dinsdag 16 april 2013

Met (gemeente)raad en daad - april 2013

Gemeenteraad gemist?  Geen probleem.  Je vindt hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 15 april 2013 o.m. de volgende punten aan bod: 


Gemeentelijke vrijetijdsadviesraden erkend voor de periode 2013-2019 .

Op voorstel van schepen van cultuur Ann Outtier-Vannerem erkende de gemeenteraad de gemeentelijke vrijetijdsadviesraden voor de periode 2013-2019.  Met vrijetijdsadviesraden worden bedoeld: de cultuur-, de sport-, de jeugd- en de seniorenraad.

De schepen lichtte haar voorstel als volgt toe: “Vorig jaar werden 3 decreten aangepast nl. het lokaal cultuur-, sport- en jeugdbeleid. Het is noodzakelijk om de decretaal bepaalde adviesraden van deze drie sectoren officieel te erkennen. Wij maken voor de seniorenraad, die decretaal niet verplicht is, geen uitzondering.   De statuten van deze raden werden doorgelicht en de aanpassing werden ter advies aan de respectievelijke raden voorgelegd.

Deze vrijetijdsadviesraden zullen betrokken worden bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk cultuur-, sport-, jeugd- en seniorenbeleid. Zij kunnen op verzoek of op eigen initiatief advies verlenen over alle aangelegenheden die zij belangrijk vinden en die voorzien zijn in de regelgeving.

Zij vervullen een expliciete rol bij de totstandkoming van het gemeentelijke meerjarenplan en zullen betrokken worden bij de opmaak, de uitvoering en de evaluatie ervan.

Concrete afspraken over de manier waarop het advies gevraagd en verleend wordt, worden vastgelegd in verschillende afsprakennota’s tussen deze vier raden en het gemeentebestuur.”
 

Charter voor de toekomst van Kortenberg.

Op 27 september 2012, 700 jaar na de ondertekening van het ‘Charter van Kortenberg’, presenteerden het toenmalige gemeentebestuur én de inwoners van Kortenberg een nieuw ‘Charter voor de toekomst van Kortenberg’ .  Dat Charter werd geschreven in coproductie tussen het gemeentebestuur, over de partijgrenzen heen, en een grote groep geïnteresseerde inwoners.

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) herbevestigde het nieuwe gemeentebestuur de basisfilosofie en de grondbeginselen van het nieuwe ‘Charter voor de toekomst van Kortenberg’ en engageerde het zich ertoe om in de nieuwe bestuursperiode democratie, participatie en coproductie van beleid hoog in het vaandel te voeren.

De integrale tekst van het nieuwe ‘Charter voor de Toekomst van Kortenberg’, die door de gemeenteraad unaniem werd onderschreven, volgt helemaal onderaan dit artikel (*).
 

Resolutie m.b.t. de Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel.

Schepen Harold Vanheel (N-VA) stelde namens het college aan de gemeenteraad een resolutie voor i.v.m. de houding die Kortenberg wenst aan te nemen ten aanzien van de nieuw op te richten Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel.

De gemeenteraad keurde daarop de volgende tekst goed:


De gemeenteraad  

verklaart:

-         Geen meerwaarde te zien in de op te richten hoofdstedelijke gemeenschap van Brussel;

-         Bijgevolg geen overleg te zullen plegen via de hoofdstedelijke gemeenschap en niet deel te zullen nemen aan de vergaderingen van deze nieuwe instelling wanneer hij daartoe wordt uitgenodigd.

roept het college van burgemeester en schepenen op:

-         Geen overleg te plegen via de Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel en niet deel te nemen aan de vergaderingen van deze nieuwe instelling;

-         Enkel desgevallend overleg te organiseren op basis van noodzaak en via adequate, reeds bestaande kanalen;

-         De Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel louter te beschouwen als een interregionaal samenwerkingsplatform tussen de gewesten, en niet als een intercommunaal verband, gezien het hier om gewestelijke bevoegdheden gaat.

roept de Vlaamse regering op:

-         De spreekbuis te zijn van de legitieme eisen van de Vlaamse gemeenten in de Rand rond Brussel ten aanzien van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, meer bepaald inzake Gewestmateries zoals mobiliteit, openbare werken en infrastructuur;

-         Een duidelijk standpunt in te nemen ten aanzien van deze nieuwe overlegstructuur en ze niet te laten misbruiken als instrument tot afbouw van het exclusief Nederlandstalige statuut van de Vlaamse gemeenten in de Rand rond Brussel;

-         Het Vlaamse karakter van de gemeenten in de Rand rond Brussel te doen respecteren.
 

Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Engerstraat definitief vastgesteld.

Op voorstel van schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens (N-VA) werd het ruimtelijke uitvoeringsplan (RUP) voor de Engerstraat definitief vastgesteld.

Dat was in 2012 ook al eens gebeurd, maar toen had de bestendige deputatie opmerkingen bij de motivering van de adviezen voor de GECORO (gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening).  Daarom boog de GECORO zich opnieuw over het dossier en besteedde ze extra zorg aan de motivering. 

Het dossier, dat inhoudelijk ongewijzigd bleef, wordt nu opnieuw aan de toezichthoudende overheid bezorgd.

Intussen loopt, op initiatief van minister Bourgeois (N-VA), nog steeds de procedure voor de erkenning van een ruim gebied in dit RUP als dorpsgezicht.
 

Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) ‘Schrijnwerkerij Beyens’ definitief vastgesteld.

Op voorstel van schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens (N-VA) keurde de gemeenteraad eveneens het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Schrijnwerkerij Beyens’ definitief goed.

Dit bedrijf bevindt zich in Erps-Kwerps, dicht bij het kruispunt van de Nederokkerzeelsesteenweg en de Kasteelstraat.

Tijdens het openbaar onderzoek werd er geen enkel bezwaar ingediend.
 

Nieuwe gemeentelijke vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (deel 3).

De gemeenteraad vaardigde een derde reeks personen af naar intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (zie ook de berichten over de gemeenteraden van februari en maart): 

-         Elk Zijn Huis (Berg, Kampenhout): schepen Kristien Goeminne (CD&V)

-         Demer en Dijle (kredietmaatschappij): raadslid Julia De Coster (CD&V)

-         Overlegcommissie Brussels Airport: burgemeester Chris Taes (CD&V) als effectief lid en schepen Kristien Goeminne (CD&V) als plaatsvervanger + Henk Cuypers (effectief lid) en Christiane Coppens (plaatsvervanger) vanuit de MAR (Milieu-Adviesraad)
 

Openstellen van voet- en buurtwegen

Zowel gemeenteraadsleden van de meerderheid als van de oppositie kregen de laatste weken vragen van inwoners over brieven die ze ontvingen i.v.m. het openstellen van voet- en buurtwegen.  Burgemeester Chris Taes (CD&V) maakte op de gemeenteraad duidelijk dat het gemeentebestuur zelf kiest voor een globale en systematische aanpak van het probleem, waarbij met de betrokken inwoners op voorhand overleg wordt gepleegd.  Anderzijds is de gemeente ook verplicht om op te treden wanneer ze klachten ontvangt over de ontoegankelijkheid van buurt- of voetwegen.

“Op de gemeenteraad van mei of juni zal het college aan de gemeenteraad een uitgewerkte beleidsvisie i.v.m. trage wegen voorstellen,” aldus Taes.  “In die visie wordt een versterking van het tragewegennet vooropgesteld om te komen tot een fijnmazig kwalitatief tragenwegennetwerk.  Trage wegen creëren op vele vlakken een meerwaarde: ecologie, mobiliteit, verkeersveiligheid, cultuurhistorie, landschapsbeleving, publieke ruimte, recreatie, gezondheid, onthaasting, e.d.m. … 

Het de bedoeling van het gemeentebestuur om op een systematische en overlegde manier de trage wegen in de gemeente te behouden, te herstellen en de multifunctionele ontwikkeling ervan te stimuleren.  We zullen werk maken van het openstellen, onderhouden en promoten van trage wegen op een planmatige manier.  Elk jaar zal daarvoor ook een budget worden voorzien. 

Vanzelfsprekend wil het gemeentebestuur eerst de voet- en buurtwegen aanpakken die een grote meerwaarde bieden voor gebruikers of potentiële gebruikers: schoolroutes, functionele verbindingen tussen wijken en dorpen en recreatieve routes.  Op dat vlak is al veel voorbereidend werk verricht, zowel door vorige gemeentebesturen als door de ‘werkgroep Trage Wegen’, die hard werkt aan een volledige inventaris van de voet- en buurtwegen en aan een overzicht van de eventuele knelpunten.  Die inventaris vormt immers de basis voor verdere acties.

De systematische en planmatige aanpak die het gemeentebestuur voorstaat, wordt al enige tijd doorkruist met een hele reeks klachten die bij ons is toegekomen, op een enkele uitzondering na, afkomstig van de zelfde persoon, in verband met belemmeringen die werden vastgesteld bij de doorgang van verschillende voet- en buurtwegen op het grondgebied van Kortenberg.

Het gemeentebestuur moet bij dergelijke klachten optreden en de eigenaars of aangelanden aanmanen om de belemmeringen weg te nemen en de voet- of buurtweg onmiddellijk open te stellen.  Er is voldoende rechtspraak die bewijst dat gemeentebesturen die ‘stilzitten’ en niet optreden tegen belemmeringen van voet- of buurtwegen die middels een klacht onder de aandacht werden gebracht, veroordeeld worden tot vaak zeer forse dwangsommen. 

Concreet zijn er tot nu toe over 31 voet- en buurtwegen klachten binnengekomen i.v.m. de vrije doorgang of de toegankelijkheid.  Intussen werden door de gemeentelijke diensten 128 percelen op het terrein gecheckt en werden er 157 brieven verstuurd, waarbij aangelanden werden aangemaand de voet- of buurtweg op hun perceel vrij te maken.

Volgens het stappenplan dat in het beleidsplan trage wegen zal worden voorgesteld, volgt het gemeentebestuur in dergelijke gevallen de volgende procedure:

1/ er wordt een gewone brief verstuurd met de vaststelling van de feiten en met de vraag om binnen 14 dagen actie te ondernemen of minstens de intentie kenbaar te maken. Indien mensen telefonisch reageren, wordt aangetekend bevestigd wat mondeling gezegd werd.

2/ Indien er geen reactie komt, volgt een aangetekend schrijven met verwijzing naar de eerste brief.

3/ Indien er dan nog geen reactie komt of indien de afspraak niet werd nagekomen, volgt een nieuw aangetekend schrijven waarin gewezen wordt op de mogelijke gevolgen (formele ingebrekestelling en juridische procedure).

4/ Als al deze voorgaande stappen niet tot het gewenste resultaat leiden, wordt een juridische procedure daadwerkelijk opgestart.  Voor één bepaalde voetweg is deze stap zeer dichtbij.

Nogmaals, het gemeentebestuur geeft de voorkeur aan een globale, systematische en overlegde openstelling van trage wegen, maar kan klachten die intussen binnenkomen, niet negeren. 

De vraag tegen wanneer de wegen (opnieuw) geopend moeten zijn bij een klachtenprocedure, krijgt een genuanceerd antwoord: indien het gaat om een verplaatsbare hindernis (vb. een drinkkuip) kan dat in principe onmiddellijk; indien de oplossing bestaat in het herleggen van de voet- of buurtweg, kan dat verschillende maanden of zelfs jaren in beslag nemen.

De kosten voor de eventuele herlegging van de voet- of buurtweg moeten door de aanvrager (de eigenaar) worden gedragen.” 

 
 
(*) Charter voor de Toekomst van Kortenberg
 
Inleiding

In 1312 werd in de Abdij van Kortenberg het Charter van Kortenberg afgekondigd. Dit charter was een officieel pact tussen vorst en volk waarin hertog Jan II  van Brabant rechten en vrijheden van de adel en de steden erkende.

Geïnspireerd door dit 700-jaar oude Charter, hebben bestuurders en burgers in 2012 gezamenlijk een vernieuwende toekomstvisie voor Kortenberg ontwikkeld en uitgetekend. Als bestuurders willen we in co-productie  met de bevolking vorm geven aan onze lokale samenleving, en daarbij een zo breed mogelijk draagvlak creëren..

Deze toekomstvisie vormt de inspiratie voor dit nieuwe Charter voor de toekomst van Kortenberg. Dit nieuwe charter bepaalt de grondbeginselen van het beleid en de toekomstige initiatieven  voor de lokale gemeenschap.

Naast het samen creëren van een toekomstvisie voor onze gemeente op lange termijn, willen we op deze manier een vernieuwde invulling geven aan participatie en actief burgerschap om zo de lokale democratie te versterken.

 
Artikel 1 – Grondbeginselen 

Als bestuurders van Kortenberg, engageren we ons ertoe om onze gemeente als lokale gemeenschap te baseren op volgende grondbeginselen:

- een solidaire samenleving waarbij we uitgaan van de mogelijkheden van elke mens en bijzondere aandacht hebben voor de meest kwetsbaren onder ons

- een kruispunt voor alle generaties en culturen waarbij we, met fundamentele eerbied voor onze eigen taal en cultuur, met wederzijds respect voor verschillen, in dialoog zoeken naar wat ons verbindt: we komen samen, luisteren naar elkaar en delen kennis en ervaringen binnen één lokale gemeenschap

- een open gemeenschap met plaats voor ontmoeting met de ander waarbij onze gemeente een gastvrije, publieke omgeving is waar mensen cultuur beleven, zich ontwikkelen, samenwerken, elkaar ontmoeten en feesten en waar we samen omgaan met diversiteit met respect voor ieders eigenheid

- een lokale ruimte om in te leven en te beleven waarvoor Kortenberg een aangename, zuurstofrijke, schone omgeving biedt waar het goed is om te leven, een rustpunt in een continu veranderende leefwereld

- een plaats met groene verbindingen tussen het centrum en de dorpskernen, met de grootstad en de wereld zodat alle bewoners zich op gepaste, afwisselende manieren kunnen verplaatsen

- een gemeenschap die duurzaam vooruit gaat waarbij we samen experimenteren en vernieuwen vanuit onze eigen wortels: we waarderen en behouden wat goed is, om van daar uit te groeien naar mensvriendelijke vooruitgang waarbij we streven naar een zo groot mogelijk evenwicht tussen mens, economie en leefmilieu.


Artikel 2 – Verbintenissen 

Als bestuurders engageren we ons voor:

- Kortenberg als een gemeenschap waar bestuurders en burgers in coproductie vorm geven aan hun samenleving

- een permanente en open dialoog waar bestuur en burgers als gelijkwaardige partners aan deelnemen

- het concreet waarmaken van de toekomstvisie en grondbeginselen in een waaier van acties en initiatieven die ze waardevol en haalbaar achten
 

Als bestuurders gaan we ermee akkoord om:

- een chartertoets in te voeren voor alle belangrijke beleidsbeslissingen van het gemeentebestuur

- tussentijds of minstens op het einde van elke legislatuur gezamenlijk te evalueren of de samenwerkingsafspraken en grondbeginselen werden nageleefd

- aan de burgers van Kortenberg een weerstandsrecht toe te kennen wanneer het bestuur in zijn beslissingen of handelingen het Charter van Kortenberg niet naleeft


Artikel 3 – Opvolging

Het Charter is een engagement van de burgers en bestuurders van de gemeente Kortenberg om in samenspraak en gedeelde verantwoordelijkheid afspraken en grondbeginselen vast te leggen die richting geven aan onze gemeente en onze lokale gemeenschap. Er wordt een permanente Charterstuurgroep in het leven geroepen met burgers en bestuurders om te waken over de toepassing  van het Charter en mee de lokale democratie te versterken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten