dinsdag 5 februari 2013

Met (gemeente)raad en daad - februari 2013


Met raad en daad (12/12)

Elke maand worden in de gemeenteraad beslissingen genomen die een invloed hebben op het leven van elke dag.  Omdat niet iedereen de kans (of de tijd) heeft om naar de gemeenteraad te komen, vind je hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 4 februari 2013 o.m. de volgende punten aan bod:


Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken:

Op voorstel van schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens (N-VA) keurde de gemeenteraad eenparig de nieuwe tarieven goed voor het afleveren van administratieve stukken.  De meeste van die belastingen vormen slechts een bescheiden meerkost op het ‘maakloon’ van documenten die elders worden besteld.  Alleen voor enkele stedenbouwkundige documenten werd de kostprijs aangepast.

De belastingtarieven zijn voortaan:

1°  voor de elektronische identiteitskaarten en de elektronische vreemdelingenkaarten  € 3  (bedrag te verhogen met het bedrag van het maakloon);

2°  voor de paspoorten € 8 voor elk nieuw paspoort (bedrag te verhogen met het bedrag van het maakloon en de consulaire zegels);  bij afgifte van reispassen aan kinderen jonger dan 12 jaar vervalt de consulaire zegel;

3°  voor rijbewijzen €5 (bedrag te verhogen met het bedrag van het maakloon);

4°  voor de bouwvergunningen en stedenbouwkundige attesten: € 80;

5°  voor de verkavelingsvergunningen: € 80 te vermenigvuldigen met het aantal woongelegenheden;

  voor uitgebreide stedenbouwkundige aanvragen: €160;

  voor verkavelingsaanvragen met wegenis: €160 per aangevraagde woongelegenheid;

  voor een verkavelingswijziging: €80;

  voor een melding : €50;

10° voor de afgifte van een uittreksel uit het plannenregister: €50;

11° voor  de afgifte van een uittreksel uit het vergunningenregister : €50;

12° voor de afgifte van een planologisch attest: €250 + publicatiekosten;
Indien bij stedenbouwkundige aanvragen extra kosten moeten worden gemaakt voor openbaar onderzoek, wordt de kostprijs van het af te leveren document verhoogd met €50;

13°  voor de afgifte van een conformiteitsattest voor een kamerwoning: € 62,50 voor een kamerwoning , verhoogd met € 12,50  per (studenten)kamer vanaf de zesde (studenten-)kamer, met een maximum van  € 1250.

14°  voor alle andere documenten, getuigschriften, uittreksels, afschriften, wettigingen,  vergunningen,  enz. voor dewelke geen speciaal tarief werd bepaald en die van ambtswege of op verzoek worden afgeleverd: €1,50 ( niet voor kopieën in het kader van het decreet van 24 maart 2004 op de  openbaarheid van bestuur).

Er zijn ook enkele uitzonderingen voorzien voor bepaalde documenten waarvoor helemaal geen gemeentebelasting moet worden betaald:

- de stukken die in uitvoering van een wet of van een reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
- de stukken die afgeleverd worden aan kansarme personen; die kansarmoede moet door een overtuigend bewijsstuk worden gestaafd;
- de machtigingen betreffende godsdienstige of politieke manifestaties;
- de machtigingen voor activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
- de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden;
- de stukken die dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op eventuele aanwerving.
 
Aanvullende politieverordening op het wegverkeer in de Karel Van Miertstraat
 
De Karel Van Miertstraat is een nieuwe straat in de ambachtelijke zone Guldendelle.  De laatste tijd worden er vaak grote vrachtwagens of opleggers geparkeerd, waardoor het moeilijk tot onmogelijk wordt om (vracht-)wagens elkaar te laten kruisen.
 
Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) wordt daarom nu een parkeerbeperking ingevoerd, zodat voertuigen van meer dan 5 ton in deze straat niet meer mogen parkeren.  Op die manier is in de toekomst op deze nieuwe straat opnieuw veilig en vlot verkeer mogelijk.
 
 
Definitieve nieuwe straatnaam: Ter Gessel

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad definitief de nieuwe straatnaam goed voor de nieuwe sociale verkaveling die gelegen is tussen de Alfons Dewitstraat en de Dorpsstraat in Meerbeek.  Het wordt: “Ter Gessel”.  Het gaat om een toponiem (een plaatsnaam) die verwijst naar de ‘Hooghe Eusels”, een benaming die teruggaat tot 1556.  Een “eusel” is grasland, dat afgegrazen werd dor het vee.  Het was een eerder droge weide die door de landbouwers werd gebruikt voor zomervoeder.  Het was een eerste stadium voor de ontginning van woeste grond en de omvorming ervan tot graasweide.

Tijdens het verplichte openbaar onderzoek werd geen enkele opmerking gemaakt.

 
Afsprakennota voor de Proper Kortenberg Ploeg

Sinds 2012 zijn twee personeelsleden van IGO in opdracht van het gemeentebestuur van Kortenberg aan de slag om het zwerfvuil te bestrijden en om straten en pleinen schoon te helpen houden.  Schepen van openbare werken Bart Nevens (N-VA) en burgemeester Chris Taes (CD&V) lichtten op de gemeenteraad de nieuwe afsprakennota toe om dat werk ook in 2013 voort te zetten.  Die afsprakennota is het gevolg van een uitgebreide evaluatie die nog tijdens de vorige bestuursperiode gebeurde met de verantwoordelijken van IGO, de gemeentesecretaris, de bevoegde schepen en de burgemeester.

De nieuwe bestuursploeg hecht veel belang aan de netheid van de gemeente en wil de inspanningen van inwoners en vrijwilligers om de gemeente proper te houden, graag blijven ondersteunen met de inzet van twee gemotiveerde medewerkers via het sociale economiebedrijf IGO.


Bushokjes worden maandelijks onderhouden

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) ondertekent de gemeente Kortenberg een nieuw contract met IGO om de 25 bushokjes op de haltes van De Lijn een maandelijkse onderhoudsbeurt te geven. 

Die onderhoudsbeurt bestaat uit het reinigen van de bushokjes en de bijhorende fietsstallingen, het rapporteren van eventuele beschadigingen, het klein groenonderhoud in de onmiddellijke omgeving en het reinigen van de dakgoten indien nodig.  Dat alles gebeurt op een ecologisch verantwoorde manier.

De bushokjes langs de Leuvensesteenweg zijn eigendom van De Lijn en worden door de openbarevervoermaatschappij zelf onderhouden.

Het ledigen van de vuilnisbakjes aan de bushaltes gebeurt door de gemeentediensten.  Die vuilnisbakjes aan de bushaltes dienen niet om huishoudelijk afval van de omwonenden in te deponeren.  Tegen mensen die er misbruik van maken, zal dan ook consequent worden opgetreden wegens sluikstorten.

 
Gemeenteraadscommissies kunnen binnenkort aan de slag

Op voorstel van de voorzitter van de gemeenteraad, Chris Taes (CD&V), keurde de gemeenteraad een wijziging van zijn huishoudelijk reglement goed, waardoor de gemeenteraadscommissies bij de start van de nieuwe bestuursperiode opnieuw geldig kunnen worden samengesteld.

Er zijn vijf gemeenteraadscommissies:

1.        de raadscommissie financiën

2.        de raadscommissie sport, jeugd, senioren en cultuur

3.        de raadscommissie ruimtelijke ordening, openbare werken, lokale economie en mobiliteit

4.        de raadscommissie sociaal beleid en leefmilieu

5.        de raadscommissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen van de gemeente EN ad hoc voor specifieke dossiers, waar de fractievoorzitters (of hun afgevaardigden) ambtshalve deel van uitmaken.

Gemeenteraadscommissies zijn bedoeld om belangrijke beslissingen goed te kunnen voorbereiden vooraleer ze op de gemeenteraad komen.  Vooral technisch ingewikkelde dossiers komen er aan bod, zodat de hele technische discussie niet moet worden gevoerd op de gemeenteraad.

Elke gemeenteraadscommissie bestaat uit acht gemeenteraadsleden en vormt een weerspiegeling van de krachtsverhoudingen in de gemeenteraad.  De burgemeester en de schepenen kunnen de vergaderingen van de gemeenteraadscommissies binnen hun bevoegdheidsdomeinen bijwonen om dossiers toe te lichten en om deskundige toelichting te geven. 

In Kortenberg wordt gekozen voor een vertegenwoordiging volgens het systeem Dhondt.  Daardoor zijn er 3 zitjes per raadscommissie voor CD&V, 3 zitjes voor N-VA, 1 voor Open VLD en 1 voor Groen.  Omdat er ook twee éénmansfracties zijn in de gemeenteraad, kunnen de raadsleden van Sp.a en Voor u de raadscommissies bijwonen met raadgevende stem.

Op de gemeenteraad van maart 2013 worden de gemeenteraadscommissies, op basis van het nu goedgekeurde huishoudelijk reglement, effectief samengesteld en dan kunnen ze meteen aan de slag.


Nieuwe gemeentelijke vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (deel 1)

De gemeenteraad keurde een hele reeks vertegenwoordigingen vanuit de Kortenbergse gemeenteraad in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (de zgn. ‘intercommunales’) goed.  Het gaat om kandidaat-vertegenwoordigers in diverse raden van bestuur.

De kandidaten die door de gemeenteraad van Kortenberg worden voorgedragen zijn:

-         voor Iverlek: Harold Vanheel (N-VA)

-         voor Finilek: Harold Vanheel (N-VA) en Willy Trappeniers (Open Vld) met raadgevende stem

-         voor Hofheide (nieuw crematorium): Myriam Van Tricht (CD&V) en Marinus Van Greuningen (Voor u) met raadgevende stem

-         voor Interleuven: Julia De Coster (CD&V) en Mia Vandervelde (Groen) met raadgevende stem

-         voor Ecowerf: Bart Nevens (N-VA) en Katrijn Willems (Open Vld) met raadgevende stem

-         voor IWVB (Brusselse watermaatschappij): Erwin Cleopater (N-VA)

-         voor IGO: Francis Peeters (CD&V) en Mia Brumagne (Groen) met raadgevende stem

-         voor Woonwijzer Midden-Brabant (IGO): Kristien Goeminne (CD&V) en Julia De Coster (CD&V) als plaatsvervanger

-         voor Toerisme Vlaams-Brabant: Ann Vannerem (CD&V)

-         voor Toerisme Dijleland: Ann Vannerem (CD&V)

-         voor de VVSG: Sabine Ledens (N-VA)

-         voor de OVSG: Sabine Ledens (N-VA)

-         voor ROAS (Ouderenadviesraad): Julia De Coster (CD&V)

-         voor ERSV (RESOC): Sabine Ledens (N-VA)

-         voor de Watergroep (vroeger VMW): Bart Nevens (N-VA – stemgerechtigd afgevaardigde), Tom Jespers (N-VA – niet-stemgerechtigd afgevaardigde) en Koen Van Roey (CD&V – provinciaal comité)

-         voor Vivaqua: Koen Van Roey (CD&V)

-         voor AquaFlanders: Koen Van Roey (CD&V), Myriam Van Tricht (CD&V) als plaatsvervanger en Bart Nevens (N-VA): lid Algemene Vergadering

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten