Namens de
CD&V-fractie gaf CD&V-fractievoorzitter Chris Taes duiding bij de oranje draad die doorheen het
provinciale beleid loopt.
Het budget en de meerjarenplanning zijn de
uitwerking van een positief project
voor de provincie Vlaams-Brabant, waarbij ambitie gekoppeld wordt aan realiteitszin,
in een beleidskader dat in volle evolutie is.
De christendemocraten zien, in tegenstelling tot andere fracties, het
nut en de zin van het provinciale beleidsniveau in.
Er is een betekenisvolle rol weggelegd voor
een provinciaal bestuursniveau als
democratisch gelegitimeerd streekbestuur, dat bovenlokale noden kan
detecteren en erop inspelen, dat partners uit de gemeente- en stadsbesturen en
uit het middenveld kan samenbrengen om krachten te bundelen, dat
efficiëntiewinst kan boeken door op aangepaste schaal oplossingen op maat uit
te werken, dat kan ondersteunen, stimuleren, flankeren en aanvullen.
De Vlaamse overheid heeft de rol van de
provincies geherdefinieerd en afgeslankt.
Dat was noodzakelijk. Maar dan
moet diezelfde Vlaamse overheid wel loyaal zijn ten aanzien van haar eigen
provincies.
Zo kan het echt niet meer dat de Vlaamse
regering éénzijdig en zonder enige vorm van overleg het Provinciefonds plundert
om het eigen begrotingsplaatje op te poetsen, terwijl daardoor de lasten nog
maar eens doorgeschoven worden naar de provinciale en lokale besturen. Na de verkiezingen van volgend jaar, moet de
nieuwe Vlaamse regering daarover klare engagementen nemen, zodat een
betrouwbare langetermijnplanning kan worden opgebouwd.
Christendemocraten huldigen het
samenwerkingsmodel. Ze zijn ervan overtuigd dat een samenleving
niet vooruitgaat door mensen of groepen tegen elkaar op te zetten en extreme
vijandbeelden te creëren. Dat leidt
alleen maar tot wrok, blokkering en impasse.
Christendemocraten willen mensen en groepen samenbrengen, overleg voorrang
geven op conflict, mensen in hun waardigheid respecteren en met elkaar
verbinden, oplossingen zoeken in plaats van nieuwe problemen te creëren.
Ook op provinciaal niveau
maakt dat een immens verschil, zoals blijkt uit de prioriteiten in de nieuwe
beleids- en beheercyclus.
Politiek op mensenmaat is
beleid voeren dat de kwaliteit van het leven (met individuele noden, wensen, grenzen,
ambities en mogelijkheden) maximaal koppelt aan de kwaliteit van het samenleven
(met toegankelijke en betaalbare collectieve voorzieningen, aangename leef- en
woonkernen, ondersteuning voor wie tegenslag heeft, stimuleren van nieuwe
initiatieven). Dat is voor CD&V de politieke inzet van deze provinciale legislatuur.
In een context van krimpende financiële middelen, met onder meer een minderinkomst van
ruim 4,5 miljoen euro uit het Provinciefonds, kiest onze provincie in eerste
orde voor een scenario waarbij alle niet-noodzakelijke uitgaven voor de eigen
werking worden geschrapt en waarbij efficiëntiewinst wordt gezocht door een
nieuw organogram, dat zich toespitst op de behartiging van de nieuwe
kerntaken.
De CD&V-fractie vindt het positief
dat de provincie vanaf volgend jaar, naast de 900 kilometer waterlopen van categorie twee, die ze nu al beheert, nog eens 450
kilometer waterlopen van categorie drie zal beheren. Daardoor zal het beheer van deze waterlopen
veel beter en efficiënter kunnen worden gecoördineerd.
Ondanks het
feit dat Vlaams-Brabant in het hart van Europa ligt, blijft de Europese Unie vaak nog een grote
onbekende. De provincie wil alle Vlaams-Brabanders gericht informeren over het
Europa van vandaag. Op die manier
brengen we het reële Europa dichter bij de mensen en corrigeren we het foute
beeld dat alles wat misloopt, de schuld is van Europa.
CD&V is
voorstander van het voorgestelde provinciale
landbouwbeleid dat een leefbare land- en tuinbouw ondersteunt, die veilig
voedsel produceert en bijdraagt aan een kwalitatieve en duurzame leefomgeving. In het sterk verstedelijkte Vlaams-Brabant
bedraagt het aandeel landbouwgrond maar liefst 41%. Landbouw is hierdoor een belangrijke behoeder
van de open ruimte. Bij de noodzakelijke bescherming van deze
open ruimte, moet de stem van de professionals van de land- en tuinbouw dan ook
worden gehoord.
Wat het welzijnsbeleid betreft, heeft de
interne staatshervorming ervoor gezorgd dat de provincie nog instaat voor vier
kerntaken: de sociale kaart, de sociale planning, de netwerkvorming en het impulsbeleid.
CD&V is
verheugd dat het budget en de meerjarenplanning voldoende ambitie uitstraalt om
deze kerntaken te behartigen, o.m. met het creëren van overleg en samenwerking
tussen alle welzijnssectoren en actoren.
De reputatie
van het erkende Provinciaal Toeristisch Samenwerkingsverband, nl. Toerisme Vlaams-Brabant vzw is de
voorbije jaren aanzienlijk versterkt. We
vinden het goed dat de provincie hierin als streekbestuur een stevige regie- en
coördinatierol opneemt. De binnenlandmarketing zal geconcretiseerd worden met
onder andere Vlaanderen Vakantieland.
Wat de communicatie vanuit de provincie betreft, dringt onze fractie erop
aan dat alle beschikbare media en kanalen worden ingezet om de
Vlaams-Brabanders duidelijk te maken wat het provinciebestuur voor hen doet,
hoe de besluitvorming gebeurt, op welke diensten, voorzieningen en subsidies ze
een beroep kunnen doen en welke beleidsaccenten in de diverse domeinen worden
gelegd. Wat de inwoners van onze
provincie niet weten, kan hen ook niet aanzetten tot enthousiasme of bewegen
tot participatie. In de mate dat de
provincieraad en de deputatie zelf zorg dragen voor heldere, transparante en
begrijpelijke communicatie, zal dit de Vlaams-Brabantse bevolking kunnen
overtuigen van onze werkkracht en ons dynamisme.
De CD&V-fractie is onder de indruk
van de ambitieuze plannen van gedeputeerde Tom Dehaene op het vlak van
mobiliteit, wonen, vorming, cultuur en Vlaams karakter.
Het STOP-principe is een
christendemocratische uitvinding. Het
werd in de jaren ’90 van de vorige eeuw gelanceerd door de huidige
provinciegouverneur van West-Vlaanderen, Carl Decaluwé. Dat STOP-principe is het uitgangspunt van ons provinciaal duurzaam mobiliteitsbeleid. De praktische
consequentie daarvan is dat we meer aandacht en middelen zullen besteden aan
Stappers en Trappers, dan aan Openbaar - en Personenvervoer. Via het verduurzamen van onze verplaatsingen willen we ook een
belangrijke bijdrage leveren aan het klimaat-neutrale karakter van onze
provincie.
Wat de
Stappers betreft, zet de provincie in op trage
wegen. Omdat vele gemeentebesturen kampen met problemen op dit vlak zal de
provincie structurele initiatieven uitwerken om hen hierbij te ondersteunen.
Dat is volgens ons één van de kerntaken van het provinciebestuur: optreden als
inspirator, regisseur en coördinator bij streekgebonden problemen die voor vele
gemeente- en stadsbesturen herkenbaar zijn.
Vlaams-Brabant moet meer en meer op de kaart komen als Fietsprovincie. De klemtoon ligt
daarbij op de realisatie van fietssnelwegen
en van het functioneel fietsroutenetwerk. Verschillende studies voor
fietssnelwegen worden in 2014 opgestart (bv. de trajecten Asse-Brussel en
Bierbeek-Boutersem, het wegwerken van de “knikjes” op HST-route in Kortenberg, de
S-bocht naar de luchthaven, de fietsbrug over de R0 op de HST-route, de
Zennedijk in Zemst, enz …). Onze provincie praat er niet alleen over, maar doet
er ook iets aan en daarom kijken we uit naar het nieuwe reglement met
verhoogde subsidies voor fietssnelwegen dat zeer binnenkort aan de
provincieraad zal worden voorgelegd.
In een
studie van het Steunpunt Mobiliteit
en Openbare Werken uit 2011 lezen we dat 19 van de 26 donkerste black spots in
Vlaanderen zich situeren in Vlaams-Brabant.
We merken dat de Vlaamse overheid in andere provincies astronomische
bedragen investeert om verkeersknopen op te lossen. Het wordt tijd dat we in Vlaams-Brabant alle politieke krachten bundelen om ons rechtmatig
deel van de investeringsportefeuille op te eisen, zowel wat het openbaar
vervoer als wat het vracht- en personenvervoer betreft. Voor ons gaat het om een ‘en’-‘en’-verhaal,
waarbij de inspanningen om mensen meer op de fiets te krijgen en hen gebruik te
laten maken van het openbaar vervoer, aangevuld moeten worden met voldoende
strategische investeringen om het gemotoriseerd verkeer voldoende vlot te
krijgen en een oplossing te vinden voor het sluipverkeer dat de leefbaarheid in
de woonkernen in vele ‘doorgangsgemeenten’ bedreigt.
Een andere
topprioriteit voor onze fractie is betaalbaar
en duurzaam wonen in Vlaams-Brabant.
Daarom zijn we tevreden dat er enkele concrete initiatieven werden
opgenomen in het budget 2014 en in de meerjarenplanning, die deze doelstelling
op het terrein waarmaken.
We denken
aan de verdere uitbouw van aanvullende renovatieleningen, renteloze leningen
voor OCMW-cliënten, Wooninfopunten, het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan
inzake weekendverblijven, het project Woningdelen én de belangrijke overdracht
van VLABINVEST van Vlaanderen naar Vlaams-Brabant, waardoor onze provincie
weldra over een krachtige investeringshefboom zal beschikken om het woonbeleid
in de brede Rand rond Brussel een eigen oriëntatie te geven.
Het PIVO wil de kwaliteit van
haar opleidingen en haar interne werking voortdurend blijven verbeteren en dat
is goed nieuws voor de vele studenten en cursisten die er opleidingen volgen in
de bestuursschool of die er opgeleid worden tot brandweerman of politie-inspecteur. Om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen,
al het aantal opleidingsuren de komende jaren met 20% worden opgetrokken tot
400.000.
De provincie zal in deze bestuursperiode volop inzetten op
toegankelijkheid van en participatie in zo veel mogelijk vormen van cultuur. De deputatie zal de bestaande
samenwerkingsverbanden op het vlak van cultuurbeleid, maar ook op het vlak van
cultuureducatie en –communicatie verder uitbouwen en er nieuwe opzetten, zowel
met en tussen gemeenten als met en tussen andere actoren op het culturele veld.
Wat erfgoed betreft, zal de
provincie haar rol als regisseur van het depotbeleid verder opnemen en zal er,
na de inkanteling van de Monumentenwacht, een nieuw reglement worden uitgewerkt
inzake onderhoudssubsidies. Wat het provinciale bibliotheekbeleid betreft, is het de bedoeling het Provinciaal
Bibliotheeksysteem uit te breiden naar nog meer gemeenten.
De CD&V-fractie is erg tevreden met de invalshoek die de deputatie
gekozen heeft om het Vlaamse karakter
van de provincie, en meer in het bijzonder van de Vlaamse Rand rond Brussel, te
bevorderen en te versterken. Door participatie van al haar inwoners te
stimuleren, wil de provincie Vlaams-Brabant bijdragen aan een open en
verdraagzame samenleving, waar het Nederlands de voertaal is.
CD&V herkent zich ook in de invulling van de beleidsdomeinen van de
andere gedeputeerden, omdat rekening werd gehouden met vele
christendemocratische gevoeligheden en met concrete punten uit ons
verkiezingsprogramma:
-
Het invoeren van de tweede pensioenpijler en het
vermijden van naakte ontslagen voor ons personeel;
-
Een bijsturing van het beleid inzake ruimtelijke ordening om de verwachte
bevolkingsaangroei tegen 2020 te kunnen opvangen;
-
Het inzetten op een klimaatneutrale provincie;
-
De ondersteuning van lokale besturen op het vlak
van e-government;
-
De uitbouw van een kansarmoedebeleid;
-
Het verkleinen van de gezondheidskloof tussen arm en rijk;
-
Het herdefiniëren van het provinciale sportbeleid in functie van de interne
staatshervorming;
-
Het versterken van de samenwerking tussen
kennisinstellingen, ondernemingen en overheden om van Vlaams-Brabant een top-kennisregio in Europa te maken;
-
De ondersteuning van het provinciaal onderwijs op terreinen waar het een noodzakelijke
aanvulling biedt op het aanbod van de andere onderwijsnetten;
-
Het aantrekkelijk houden van de provinciale domeinen als
ontmoetingsplaatsen en toeristische trekpleisters;
-
Het centraliseren en beter coördineren van het facilitair beheer in het algemeen en
van een duurzaam aankoopbeleid in het bijzonder.
De CD&V-fractie keurde daarom met volle overtuiging het budget 2014
en de voorgestelde meerjarenplanning goed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten