Met raad en
daad (12/12)
Elke maand worden in de gemeenteraad
beslissingen genomen die een invloed hebben op het leven van elke dag. Omdat niet iedereen de kans (of de tijd)
heeft om naar de gemeenteraad te komen, vind je hier meer informatie over de markantste
beslissingen. Zo kwamen in Kortenberg op
de raad van 4 februari 2013 o.m. de volgende punten aan bod:
Gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken:
Op voorstel van schepen van ruimtelijke
ordening Bart Nevens (N-VA) keurde de gemeenteraad eenparig de nieuwe tarieven
goed voor het afleveren van administratieve stukken. De meeste van die belastingen vormen slechts
een bescheiden meerkost op het ‘maakloon’ van documenten die elders worden
besteld. Alleen voor enkele stedenbouwkundige
documenten werd de kostprijs aangepast.
De belastingtarieven zijn voortaan:
1° voor de elektronische
identiteitskaarten en de elektronische vreemdelingenkaarten € 3 (bedrag te verhogen met het bedrag van het
maakloon);
2° voor de paspoorten € 8 voor elk
nieuw paspoort (bedrag te verhogen met het bedrag van het maakloon en de
consulaire zegels); bij afgifte van
reispassen aan kinderen jonger dan 12 jaar vervalt de consulaire zegel;
3° voor rijbewijzen €5 (bedrag te
verhogen met het bedrag van het maakloon);
4° voor de bouwvergunningen en
stedenbouwkundige attesten: € 80;
5° voor de verkavelingsvergunningen: €
80 te vermenigvuldigen met het aantal woongelegenheden;
6°
voor uitgebreide stedenbouwkundige aanvragen: €160;
7°
voor verkavelingsaanvragen met wegenis: €160 per aangevraagde
woongelegenheid;
8°
voor een verkavelingswijziging: €80;
9°
voor een melding : €50;
10° voor de afgifte van een uittreksel uit
het plannenregister: €50;
11° voor
de afgifte van een uittreksel uit het vergunningenregister : €50;
12° voor de afgifte van een planologisch
attest: €250 + publicatiekosten;
Indien bij stedenbouwkundige aanvragen extra
kosten moeten worden gemaakt voor openbaar onderzoek, wordt de kostprijs van
het af te leveren document verhoogd met €50;
13° voor de afgifte van een
conformiteitsattest voor een kamerwoning: € 62,50 voor een kamerwoning ,
verhoogd met € 12,50 per (studenten)kamer vanaf de zesde (studenten-)kamer, met een maximum
van € 1250.
14° voor alle andere documenten,
getuigschriften, uittreksels, afschriften, wettigingen, vergunningen, enz. voor dewelke geen
speciaal tarief werd bepaald en die van ambtswege of op verzoek worden
afgeleverd: €1,50 ( niet voor kopieën in het kader van het decreet van 24 maart
2004 op de openbaarheid van bestuur).
Er zijn ook enkele uitzonderingen
voorzien voor bepaalde documenten waarvoor helemaal geen gemeentebelasting moet worden betaald:
- de stukken die in uitvoering
van een wet of van een reglement van de administratieve overheid door het
gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
- de stukken die afgeleverd worden aan kansarme personen; die kansarmoede moet door
een overtuigend bewijsstuk worden gestaafd;
- de machtigingen betreffende
godsdienstige of politieke manifestaties;
- de machtigingen voor
activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of
retributie ten voordele van de gemeente;
- de stukken die afgeleverd
worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden;
- de stukken die dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan
examens of proeven deel te nemen met het oog op eventuele aanwerving.
Aanvullende
politieverordening op het wegverkeer in de Karel Van Miertstraat
De Karel Van Miertstraat is een nieuwe straat in de ambachtelijke zone
Guldendelle. De laatste tijd worden er
vaak grote vrachtwagens of opleggers geparkeerd, waardoor het moeilijk tot
onmogelijk wordt om (vracht-)wagens elkaar te laten kruisen.
Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) wordt daarom nu een
parkeerbeperking ingevoerd, zodat voertuigen van meer dan 5 ton in deze straat
niet meer mogen parkeren. Op die manier
is in de toekomst op deze nieuwe straat opnieuw veilig en vlot verkeer
mogelijk.
Definitieve nieuwe straatnaam: Ter Gessel
Op voorstel
van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad definitief de
nieuwe straatnaam goed voor de nieuwe sociale verkaveling die gelegen is tussen
de Alfons Dewitstraat en de Dorpsstraat in Meerbeek. Het wordt: “Ter Gessel”. Het gaat om een toponiem (een plaatsnaam) die
verwijst naar de ‘Hooghe Eusels”, een benaming die teruggaat tot 1556. Een “eusel” is grasland, dat afgegrazen werd
dor het vee. Het was een eerder droge
weide die door de landbouwers werd gebruikt voor zomervoeder. Het was een eerste stadium voor de ontginning
van woeste grond en de omvorming ervan tot graasweide.
Tijdens
het verplichte openbaar onderzoek werd geen enkele opmerking gemaakt.
Afsprakennota voor de Proper Kortenberg Ploeg
Sinds 2012 zijn twee personeelsleden
van IGO in opdracht van het gemeentebestuur van Kortenberg aan de slag om het
zwerfvuil te bestrijden en om straten en pleinen schoon te helpen houden. Schepen van openbare werken Bart Nevens
(N-VA) en burgemeester Chris Taes (CD&V) lichtten op de gemeenteraad de
nieuwe afsprakennota toe om dat werk ook in 2013 voort te zetten. Die afsprakennota is het gevolg van een uitgebreide
evaluatie die nog tijdens de vorige bestuursperiode gebeurde met de
verantwoordelijken van IGO, de gemeentesecretaris, de bevoegde schepen en de
burgemeester.
De nieuwe bestuursploeg hecht veel belang aan de netheid van de gemeente en wil de inspanningen van inwoners en vrijwilligers om de gemeente proper te houden, graag blijven ondersteunen met de inzet van twee gemotiveerde medewerkers via het sociale economiebedrijf IGO.
Bushokjes worden maandelijks onderhouden
Op voorstel
van burgemeester Chris Taes (CD&V) ondertekent de gemeente Kortenberg een
nieuw contract met IGO om de 25 bushokjes op de haltes van De Lijn een maandelijkse
onderhoudsbeurt te geven.
Die
onderhoudsbeurt bestaat uit het reinigen van de bushokjes en de bijhorende
fietsstallingen, het rapporteren van eventuele beschadigingen, het klein
groenonderhoud in de onmiddellijke omgeving en het reinigen van de dakgoten
indien nodig. Dat alles gebeurt op een
ecologisch verantwoorde manier.
De
bushokjes langs de Leuvensesteenweg zijn eigendom van De Lijn en worden door de
openbarevervoermaatschappij zelf onderhouden.
Het
ledigen van de vuilnisbakjes aan de bushaltes gebeurt door de
gemeentediensten. Die vuilnisbakjes aan de bushaltes dienen niet om huishoudelijk afval van de omwonenden in te deponeren. Tegen mensen die er misbruik van maken, zal dan ook consequent worden opgetreden wegens sluikstorten.
Gemeenteraadscommissies kunnen binnenkort aan de slag
Op
voorstel van de voorzitter van de gemeenteraad, Chris Taes (CD&V), keurde
de gemeenteraad een wijziging van zijn huishoudelijk reglement goed, waardoor
de gemeenteraadscommissies bij de start van de nieuwe bestuursperiode opnieuw geldig
kunnen worden samengesteld.
Er zijn vijf gemeenteraadscommissies:
1. de raadscommissie
financiën
2. de raadscommissie
sport, jeugd, senioren en cultuur
3. de raadscommissie ruimtelijke ordening,
openbare werken, lokale economie en mobiliteit
4. de raadscommissie
sociaal beleid en leefmilieu
5. de raadscommissie die waakt over de
afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke
samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen van de gemeente EN ad
hoc voor specifieke dossiers, waar de fractievoorzitters (of hun afgevaardigden)
ambtshalve deel van uitmaken.
Gemeenteraadscommissies
zijn bedoeld om belangrijke beslissingen goed te kunnen voorbereiden vooraleer
ze op de gemeenteraad komen. Vooral
technisch ingewikkelde dossiers komen er aan bod, zodat de hele technische discussie
niet moet worden gevoerd op de gemeenteraad.
Elke
gemeenteraadscommissie bestaat uit acht gemeenteraadsleden en vormt een
weerspiegeling van de krachtsverhoudingen in de gemeenteraad. De burgemeester en de schepenen kunnen de
vergaderingen van de gemeenteraadscommissies binnen hun bevoegdheidsdomeinen
bijwonen om dossiers toe te lichten en om deskundige toelichting te geven.
In
Kortenberg wordt gekozen voor een vertegenwoordiging volgens het systeem
Dhondt. Daardoor zijn er 3 zitjes per
raadscommissie voor CD&V, 3 zitjes voor N-VA, 1 voor Open VLD en 1 voor
Groen. Omdat er ook twee éénmansfracties
zijn in de gemeenteraad, kunnen de raadsleden van Sp.a en Voor u de
raadscommissies bijwonen met raadgevende stem.
Op de
gemeenteraad van maart 2013 worden de gemeenteraadscommissies, op basis van het
nu goedgekeurde huishoudelijk reglement, effectief samengesteld en dan kunnen
ze meteen aan de slag.
Nieuwe gemeentelijke vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (deel 1)
De
gemeenteraad keurde een hele reeks vertegenwoordigingen vanuit de Kortenbergse
gemeenteraad in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (de zgn.
‘intercommunales’) goed. Het gaat om
kandidaat-vertegenwoordigers in diverse raden van bestuur.
De
kandidaten die door de gemeenteraad van Kortenberg worden voorgedragen zijn:
-
voor Iverlek:
Harold Vanheel
(N-VA)
-
voor
Finilek: Harold Vanheel
(N-VA) en Willy Trappeniers (Open Vld) met raadgevende stem
-
voor
Hofheide (nieuw crematorium): Myriam Van Tricht (CD&V) en Marinus Van
Greuningen (Voor u) met raadgevende stem
-
voor
Interleuven: Julia De Coster (CD&V) en Mia Vandervelde (Groen) met
raadgevende stem
-
voor Ecowerf:
Bart Nevens (N-VA) en Katrijn Willems (Open Vld) met raadgevende stem
-
voor
IWVB (Brusselse watermaatschappij): Erwin Cleopater (N-VA)
-
voor
IGO: Francis Peeters
(CD&V) en Mia Brumagne (Groen) met raadgevende stem
-
voor
Woonwijzer Midden-Brabant (IGO): Kristien Goeminne (CD&V) en Julia De
Coster (CD&V) als plaatsvervanger
-
voor
Toerisme Vlaams-Brabant: Ann Vannerem (CD&V)
-
voor
Toerisme Dijleland: Ann Vannerem (CD&V)
-
voor de
VVSG: Sabine Ledens
(N-VA)
-
voor de
OVSG: Sabine Ledens
(N-VA)
-
voor
ROAS (Ouderenadviesraad): Julia De Coster (CD&V)
-
voor
ERSV (RESOC): Sabine Ledens
(N-VA)
-
voor de
Watergroep (vroeger VMW): Bart Nevens (N-VA – stemgerechtigd afgevaardigde),
Tom Jespers (N-VA – niet-stemgerechtigd afgevaardigde) en Koen Van Roey (CD&V –
provinciaal comité)
-
voor
Vivaqua: Koen Van Roey
(CD&V)
-
voor
AquaFlanders: Koen Van Roey
(CD&V), Myriam Van
Tricht (CD&V) als plaatsvervanger en Bart Nevens (N-VA):
lid Algemene Vergadering
Geen opmerkingen:
Een reactie posten