De analyse van
de Minister-President klopt. De man die Vlaanderen
de afgelopen jaren op uiterst deskundige en betrouwbare manier bestuurde, zal
niet ‘automatisch’ de teugels opnieuw in handen krijgen na de volgende parlementsverkiezingen. Dat zal alleen mogelijk zijn op voorwaarde dat
CD&V als sterkhouder uit de stembusslag komt. “We zijn niet geïnteresseerd om als junior
partner deel te nemen aan het bestuur,” zei Kris Peeters nog. “We hebben de mensen,
de ideeën en de ervaring om in Vlaanderen een toonaangevende rol te blijven spelen.”
CD&V-afdelingsvoorzitter
Bernard Derveaux gaf een omstandig overzicht van de talrijke activiteiten van
het CD&V-bestuur in de loop van 2013 en nodigde de aanwezigen uit om zich met
volle kracht in te zetten voor het belangrijke politieke jaar 2014.
Kortenbergs burgemeester
Chris Taes (CD&V) bracht hulde aan zijn CD&V-collega’s in het schepencollege
(Alexandra Thienpont, Kristien Goeminne en Ann Vannerem), prees de inzet van de
CD&V-ploeg in de gemeenteraad en het OCMW en beklemtoonde dat er in 2013
door het schepencollege en de gemeenteraad – weliswaar in stilte – bijzonder hard
gewerkt was en bewees dat met enkele zeer concrete voorbeelden:
“We zijn in
2013, in goed overleg met onze coalitiepartner, begonnen met het opstellen van
een concreet, becijferd en gedetailleerd beleidsprogramma dat in juni aan de
gemeenteraad werd voorgesteld. Op dat
beleidsprogramma mogen we geweldig fier zijn, want alle belangrijke punten uit
ons verkiezingsprogramma zijn er in opgenomen:
- een premie
voor grote gezinnen
- betaalbaar
wonen in eigen streek (met een starterspremie voor jonge mensen die niet
dadelijk in aanmerking komen voor gemeentelijke initiatieven inzake sociale
woongelegenheid)
- veilige
fiets- en voetgangersverbindingen (met een eierdoostest voor nieuw aangelegde
fietspaden)
- betaalbare
initiatieven rond vakantiewerking voor kinderen en jongeren
-
kwalitatieve gemeentescholen in moderne gebouwen
- een
krachtige ondersteuning van het verenigingsleven (met de nodige muziek- en
ontspanningsinfrastructuur)
- een
vernieuwde wijkwerking van de politie
- actieve
camerabewaking (zowel vaste als mobiele) om inbrakenplagen tegen te gaan
- de
verderzetting van het gezonde financiële beleid van de voorbije jaren
- het
steunen van vierdepijlerprojecten in ontwikkelingssamenwerking
- een
centraal jongerenmeldpunt
-
solidariteit op mensenmaat, ook voor kwetsbare mensen en groepen,
arbeidstrajectbegeleiding voor werklozen (met een aanzienlijke verhoging van de
OCMW-dotatie van ca. 800.000 euro naar ruim 1 miljoen)
- een
netwerk voor vrijwillige buurthulp
- een goede
interactie tussen natuur en landbouw
- een
speelbos
- speelruimte
en sportmogelijkheden voor de jeugd
- een
verdere uitbouw van de bibliotheek
- een
grondige verfraaiing van de dorpscentra in Kwerps en Meerbeek.
Ik
heb het allemaal toch maar eens op een rijtje gezet, want door de aandacht die
er in discussies soms gaat naar fenomenen in de rand, vergeten we soms welke
belangrijke beleidsaccenten we als CD&V in dat beleidsprogramma hebben
kunnen leggen.”
Burgemeester Taes zei verder dat in 2013 niet alleen een
beleidsprogramma werd opgesteld, maar dat het concreet werd vertaald in een
budget en een meerjarenplanning: “In vele andere
steden en gemeenten zit men in een pijnlijk krimpscenario. Ongeveer één
derde van de Vlaamse steden en gemeenten voert een belastingverhoging
door. Kortenberg niet. De Vereniging van Vlaamse Steden en
Gemeenten (VVSG) schat dat de Vlaamse lokale besturen samen minstens 15.000 personeelsleden zullen moeten
afdanken omwille van forse personeelsbesparingen. De vakbonden hebben het zelfs over 25.000 afvloeiingen. Dat is in Kortenberg niet het geval. Er
is bij ons een financieel evenwicht, er komt geen verhoging van de opcentiemen
op de personenbelasting en op de onroerende voorheffing, er wordt geen
personeel afgedankt, er worden geen nieuwe leningen aangegaan en de schuld
wordt verder afgebouwd. Daarmee vormt Kortenberg een uitzondering
op de financiële rampverhalen van andere lokale besturen die wél in de media
kwamen.”
De burgemeester onderstreepte dat er dank
zij de inspanningen van de vorige én de nieuwe bestuursmeerderheid ruimte is
voor strategische investeringen: “Ondanks het nauwe financiële keurslijf,
blijft er toch nog flink wat ruimte voor investeringen, die noodzakelijk zijn
om het nieuwe beleidsprogramma op het terrein te realiseren. Het gaat in totaal om een pakket van 21
miljoen euro investeringen in eigen middelen, met daarnaast iets meer dan 6
miljoen euro subsidies die van de hogere overheden worden verwacht. Kortenberg wil bovendien de financiële
krachttoer van de vorige bestuursperiode herhalen en geen nieuwe leningen
aangaan, waardoor de schuldenlast van de gemeente tegen het einde van de
legislatuur moet dalen tot 3,6 miljoen euro.
Bij de start van de vorige bestuursperiode, in januari 2007, torste de
gemeente nog een schuldenlast van … 36 miljoen euro. We zijn niet alleen fier op de cijfertjes die
in mooie tabellen staan, maar vooral ook op het feit dat we de dienstverlening
op peil kunnen houden, dat we aan nieuwe noden kunnen beantwoorden en dat we
met onze gemeente verder vooruit kunnen gaan.”
Burgemeester
Chris Taes besloot: “Op
lokaal vlak is dat de inzet van 2014: doen wat we beloofd hebben en beginnen uitvoeren
wat we in ons beleidsprogramma en in ons meerjarenprogramma hebben
vastgelegd. In 2012 waren we met
CD&V in onze regio één van de ploegen die meer dan 30% van de stemmen haalden. Dat resultaat behaalden we omdat mensen ons
vertrouwen en omdat ze weten dat we een hart hebben voor de gemeente. Als we verder willen groeien, moeten we elke
dag bewijzen dat we dat vertrouwen waard zijn.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten