis Kortenberg

Op 1 oktober 2011 verhuisden de politiediensten die in het oude rijkswachtgebouw aan de Stationsstraat gehuisvest waren, naar het nieuwe administratief centrum in Herent.

Het Politiehuis aan het administratief centrum van Kortenberg blijft uiteraard behouden en inwoners van de gemeente kunnen er terecht voor aangiftes, vragen en inlichtingen.  De openingsuren werden overigens uitgebreid en beter aangepast aan de andere diensten van het gemeentehuis.

Nu de politiezone Herko, waarvoor de gemeenten Herent en Kortenberg samenwerken, een nieuwe gebruiksovereenkomst moet afsluiten voor de nieuwe kantoren in Herent, bedongen de Kortenbergse vertegenwoordigers in de Politieraad dat ook de gebruiksovereenkomst voor het Politiehuis van Kortenberg moest worden aangepast, zodat de vergoeding die de gemeente hiervoor ontvangt, op vergelijkbare basis wordt berekend in Herent en Kortenberg.

Burgemeester Chris Taes (CD&V) kreeg van de gemeenteraad de toestemming om een dergelijke, nieuwe overeenkomst met de politiezone af te sluiten.   Voor de 726,75 m2 van het Politiehuis, zal de politiezone voortaan een gebruiksvergoeding van € 3.484,77 per maand betalen.  Jaarlijks zal dit bedrag worden aangepast aan de kosten van levensonderhoud (de zgn. ‘index’). 

De overeenkomst gaat in met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2011.


Proper Kortenberg: overeenkomst en afsprakennota met IGO

Vanaf 1 januari 2012 beschikt Kortenberg, via de intergemeentelijke dienst IGO,  over twee voltijdse medewerkers die mee zullen instaan voor het proper houden van onze gemeente.

De intentie om via een volgehouden inspanning werk te maken van een propere gemeente, dateert al van veel vroeger.  In 2010 werd een eerste zwerfvuilactie georganiseerd, waarbij vrijwilligers opgeroepen werden om in hun straat of wijk ‘met een knijper in de hand’ zwerfvuil te gaan opruimen.  Dat gebeurde toen op één dag.  In 2011 werd de zwerfvuilactie succesrijk hernomen, maar konden vrijwillige medewerkers hun opruimactie spreiden over verschillende dagen.  Verenigingen die een handje willen toesteken bij het opruimen van zwerfvuil, kunnen hiervoor vanwege de gemeente een subsidie krijgen.  Ook de eigen gemeentelijke groendienst ruimt regelmatig vuilnis op het openbaar domein op.

Al die inspanningen worden nu nog versterkt door de forse investering in twee personeelsleden, die dag in dag uit op straten, pleinen en openbare ruimten, zwerfvuil zullen helpen opruimen.  2012 geldt als proefperiode.  Op het einde van dit jaar wordt het resultaat van dit experiment geëvalueerd.

Een propere gemeente is het resultaat van een goed partnerschap tussen omwonenden, weggebruikers en gemeentebestuur.  Als omwonenden letterlijk voor hun eigen deur vegen, als weggebruikers hun verantwoordelijkheid opnemen en een klein beetje hun verstand gebruiken bij het weggooien van afval en als de gemeente zorgt voor een behoorlijk onderhoud van het openbaar domein, dan zorgen we samen voor een nette gemeente, waarop iedereen fier kan zijn en waar het aangenaam is om te verblijven.

Op voorstel van schepen Bart Nevens (N-VA) keurde de gemeenteraad de overeenkomst en de afsprakennota met IGO goed.


Woonproject Woonwijzer Midden Brabant opnieuw opgestart

Vorig jaar al had de gemeente Kortenberg de intentie om, samen met Herent, Huldenberg, Zaventem en Tervuren een woonproject op te starten, dat de deelnemende gemeenten zou ondersteunen bij het woonbeleid.  Die “Woonwijzer Midden Brabant” zou niet alleen werk maken van een inventarisering van de bestaand en toekomstige woonmogelijkheden, maar zou ook concreet advies kunnen verlenen aan individuele inwoners die met vragen zitten rond huisvesting.

Omwille van het feit dat de gemeente Tervuren niet tijdig had beslist om aan dit project deel te nemen, kon de subsidieaanvraag voor dit project vorig jaar uiteindelijk niet worden ingediend en kon het initiatief niet van start gaan.

Schepen van woonbeleid Paul Goeminne (CD&V) stelde voor om het voornemen uit 2011 dit jaar te herbevestigen en om alsnog een nieuwe subsidieaanvraag in te dienen.  De gemeenteraad ging hiermee akkoord.


Ontslag voorzitter GECORO

De gemeenteraad nam kennis van het ontslag van de heer Dirk Hendrickx als voorzitter van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO).  De heer Hendrickx werd onlangs verkozen als lid van de provinciale raad van de Orde van Architecten en kan daarom niet langer in functie blijven als Gecoro-voorzitter.  De Gecoro moet nu op zoek naar een nieuwe voorzitter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten