U heeft er de voorbije dagen zeer
weinig over gelezen in de media. En toch
werd in Kortenberg op 2 december 2014 wellicht de belangrijkste beslissing van
de hele bestuursperiode getroffen. De
gemeenteraad keurde toen immers niet alleen het budget 2014, maar ook de
meerjarenplanning voor de periode 2014-2019 goed. Wat valt op?
Er is een financieel evenwicht, er komt geen verhoging van de
belastingen, er wordt geen personeel afgedankt, er worden geen nieuwe leningen
aangegaan en de schuld wordt verder afgebouwd. Daarmee
vormt Kortenberg een uitzondering op de financiële rampverhalen van vele andere lokale besturen.
De beslissing van de Kortenbergse gemeenteraad
kadert in de ‘BBC’ of de ‘beleids- en beheerscyclus’. Dit is een gloednieuw beleidsinstrument dat gemeentebesturen
ertoe verplicht zich grondig te bezinnen over de prioriteiten, doelstellingen
en actieplannen die ze in de loop van een legislatuur willen realiseren. Het schepencollege van Kortenberg heeft er,
in nauw overleg met de gemeentelijke administratie en onder begeleiding van een
extern adviesbureau, een jaar lang aan gewerkt.
Het opstellen van dit financiële beleidsplan gebeurde na een externe
audit van alle gemeente- en OCMW-diensten en met als leidraad het
beleidsprogramma dat reeds op de gemeenteraad van juni 2013 werd voorgesteld.
Na
uitvoerige toelichting op een raadscommissie financiën, waarop één
oppositiepartij niet kwam opdagen en een andere na een uurtje de vergadering
verliet, kon het college een
sluitend BBC-verhaal voorleggen aan de gemeenteraad.
In
vele andere steden en gemeenten zit men in een pijnlijk krimpscenario. Ongeveer één derde van de Vlaamse steden en
gemeenten overweegt een belastingverhoging.
Kortenberg niet. Door het
vooruitziende financiële beleid en het spaarzame personeelsbeleid van de
voorbij jaren, beschikt de gemeente in de huidige omstandigheden over voldoende
reserves om de drastische vermindering van inkomsten en de verplichte hogere
bijdragen (vooral in de pensioensector) op eigen kracht te kunnen dragen. De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten
(VVSG) schat dat de Vlaamse lokale besturen samen zo’n 15.000 personeelsleden
zullen moeten afdanken omwille van forse personeelsbesparingen. De vakbonden hebben het zelfs over 25.000
afvloeiingen. Dat is in Kortenberg niet
het geval. Het organogram zal wel
hertekend worden en er zal meer samenwerking komen tussen gemeente- en
OCMW-diensten om de efficiëntie te verhogen, maar er zijn geen plannen om
mensen te ontslaan. Kortenberg zal op
zijn centen blijven letten en zal kosten- en prijsbewust blijven omspringen met
het geld van de belastingbetaler. Er is
een besparing van ca. 5% op de normale werkingskosten en op de toelagen.
De
gemeente Kortenberg heeft oog en oor voor de sociale noden van haar
bevolking. Daarom wordt de toelage aan
het OCMW verhoogd tot € 1.088.857. In
tegenstelling tot wat soms beweerd wordt, zal de gemeente Kortenberg tegen het
einde van deze bestuursperiode méér dan het dubbele besteden aan zorg voor
kansarmen dan in de periode 2000-2006.
Ondanks
het nauwe financiële keurslijf, blijft er toch nog flink wat ruimte voor
investeringen, die noodzakelijk zijn om de belangrijke intenties in het
beleidsprogramma van de CD&V-N-VA-meerderheid op het terrein te
realiseren. Het gaat in totaal om een
pakket van 21 miljoen euro investeringen in eigen middelen, met daarnaast iets
meer dan 6 miljoen euro subsidies die van de hogere overheden worden
verwacht. Kortenberg wil bovendien de
financiële krachttoer van de vorige bestuursperiode herhalen en geen nieuwe
leningen aangaan, waardoor de schuldenlast van de gemeente tegen het einde van
de legislatuur moet dalen tot 3,6 miljoen euro.
Bij de start van de vorige bestuursperiode, in januari 2007, torste de
gemeente nog een schuldenlast van … 36 miljoen euro.
Het
college van burgemeester en schepenen is behoorlijk trots op dit financiële
huiswerk en kreeg van de gemeenteraad groen licht voor deze oefening.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten