Gemeenteraad gemist? Geen probleem. Je vindt hier meer informatie over de
markantste beslissingen. Zo kwamen in
Kortenberg op de raad van 10 maart 2014 o.m. de volgende punten aan bod:
RUP
Vierhuizen voorlopig vastgelegd: kader voor betaalbaar wonen
De gemeenteraad van Kortenberg legde het ruimtelijk
uitvoeringsplan (RUP) voor het project Vierhuizen voorlopig vast. Na een infovergadering voor de omwonenden op
15 januari jl. en een vergadering van de raadscommissie ruimtelijke ordening op
16 januari jl., waarbij de gemeenteraadsleden over de plannen werden
geïnformeerd, werd het ontwerp-ruimtelijk uitvoeringsplan nu aan de voltallige
gemeenteraad voorgelegd.
De voorlopige vaststelling van het RUP Vierhuizen is geen ‘eindpunt’,
maar vormt de start van de verdere inspraakprocedure. Binnen de dertig dagen begint nu een openbaar
onderzoek, waarbij inwoners suggesties of bezwaren kunnen formuleren. Dat openbaar onderzoek duurt 60 dagen. De bezwaren die worden geformuleerd, moeten
vervolgens leiden tot ofwel aanpassingen aan het plan, ofwel weerlegging van de
bezwaren. Ook de adviezen die door
verschillende interne en externe instanties worden uitgebracht, worden bij die
evaluatie betrokken. Pas wanneer heel
deze procedure achter de rug is, kan het ontwerp-ruimtelijk uitvoeringsplan
door de gemeenteraad definitief worden goedgekeurd, waarna de Vlaamse minister
voor ruimtelijke ordening het nog moet bekrachtigen.
Schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens (N-VA) benadrukte namens
het college van burgemeester en schepenen dat het project Vierhuizen het
belangrijkste initiatief is dat ooit in de gemeente werd genomen om betaalbaar
wonen voor mensen uit eigen streek mogelijk te maken. In een eerste fase zullen een 70-tal betaalbare
woongelegenheden ter beschikking worden gesteld (zowel kavels als woningen;
zowel te huur als te koop).
Burgemeester Chris Taes (CD&V) merkte bij het begin van de
bespreking op dat heel wat bedenkingen die omwonenden bij het project hebben,
gebaseerd zijn op onvolledige of soms ronduit onjuiste informatie. In tegenstelling tot wat wordt beweerd, is er
in het ontwerp-RUP wel degelijk rekening gehouden met de mobiliteitseffecten,
waarvoor een speciaal MOBER of mobiliteitseffectenrapport werd opgesteld, zal
de wateroverlast in het gebied zowel op korte als op langere termijn worden
aangepakt, wordt de verstedelijking tegengegaan door de dichtheidsnorm voor
buitengebied te hanteren (maximum 15 woongelegenheden per hectare), zal de
leefbaarheid gegarandeerd worden door groenvoorzieningen en verbindingen voor
zachte weggebruikers en worden de tuinen van aangelanden in fase 3 (gebied
langs de Vogelenzang- en Achterenbergstraat) uitdrukkelijk niet
onteigend.
“Wie bezwaren wil uiten tegen een project, doet dat best op basis
van feiten en niet op basis van een vervormd doembeeld dat men eerst zelf heeft
opgeroepen,” aldus Taes.
De vergadering van de gemeenteraad werd bijgewoond door
buurtbewoners, die na afloop van de gemeenteraad nog een hele reeks
informatieve vragen stelden. De
oppositie keurde het voorstel niet goed.
Tracé en
uitrusting wegenis voor Hof van St.-Elisabeth afgekeurd
De Kortenbergse gemeenteraad keurde het tracé en de uitrusting van
de wegenis voor het ‘Hof van St.-Elisabeth’, een sociale verkaveling van SWaL
(Sociaal Wonen Arrondissement Leuven) af.
Naast een aantal belangrijke technische bezwaren inzake het
statuut van buurtweg nr. 87 die door het projectgebied loopt en inzake de
overdreven wegbreedte, stelde de gemeenteraad vast dat er een negatief advies
door de brandweer van Zaventem werd uitgebracht, dat Aquafin een negatief
advies gaf m.b.t. het rioleringsvoorstel en dat de voorgestelde densiteit van
de bewoning (veertien woningen) de draagkracht van de weg sterk overstijgt.
De gemeenteraad merkte met name op dat de voorgestelde dichtheid
van de bebouwing de norm voor buitenstedelijk landelijk wonen (nl. maximum 15
woningen per hectare) ruim overschrijdt en dat in geen enkel opzicht rekening
werd gehouden met de bezorgdheden van het gemeentebestuur en van de
buurtbewoners.
Politiereglementen
i.v.m. beperking van alcoholverkoop tijdens risico-evenementen goedgekeurd
Eind 2013 werd op de gemeenteraad van Kortenberg een eerste
voorstel besproken i.v.m. de beperking van alcoholverkoop om alcoholmisbruik
bij risico-evenementen (bv. grote fuiven) tegen te gaan. Burgemeester Chris Taes (CD&V) erkende
dat dit voorstel moest worden aangepast, omdat het enerzijds te “algemeen” was
(het werd opgevat als een algemeen verbod op alcoholverkoop tijdens alle
weekendnachten in de periode tussen maart en november), omdat er een
onevenwicht was met de verkoop van alcohol in drankautomaten en omdat het te
weinig rekening hield met risico’s in de directe omgeving van deze evenementen.
Daarom keurde de gemeenteraad, na overleg met de jeugdraad, de
raad voor lokale economie en de uitbaters van de nachtwinkel, nu drie
politiereglementen goed, die het alcoholmisbruik gerichter en doeltreffender
kunnen helpen bestrijden:
1) Bij
risico-evenementen kan de burgemeester voortaan een perimeter instellen
waarbinnen geen alcoholhoudende dranken mogen worden verkocht, aangeboden of
verbruikt op het openbare domein. Het
bezit van geopende flessen of blikken met alcoholhoudende dranken binnen de
perimeter wordt verboden. Erkende
horecazaken die zich binnen de vastgestelde perimeter bevinden, mogen uiteraard
nog wel alcohol schenken, op voorwaarde dat de drank ter plaatse wordt
geconsumeerd.
2) Bij
risico-evenementen kan de burgemeester voortaan de handelszaken op het
grondgebied van de gemeente Kortenberg verbieden tussen 20.00u en 8.00u
alcoholhoudende dranken van meer dan 6% volume alcohol te verkopen of aan te
bieden. Erkende horecazaken mogen
uiteraard nog wel alcohol schenken, op voorwaarde dat de drank ter plaatse
wordt geconsumeerd.
3) Er wordt een algemeen verbod op de verkoop van
‘sterke drank’ (van meer dan 6% volume alcohol) ingesteld via drankautomaten
die niet onder permanent toezicht staan van een natuurlijke persoon.
Samenwerkingsovereenkomst
met de Stad Leuven i.v.m. GAS-bemiddeling
Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) stemde de
gemeenteraad in met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met de stad
Leuven om gebruik te kunnen maken van een bemiddelaar die wordt ingeschakeld
wanneer minderjarigen een GAS (gemeentelijke administratieve sanctie)
oplopen. Zoals bekend wordt bij
minderjarigen steeds eerst een bemiddelingspoging opgestart, vooraleer een
effectieve GAS-boete wordt opgelegd.
De stad Leuven staat in voor de kosten voor deze GAS-bemiddeling en
ontvangt hiervoor een federale subsidie.
Aanwijzing
van provinciale GAS-ambtenaren
De gemeenteraad verlengde eveneens de aanstelling van twee
provinciale ambtenaren die belast worden met het opleggen van administratieve
geldboetes in het kader van de GAS-reglementering.
De kostprijs voor de dossierbehandeling stijgt vanaf 1 januari
2014 van 45 euro per geregistreerd dossier naar 65 euro per geregistreerd
dossier. De minimumboete die voor een
GAS-overtreding wordt vastgesteld zal in de toekomst minimaal 65 euro moeten bedragen,
zodat minstens de dossierbehandelingskost gedragen kan worden door de geïnde
boete.
Tussenkomst
in de telefoonkosten voor bejaarden en andersvaliden
Tot eind 2013 betaalde het provinciebestuur van Vlaams-Brabant een
tussenkomst voor +75-jarigen die genieten van een sociaal telefoontarief. Vanaf dit jaar is die provinciale toelage
afgeschaft, omdat het provinciebestuur hiervoor in het kader van de interne
staatshervorming niet langer bevoegd is.
Het gemeentebestuur van Kortenberg had zelf al jarenlang een
subsidiereglement met een tussenkomst in het sociaal telefoontarief voor
bejaarden tussen 70 en 75 jaar en voor andersvaliden vanaf de leeftijd van 18
jaar.
Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de
gemeenteraad nu een nieuw gemeentelijk reglement goed, waarbij meerderjarige
andersvaliden en bejaarden vanaf 70 jaar een tussenkomst van maximaal 30 euro
kunnen genieten op hun sociaal telefoontarief.
Aanvragers moeten minstens een volledig jaar in Kortenberg wonen
vooraleer ze aanspraak kunnen maken op deze tussenkomst. Wie vroeger al een tegemoetkoming kreeg van
de provincie Vlaams-Brabant, moet geen nieuwe aanvraag indienen. Hun dossier wordt gewoon overgenomen door de
gemeente.
Optimaliseren
van de HST-fietsroute: aanstellen studiebureau
Burgemeester Chris Taes (CD&V) antwoordde vorige maand op een
vraag van de oppositie dat het gemeentebestuur de HST-fietsroute (eigenlijk een
‘fietssnelweg’) mee wil helpen optimaliseren en dat daartoe al een hele reeks voorbereidende
contacten werden gelegd met de provinciale overheid, die tot 100% subsidies
toekent voor zowel de studie en het ontwerp als voor de aanlegwerken die
hiermee gepaard gaan.
Het gemeentebestuur is wel de opdrachtgevende overheid en moet dus
de dossiers opstellen en beheren en, indien nodig, tot onteigening overgaan.
Schepen van Openbare Werken Bart Nevens (N-VA) kreeg van de
gemeenteraad de goedkeuring om met het college een studiebureau aan te stellen
dat de nodige plannen zal ontwerpen voor de optimalisering van de
HST-fietsroute op het grondgebied van Kortenberg. De uitgave voor deze opdracht, die nadien
door de provincie Vlaams-Brabant zal worden terugbetaald, wordt geraamd op €
88.000 (incl. BTW).
Klachten
van Open VLD i.v.m. reglement nachtwinkels verworpen
Na
de gemeenteraad van januari 2014, diende de Open VLD-fractie bij de
provinciegouverneur klacht in m.b.t. twee reglementen die de gemeenteraad had
goedgekeurd i.v.m. nachtwinkels op het grondgebied van de gemeente Kortenberg. Eén reglement had betrekking op de
vestigingsvoorwaarden. Het andere op een
belastingreglement.
Burgemeester
Chris Taes (CD&V) lichtte de gemeenteraad in over de beslissing van
Provinciegouverneur Lodewijk De Witte om beide klachten te verwerpen.
De
beide gemeenteraadsbesluiten blijven dus onverkort van kracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten