dinsdag 4 december 2018

Nieuw gemeentelijk reglement voor het leegstandsregister



Op voorstel van schepen van woonbeleid Kristien Goeminne (CD&V) keurde de gemeenteraad een aanpassing goed van het reglement voor het leegstandregister.

De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op de volgende aspecten:

-         Wat de overdracht van een ‘zakelijk recht’ op een eigendom betreft (meestal een verkoop), vinden de inwoners voortaan een gebruiksvriendelijk formulier op de webstek van de gemeente, waarmee ze een wijziging in eigendomsstatus kunnen melden.
-         Er werd een limitatieve lijst opgesteld van objectieve indicaties van leegstand en die leegstand wordt beoordeeld op een combinatie van verschillende aspecten, wat de rechtszekerheid van de inwoner aanzienlijk verhoogt.
-         Het reglement gaat in op 1 januari 2019 en loopt tot 31 december 2019.
-         Om een vrijstelling van leegstand te kunnen aanvragen, is een standaard aanvraagformulier beschikbaar op de webstek van de gemeente.
-         Wie minder dan twee jaar houder is van een ‘zakelijk recht’ (meestal: de eigenaar), kan een vrijstelling voor de leegstandbelasting aanvragen.
-         Wie in een erkende ouderenvoorziening verblijft, heeft gedurende twee jaar recht op een vrijstelling voor de leegstandbelasting.
-         Wanneer een gebouw of woning wordt gerenoveerd of gesloopt en beschikt over een goedgekeurde omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, geldt een vrijstelling voor een periode van 2 jaar, vanaf de datum van goedkeuring van de omgevingsvergunning. Een verlenging van deze vrijstelling is mogelijk voor een periode van maximaal 3 opeenvolgende jaren, na het toekennen van deze eerste vrijstellingsperiode.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten