dinsdag 7 juni 2011

Met (gemeente)raad en daad - juni 2011

Elke maand worden in de gemeenteraad beslissingen genomen die een invloed hebben op het leven van elke dag.  Omdat niet iedereen de kans (of de tijd) heeft om naar de gemeenteraad te komen, vind je hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 6 juni 2011 o.m. de volgende punten aan de orde:

Ontwerp heraanleg Kloosterstraat aangepast

Op de vorige gemeenteraad (mei 2011) werd de volledige heraanleg van de Kloosterstraat in het centrum van Kortenberg goedgekeurd.  Dat is ook echt nodig, want de straat verkeert in een verschrikkelijke staat.  Intussen vernam het college van burgemeester en schepenen het resultaat van een bodemsondering in deze straat, waaruit blijkt dat er een ernstig risico op ‘zettingen’ bestaat voor de huizen van de Kloosterstraat, indien men de geplande grote rioleringsbuizen in het midden van de straat zou willen leggen. 

Om de veiligheid van de inwoners te garanderen en om geen onnodige risico’s te lopen met mogelijke zware verzakkingen, werd het ontwerp daarom aangepast en zullen de grote buizen iets verderop worden voorzien, zodat het buffervolume van het hele project niet in het gedrang komt.  De gemeenteraad keurde het aangepaste ontwerp goed.  Het zorgt voor een haalbare meerkost.  In totaal zal het project nu afgerond € 1.100.000 kosten.  Maar de veiligheid van de omwonenden is voor het gemeentebestuur prioritair.

 Fietspadendossier Kwerpsebaan definitief goedgekeurd

Het Kortenbergse schepencollege heeft zich jarenlang ingezet om het dossier ‘fietspaden’ voor de Kwerpsebaan rond te krijgen.  Dat had heel wat voeten in de aarde, omdat de hogere overheden aanvankelijk niet overtuigd waren van de noodzaak om op deze verbindingsweg tussen het centrum van Kwerps en het station van Kortenberg, veilige fietspaden aan te leggen.

Burgemeester Chris Taes (CD&V) schudde stevig aan de boom, zowel bij de provinciale administratie als bij Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V), bevoegd voor openbare werken en mobiliteit.

Na een moeizame administratieve martelgang, werden nu de grootste obstakels weggewerkt en kon schepen van openbare werken Erwin Willems (Open Vld) het dossier aan de gemeenteraad voorleggen.

Het project zal € 936.000 kosten, waarvan de hogere overheid (provincie en gewest) in principe 80% zal subsidiëren.  Daarmee wordt wel een fietsslagader tussen Erps-Kwerps en Kortenberg volledig gemoderniseerd en beveiligd: er komt een fietspad langs beide kanten van de straat in beton, aangevuld met een voetpad in gestabiliseerde dolomietverharding.

Als de planning naar wens verloopt, starten de werken dit najaar.

Kortenberg laakt extravagante bonussen bij Dexia en KBC

Schepen van financiën Paul Goeminne (CD&V) antwoordde op een vraag van onafhankelijk raadslid Flamant in verband met de hoge bonussen die door de bankinstellingen Dexia en KBC werden uitgereikt en met de mogelijke gevolgen van de slechte financiële resultaten van de Gemeentelijke Holding voor het gemeentebudget.

Schepen Goeminne antwoordde namens het college dat de extreem hoge bonussen die door Dexia werden toegezegd, in een boekingsjaar waarin niet eens de schuld kon worden terugbetaald aan de belastingbetalers die tijdens de financiële crisis waren bijgesprongen om de bank te redden, volstrekt onredelijk en onethisch waren. 

Hij wees erop dat Kortenberg zijn financiële eieren niet in één mand legt en dat de gemeente een gediversifieerd financieel beleggingsbeleid voert bij minstens drie grote bankinstellingen.

Hij benadrukte ook dat Kortenberg, in tegenstelling tot andere gemeente- en stadsbesturen, geen bedrag in de begroting had ingeschreven voor mogelijke dividenden vanuit Dexia, zodat de aankondiging dat er dit jaar geen dividenden zullen worden uitbetaald aan de gemeenten-vennoten, voor Kortenberg geen enkel negatief effect heeft.

Paul Goeminne wees er ook op dat het dwaas zou zijn wanneer alle gemeenten hun geld zouden terugtrekken uit Dexia, omdat daardoor een acuut liquiditeitsprobleem zou ontstaan, waardoor de bank in moeilijkheden zou worden gebracht en de uitstaande financiële engagementen (leningen) geproblematiseerd zouden worden.

Aangepaste tarieven voor gebruik van gemeentelijke infrastructuur

 Schepen van sport Ann Outtier-Vannerem (CD&V) antwoordde op een vraag in verband met de aangekondigde tariefwijziging voor het gebruik van gemeentelijke infrastructuur.

Het vorige tarievenreglement dateert van september 2006, een tijd dat er geen subsidies aan de clubs werden gegeven. Een lage huurprijs voor het gebruik van gemeentelijke sportinfrastructuur was toen een vorm van ondersteuning aan de sportclubs. Ondertussen heeft Kortenberg een vrijetijdsbeleidsplan goedgekeurd, waardoor er sinds 2008 jaarlijks subsidies worden uitbetaald aan de sportclubs.

Het gaat over 2 soorten subsidies, nl. de gewone beleidssubsidie en de impulssubsidie voor jeugdwerking (een apart hoofdstuk in het sportbeleidsplan en toegekend aan clubs met jeugdwerking vanaf 2009):

- voor de gewone beleidssubsidie financiert de Vlaamse regering 1,5 euro per inwoner en cofinanciert de gemeente 0,75 euro per inwoner. De helft van de subsidies van de Vlaamse regering gaat, zoals het Sport-voor-Allen-decreet voorschrijft, rechtstreeks naar de financiële ondersteuning van de sportclubs. Dat betekent dat onder de erkende clubs die een aanvraag tot subsidie hebben ingediend (in 2010 waren dat er 37) jaarlijks ongeveer 15.000 euro verdeeld wordt op basis van een aantal kwaliteitscriteria zoals die opgenomen zijn in ons gemeentelijk reglement daarover.
- de impulssubsidie van 13.931,90 euro die integraal van de Vlaamse regering komt en die specifiek bedoeld is om de kwaliteit van de jeugdsportbegeleiding te bevorderen, werd in 2010 verdeeld onder 15 clubs met jeugdwerking, opnieuw volgens een aantal kwaliteitscriteria vastgelegd in het gemeentelijk reglement ter bevordering van de kwaliteit van jeugdsportbegeleiders. Hier varieerden de bedragen van 76,60 euro tot 2264,60 euro. Uw club ontving in 2010 947,40 euro.

Wat de voorgenomen tariefaanpassing van gemeentelijke infrastructuur betreft, wees schepen Vannerem erop dat de gezondheidsindex die gebruikt wordt om huuraanpassingen te doen, in september 2006 104,36 bedroeg en in mei 2011 115,98, een stijging dus van 11%.  In die gezondheidsindex zitten ook de brandstofprijzen maar die wegen voor onze sporthallen toch wel heel zwaar door.  Na de zeer hoge prijsstijgingen in de winter 2008-2009 zitten we nu opnieuw met prijzen die voor aardgas en elektriciteit resp. 34 en 46% hoger liggen dan begin 2007. Zo betaalden wij in 2006 voor de sportinfrastructuur 56.818,41 euro voor gas, elektriciteit en water en in 2009 86.674,97 euro. Dat is een stijging van meer dan 50%. Een aanpassing van de huurprijzen is dus noodzakelijk, en niet alleen in de sportinfrastructuur. 

Vanaf september 2011 zal het daadwerkelijk gebruik betaald worden door iedereen maar dan wel aan blijvend zeer schappelijke prijzen.

Uitbreiding sportmogelijkheden site Colomba: zowel ‘buiten’ als ‘binnen’

Schepen Ann Outtier-Vannerem (CD&V) antwoordde op een vraag in verband met de intenties van het schepencollege rond een verdere uitbreiding van de sportmogelijkheden op de site Colomba aan de sporthal van Kortenberg.

Enkele jaren geleden stelde het Kortenbergse gemeentebestuur een studiebureau aan om na te gaan of een uitbreiding van onze sportinfrastructuur via publieke-private samenwerking mogelijk was. De studieopdracht werd ten tijde van de economische crisis, toen de kans op het vinden van een privé-partner heel klein was geworden, stopgezet. Vorig jaar besliste de gemeente, na tal van problemen, om de concessie met de uitbater van de cafetaria van de sporthal stop te zetten. Ook met de vorige uitbaters hadden zich ernstige problemen voorgedaan.  Daarom besliste het schepencollege om de cafetaria om te vormen tot bijkomende sportruimte. Door haar vorm is deze ruimte veel beter geschikt voor sporten dan de minihal. Intussen werd een ontwerper aangesteld om hiervoor plannen te maken.

Deze optie zal sneller en goedkoper kunnen gerealiseerd worden dan een uitbreiding van de sporthal met nieuwe infrastructuur. Op die manier kon ook geld worden uitgetrokken voor de herstelling en isolatie van het dak en de lichtstraat van de sporthal zelf. Deze herstelling is absoluut nodig. Ook de isolatie van het dak en de zijwanden is broodnodig want de sporthal van Kortenberg scoort, in tegenstelling tot die van Erps-Kwerps, heel slecht op het gebied van energieverbruik. 

Nieuwe verkeerscirculatie in centrum Everberg: verantwoorde vernieuwing

Burgemeester Chris Taes (CD&V) antwoordde op een vraag van de Groen!-fractie in verband met de verkeerscirculatie die in het centrum van Everberg zal worden ingevoerd na afloop van de infrastructuurwerken die er momenteel worden uitgevoerd.  Door deze verbeterings- en renovatiewerken zal het dorpscentrum van Everberg, in samenhang met de geplande en goedgekeurde restauratie van de kerk, helemaal worden opgewaardeerd.

De burgemeester beklemtoonde dat rond de verkeerssituatie in het centrum van Everberg bijzonder veel tijd en energie werd geïnvesteerd in studiewerk, proefopstellingen en een bevolkingsbevraging.  Geen enkel mobiliteitsknelpunt heeft zo veel voorbereidende aandacht gekregen als deze verkeerscirculatie.

Bij de zoektocht naar de ‘best mogelijke oplossing’ (wat niet hetzelfde is als de ‘ideale oplossing die iedereen tevreden kan stellen’), heeft het college van burgemeester en schepenen ervoor gekozen om zo veel mogelijk positieve effecten uit de proefopstellingen te combineren met zo veel mogelijk positieve verwachtingen van alle betrokkenen (de school, de directe omwonenden en de inwoners van Everberg).

Uit de bevolkingsbevraging bleek dat zowel de veiligheid van de school als het leefcomfort van de omwonenden sterk werden benadrukt.  Dat bleek zonneklaar uit de uitslag van de enquête: een ‘gewogen’ resultaat van de antwoorden gaf een voorkeur voor een circulatie met eenrichtingsverkeer in de Annonciadenstraat; een rangschikking puur op de ‘eerste keuze’ gaf een voorkeur voor tweerichtingsverkeer in de schoolomgeving.

Omdat het college van burgemeester en schepenen prioriteit wou en wil geven aan de veiligheid van de schoolomgeving, werd voor een eenrichtingsregime in de directe schoolomgeving geopteerd.  De omwonenden deelden die bezorgdheid, maar hun vraag bleef: waarom moet permanent éénrichtingsverkeer worden ingevoerd in de schoolomgeving – en moeten dus andere straten de overdruk van het (sluip)verkeer ondergaan – om voor een zeer beperkte periode het in- en uitstappen aan de schoolpoort te beveiligen.

De oplossing die het college nu heeft uitgewerkt en die in voege zal treden na het beëindigen van de infrastructuurwerken, combineert beide bekommernissen: we zorgen wel degelijk voor de veiligheid van de schoolomgeving op de ogenblikken waarop dit voor de kinderen noodzakelijk is, nl. bij het begin en op het einde van de schooldag, als de combinatie van druk (sluip)verkeer en druk in- en uitstappen van kinderen en ouders de situatie gevaarlijk maakt. 

Maar op andere momenten, tijdens de daluren, de weekends en de vakanties, wanneer er géén kinderen tegen het drukke verkeer moeten worden beschermd, hebben de andere omwonenden met de nieuwe, tijdsgebonden regeling, geen last van deze maatregel.

Burgemeester Taes zei: “We hebben begrip voor de vragen die sommige ouders zich stellen rond de nieuwe verkeersregeling.  We hebben ons die vragen zelf ook gesteld.  De veiligheid voor kinderen is zowel voor ouders, school als gemeentebestuur een absolute prioriteit.”

Na een grondige studie van de verkeerswetgeving en door een beroep te doen op kennis van de nieuwste technologie, werd een methode gevonden die maximaal rekening houdt met de wensen van zowel de school als van de andere omwonenden. Enkele jaren geleden werd een dergelijke tijdsgebonden regeling reeds voorgesteld door de school zelf.

Uiteraard werd deze beslissing door het gemeentebestuur zorgvuldig voorbereid: er werd uitgebreid overleg gepleegd met een verkeersspecialist van het departement Mobiliteit en Openbare Werken en met de politiediensten. Het voorstel werd samen met de school besproken. De schooldirectie en het schoolteam gaan met deze maatregel akkoord.  Het oudercomité blijft een andere mening toegedaan.

Het uitgewerkte idee werd voorgelegd aan een de bevoegde medewerker van de provinciale dienst mobiliteit. Er wordt nauw overlegd met de firma die zal instaan voor de technische uitwerking van de signalisatie, met de politiediensten van Herko en met het studiebureau.

Het gebruik van een variabel verkeersbord is niet nieuw; het meest gekende voorbeeld is de variabele zone 30 in schoolomgevingen.  Maar er zijn ook variabele regelingen met een ‘tidal flow’ waarbij de toegelaten richting van rijvakken wordt gewisseld in functie van de dominante rijrichting in de ochtend- en de avondspits.  Ook in vele kuststeden wordt tijdens de seizoensperiodes het gemotoriseerd verkeer op bepaalde momenten van de zeedijk geweerd, terwijl dat op andere momenten wel toegelaten is.

Taes zei: “De nieuwe verkeerscirculatie zal gepaard gaan met een uitgebreide informatiecampagne en zal uiteraard nauwgezet opgevolgd worden.  We vinden dat we nu wel voldoende proefopstellingen hebben gehad.  Het is tijd voor een definitieve regeling.  Uiteraard zal deze regeling worden geëvalueerd.  Wij zijn ervan overtuigd dat deze oplossing zal werken.  Met de veiligheid van kinderen kan niet worden geëxperimenteerd.  Zoals we in het recente verleden al tal van maatregelen hebben genomen om de verkeersveiligheid in de onmiddellijke schoolomgeving te verbeteren (omega-elementen; octopus), zo zullen we ook de nodige voorzorgs- en handhavingsmaatregelen treffen om de nieuwe regeling te laten slagen. “

Ook de zone voor plaatselijk verkeer, die nu moest worden ingevoerd omwille van de langdurige werken in het centrum van Everberg, speelt hierbij een grote rol.  Het sluipverkeer dat deel uitmaakte van de tellingen van vorig jaar, moet zoveel mogelijk geweerd worden. Een combinatie van eigen initiatieven met initiatieven van de hogere overheid, moet het sluipverkeer kunnen terugdringen.

Raadslid Hendrik Trappeniers (CD&V) feliciteerde het college van burgemeester en schepenen met de creatieve oplossing en ondersteunde de oproep van de burgemeester om geen achterhoedgevechten te voeren en alle energie positief te investeren in het verder uitwerken en didactisch begeleiden van de nieuwe verkeersregeling.

1 opmerking:

  1. Chapeau voor het college dat zij ook moeilijke beslissingen durven herbekijken en, in de context van nieuwe mogelijkheden aangaande signalisatie deze gebruiken om de veiligheid van de kinderen niet alleen rond de school maar ook in andere straten proberen te verbeteren.
    Het woord Achterhoedegevechten heb ik niet gebruikt. Wel een oproep om samen de beste oplossing te zoeken voor zoveel mogelijk inwoners en voor alle kinderen ook wanneer zij niet op weg zijn naar school. Alle veiligheid concentreren rond de school en daarom het verkeer langs onoverzichtelijke bochtige straten sturen is geen oplossing. Samen kunnen we eruit komen maar zolang er verkeer is bestaat de ideale oplossing niet. En vormen wij met ons allen ook geen deel van het verkeersprobleem ?
    Hendrik Trappeniers, Gemeenteraadslid en al heel mijn leven inwoner van Everberg

    BeantwoordenVerwijderen