vrijdag 17 januari 2014

Project Vierhuizen: kader voor betaalbaar wonen in eigen streek


Op een druk bijgewoonde bewonersvergadering en op de raadscommissie ruimtelijke ordening, lichtten burgemeester Chris Taes (CD&V) en schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens (N-VA), samen met Interleuven en Vlabinvest, het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) toe, dat in de toekomst betaalbaar wonen mogelijk moet maken voor inwoners met een bescheiden tot modaal inkomen.  Het ruimtelijk uitvoeringsplan legt de voorwaarden vast waaraan het sociaal woonproject moet voldoen en biedt perspectief voor een gefaseerd en gecontroleerd aanbod van betaalbare kavels en woningen (huur en koop) in de komende twintig jaar.  Het project is ingedeeld in drie fasen. 
Het gaat om de ontwikkeling van een woonuitbreidingsgebied dat begrensd wordt door de Vierhuizenstraat, een gedeelte van de Vogelenzangstraat, de Achterenbergstraat, een gedeelte van de Sterrebeeksesteenweg en de Hoogveldstraat.
De initiatiefnemer van het project is VLABINVEST, een investeringsmaatschappij die mensen met een klein tot middelgroot inkomen helpt om in de brede Vlaamse Rand rond de hoofdstad een betaalbare woning te huren, te kopen of te bouwen, zodat ze in hun eigen gemeente of streek kunnen blijven wonen.
Die doelstelling van Vlabinvest beantwoordt perfect aan een beleidsoptie die uitdrukkelijk in het beleidsprogramma van het nieuwe gemeentebestuur is opgenomen, nl. “Het is goed wonen in Kortenberg, maar voor velen wordt het stilaan problematisch om een betaalbaar dak boven het hoofd te vinden. De vraag naar betaalbare woningen die bestemd zijn voor alleenstaanden, eenoudergezinnen, jonge starters, ouderen en mensen die mits bijkomende zorg zelfstandig kunnen blijven wonen, wordt groter.  Ook de vraag naar betere woon- en leefkwaliteit is belangrijk.   Het gemeentebestuur zal samen met de investerings-maatschappij Vlabinvest en Interleuven zoeken naar oplossingen om een antwoord te bieden voor het actuele woonprobleem.  De aanzet is al gegeven met initiatieven zoals Ter Gessel en Vierhuizen.”
Het gemeentebestuur van Kortenberg heeft altijd vooropgesteld dat via een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) de nodige randvoorwaarden moesten worden opgelegd aan de initiatiefnemer om 1) te zorgen voor een goede sociale mix van alle lagen van de bevolking; 2) voldoende aandacht te hebben voor de afwateringsproblematiek (zowel voor bestaande straten en wijken als voor de nieuwe ontwikkeling); 3) een goede oplossing te vinden voor de mobiliteitsaspecten die met een dergelijk grootschalig project verbonden zijn en 4) zorg te dragen voor een verantwoorde stedenbouwkundige inplanting met voldoende voorzieningen voor zachte weggebruikers.
De zone van het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan heeft een oppervlakte van ca. 20 ha.  Als norm voor bebouwing werd 15 woningen per hectare vooropgesteld, wat beantwoordt aan de gebruikelijke densiteit voor een buitengebied.  Het project ‘Vierhuizen’ ligt inderdaad in buitengebied en vormt de grens tussen het woongebied van deelgemeente Kortenberg en een mooi stuk open agrarisch gebied richting Nossegem.  In theorie kunnen dus een 300-tal woongelegenheden in dit gebied worden gerealiseerd.  Dat is wel een maximale theoretische schatting en wellicht zal het uiteindelijke aantal iets lager liggen. Telkens zal een woonbehoeftestudie moeten bewijzen dat het verantwoord is een nieuwe reeks kavels of woningen op de markt te brengen voor mensen met een bescheiden of modaal inkomen.  In de eerste fase kunnen 72 woongelegenheden worden voorzien.  De gronden hiervoor zijn al aangekocht door Vlabinvest en de woonbehoeftenstudie hiervoor is al gemaakt.  Het is de bedoeling van het gemeentebestuur om zeer voorzichtig en spaarzaam om te springen met deze strategische reserve voor betaalbare kavels en woningen.  Het gaat namelijk om het grootste nog resterende woonuitbreidingsgebied in Kortenberg en hiermee moeten niet alleen de jonge kandidaat-bouwers en –kopers van vandaag, maar ook die van morgen en overmorgen worden bediend.
In het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan is rekening gehouden met twee sterke bekommernissen van de buurtbewoners.
Enerzijds is er de vrees dat de supplementaire bebouwing in een gebied dat nu reeds gevoelig is voor wateroverlast, in de toekomst voor bijkomende afwateringsproblemen zal zorgen.  Aan die bezorgdheid wordt tegemoet gekomen door een systeem van grachten te voorzien dat het water bij overvloedige regenval moet kunnen bufferen.  Bovendien wordt het volume van het huidige bufferbekken verdubbeld en komt er in de laatste fase nog een derde bufferbekken bij.  Op korte termijn zal worden onderzocht hoe de capaciteit van het bestaand bufferbekken kan worden vergroot, zodat de kans op wateroverlast in de loop van de eerstkomende jaren al wordt verkleind.
Anderzijds heeft een dergelijk grootschalig project natuurlijk invloed op de mobiliteit van de onmiddellijke omgeving.  In opdracht van het gemeentebestuur werd daarom een MOBER (Mobiliteitseffectenrapport) uitgevoerd, waarbij reĆ«le verkeerstellingen van de huidige verkeerssituatie werden aangevuld met theoretische modellen van de bijkomende aantakkingen van de nieuwe woongelegenheden.  Het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan voorziet dat met vier ‘lussen’ wordt gewerkt, die onderling niet met elkaar verbonden zijn (om sluipverkeer onmogelijk te maken) en die telkens op een veilige manier ontsluiten op bestaande wegen (Vierhuizenstraat, Achterenbergstraat, Hoogveldstraat en Sterrebeeksesteenweg).  Om het sluipverkeer van de Leuvensesteenweg naar de Sterrebeeksesteenweg te weren, wordt de Hoogveldstraat ‘geknipt’, zodat doorgaand verkeer onmogelijk wordt.  Voor de andere ‘verkeersslagader’ die van de Sterrebeeksesteenweg via de Achterenbergstraat, de Vogelenzangstraat en de Kiewitstraat naar het centrum van Kortenberg leidt, onderzoekt de gemeente een ‘dynamische knip’ met een verkeersregeling die op de spitsuren het sluipverkeer uit de dorpskern moet weren, maar die voor de rest van de dag vrije doorgang biedt.  Op die manier wordt de hinder voor de eigen inwoners tot een minimum beperkt.  De technische mogelijkheden (via nummerplaatherkenning en white-lists) worden momenteel in detail bekeken.
Binnen de 30 dagen na goedkeuring van het ontwerp-ruimtelijk uitvoeringsplan door de gemeenteraad (wellicht in maart 2014), start het openbaar onderzoek.  Tijdens deze periode van 60 dagen kan iedere inwoner tijdens het openbaar onderzoek het volledige dossier inkijken bij de dienst stedenbouw op het gemeentehuis en schriftelijk bezwaren of suggesties indienen vooraleer er een definitieve beslissing wordt getroffen.  Eens het RUP definitief is goedgekeurd, kan Vlabinvest, in samenwerking met de sociale huisvestingsmaatschappij, beginnen met het concreet uitwerken van de eerste fase.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten