Gemeentelijke vrijetijdsadviesraden erkend voor de periode
2013-2019 .
Op voorstel van schepen van cultuur Ann
Outtier-Vannerem erkende de gemeenteraad de gemeentelijke vrijetijdsadviesraden
voor de periode 2013-2019. Met vrijetijdsadviesraden worden bedoeld: de cultuur-, de sport-, de
jeugd- en de seniorenraad.
De schepen lichtte haar
voorstel als volgt toe: “Vorig jaar werden 3 decreten aangepast nl. het lokaal
cultuur-, sport- en jeugdbeleid. Het is noodzakelijk om de decretaal bepaalde
adviesraden van deze drie sectoren officieel te erkennen. Wij maken voor de
seniorenraad, die decretaal niet verplicht is, geen uitzondering. De statuten van deze raden werden doorgelicht
en de aanpassing werden ter advies aan de respectievelijke raden voorgelegd.
Deze vrijetijdsadviesraden
zullen betrokken worden bij de voorbereiding en de uitvoering van het
gemeentelijk cultuur-, sport-, jeugd- en seniorenbeleid. Zij kunnen op verzoek
of op eigen initiatief advies verlenen over alle aangelegenheden die zij
belangrijk vinden en die voorzien zijn in de regelgeving.
Zij vervullen een
expliciete rol bij de totstandkoming van het gemeentelijke meerjarenplan en
zullen betrokken worden bij de opmaak, de uitvoering en de evaluatie ervan.
Concrete afspraken over
de manier waarop het advies gevraagd en verleend wordt, worden vastgelegd in
verschillende afsprakennota’s tussen deze vier raden en het gemeentebestuur.”
Charter voor de toekomst
van Kortenberg.
Op 27 september 2012, 700 jaar na de ondertekening van het
‘Charter van Kortenberg’, presenteerden het toenmalige gemeentebestuur én de
inwoners van Kortenberg een nieuw ‘Charter voor de toekomst van Kortenberg’
. Dat Charter werd geschreven in
coproductie tussen het gemeentebestuur, over de partijgrenzen heen, en een grote
groep geïnteresseerde inwoners.
Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) herbevestigde
het nieuwe gemeentebestuur de basisfilosofie en de grondbeginselen van het
nieuwe ‘Charter voor de toekomst van Kortenberg’ en engageerde het zich ertoe
om in de nieuwe bestuursperiode democratie, participatie en coproductie van
beleid hoog in het vaandel te voeren.
De integrale tekst van het nieuwe ‘Charter voor de Toekomst van
Kortenberg’, die door de gemeenteraad unaniem werd onderschreven, volgt
helemaal onderaan dit artikel (*).
Resolutie m.b.t. de
Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel.
Schepen Harold
Vanheel (N-VA) stelde namens het college aan de gemeenteraad
een resolutie voor i.v.m. de houding die Kortenberg wenst aan te nemen ten
aanzien van de nieuw op te richten Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel.
De gemeenteraad keurde daarop de volgende tekst goed:
De gemeenteraad
verklaart:
-
Geen meerwaarde
te zien in de op te richten hoofdstedelijke gemeenschap van Brussel;
-
Bijgevolg geen
overleg te zullen plegen via de hoofdstedelijke gemeenschap en niet deel te
zullen nemen aan de vergaderingen van deze nieuwe instelling wanneer hij
daartoe wordt uitgenodigd.
roept het college van burgemeester en schepenen op:
-
Geen overleg te
plegen via de Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel en niet deel te nemen aan
de vergaderingen van deze nieuwe instelling;
-
Enkel
desgevallend overleg te organiseren op basis van noodzaak en via adequate,
reeds bestaande kanalen;
-
De
Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel louter te beschouwen als een
interregionaal samenwerkingsplatform tussen de gewesten, en niet als een
intercommunaal verband, gezien het hier om gewestelijke bevoegdheden gaat.
roept de Vlaamse regering op:
-
De spreekbuis te
zijn van de legitieme eisen van de Vlaamse gemeenten in de Rand rond Brussel
ten aanzien van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, meer bepaald inzake
Gewestmateries zoals mobiliteit, openbare werken en infrastructuur;
-
Een duidelijk
standpunt in te nemen ten aanzien van deze nieuwe overlegstructuur en ze niet
te laten misbruiken als instrument tot afbouw van het exclusief
Nederlandstalige statuut van de Vlaamse gemeenten in de Rand rond Brussel;
-
Het Vlaamse
karakter van de gemeenten in de Rand rond Brussel te doen respecteren.
Ruimtelijk Uitvoeringsplan
(RUP) Engerstraat definitief vastgesteld.
Op voorstel van schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens
(N-VA) werd het ruimtelijke uitvoeringsplan (RUP) voor de Engerstraat
definitief vastgesteld.
Dat was in 2012 ook al eens gebeurd, maar toen had de bestendige
deputatie opmerkingen bij de motivering van de adviezen voor de GECORO
(gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening). Daarom boog de GECORO zich opnieuw over het
dossier en besteedde ze extra zorg aan de motivering.
Het dossier, dat inhoudelijk ongewijzigd bleef, wordt nu opnieuw
aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
Intussen loopt, op initiatief van minister Bourgeois (N-VA), nog
steeds de procedure voor de erkenning van een ruim gebied in dit RUP als
dorpsgezicht.
Ruimtelijk Uitvoeringsplan
(RUP) ‘Schrijnwerkerij Beyens’ definitief vastgesteld.
Op voorstel van schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens
(N-VA) keurde de gemeenteraad eveneens het ruimtelijk uitvoeringsplan
‘Schrijnwerkerij Beyens’ definitief goed.
Dit bedrijf bevindt zich in Erps-Kwerps, dicht bij het kruispunt
van de Nederokkerzeelsesteenweg en de Kasteelstraat.
Tijdens het openbaar onderzoek werd er
geen enkel bezwaar ingediend.
Nieuwe gemeentelijke
vertegenwoordigers in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (deel 3).
De gemeenteraad
vaardigde een derde reeks personen af naar intergemeentelijke
samenwerkingsverbanden (zie ook de berichten over de gemeenteraden van februari
en maart):
-
Elk Zijn Huis (Berg, Kampenhout): schepen
Kristien Goeminne (CD&V)
-
Demer en Dijle (kredietmaatschappij):
raadslid Julia De Coster (CD&V)
-
Overlegcommissie Brussels Airport: burgemeester Chris Taes
(CD&V) als effectief lid en schepen Kristien Goeminne (CD&V) als
plaatsvervanger + Henk Cuypers (effectief lid) en Christiane Coppens
(plaatsvervanger) vanuit de MAR (Milieu-Adviesraad)
Openstellen van voet- en
buurtwegen
Zowel
gemeenteraadsleden van de meerderheid als van de oppositie kregen de laatste
weken vragen van inwoners over brieven die ze ontvingen i.v.m. het openstellen
van voet- en buurtwegen. Burgemeester
Chris Taes (CD&V) maakte op de gemeenteraad duidelijk dat het
gemeentebestuur zelf kiest voor een globale en systematische aanpak van het
probleem, waarbij met de betrokken inwoners op voorhand overleg wordt gepleegd. Anderzijds is de gemeente ook verplicht om op
te treden wanneer ze klachten ontvangt over de ontoegankelijkheid van buurt- of
voetwegen.
“Op
de gemeenteraad van mei of juni zal het college aan de gemeenteraad een
uitgewerkte beleidsvisie i.v.m. trage wegen voorstellen,” aldus Taes. “In die visie wordt een versterking van het
tragewegennet vooropgesteld om te komen tot een fijnmazig kwalitatief
tragenwegennetwerk. Trage wegen creëren
op vele vlakken een meerwaarde: ecologie, mobiliteit, verkeersveiligheid,
cultuurhistorie, landschapsbeleving, publieke ruimte, recreatie, gezondheid,
onthaasting, e.d.m. …
Het
de bedoeling van het gemeentebestuur om op een systematische en overlegde
manier de trage wegen in de gemeente te behouden, te herstellen en de
multifunctionele ontwikkeling ervan te stimuleren. We zullen werk maken van het openstellen,
onderhouden en promoten van trage wegen op een planmatige manier. Elk jaar zal daarvoor ook een budget worden
voorzien.
Vanzelfsprekend
wil het gemeentebestuur eerst de voet- en buurtwegen aanpakken die een grote
meerwaarde bieden voor gebruikers of potentiële gebruikers: schoolroutes,
functionele verbindingen tussen wijken en dorpen en recreatieve routes. Op dat vlak is al veel voorbereidend werk
verricht, zowel door vorige gemeentebesturen als door de ‘werkgroep Trage
Wegen’, die hard werkt aan een volledige inventaris van de voet- en buurtwegen
en aan een overzicht van de eventuele knelpunten. Die inventaris vormt immers de basis voor
verdere acties.
De
systematische en planmatige aanpak die het gemeentebestuur voorstaat, wordt al
enige tijd doorkruist met een hele reeks klachten die bij ons is toegekomen, op
een enkele uitzondering na, afkomstig van de zelfde persoon, in verband met
belemmeringen die werden vastgesteld bij de doorgang van verschillende voet- en
buurtwegen op het grondgebied van Kortenberg.
Het
gemeentebestuur moet bij dergelijke klachten optreden en de eigenaars of
aangelanden aanmanen om de belemmeringen weg te nemen en de voet- of buurtweg
onmiddellijk open te stellen. Er is
voldoende rechtspraak die bewijst dat gemeentebesturen die ‘stilzitten’ en niet
optreden tegen belemmeringen van voet- of buurtwegen die middels een klacht
onder de aandacht werden gebracht, veroordeeld worden tot vaak zeer forse
dwangsommen.
Concreet
zijn er tot nu toe over 31 voet- en buurtwegen klachten binnengekomen i.v.m. de
vrije doorgang of de toegankelijkheid.
Intussen werden door de gemeentelijke diensten 128 percelen op het
terrein gecheckt en werden er 157 brieven verstuurd, waarbij aangelanden werden
aangemaand de voet- of buurtweg op hun perceel vrij te maken.
Volgens
het stappenplan dat in het
beleidsplan trage wegen zal worden voorgesteld, volgt het gemeentebestuur in
dergelijke gevallen de volgende procedure:
1/
er wordt een gewone brief verstuurd met de vaststelling van de feiten en
met de vraag om binnen 14 dagen actie te ondernemen of minstens de intentie
kenbaar te maken. Indien mensen telefonisch reageren, wordt aangetekend
bevestigd wat mondeling gezegd werd.
2/
Indien er geen reactie komt, volgt een aangetekend schrijven met
verwijzing naar de eerste brief.
3/
Indien er dan nog geen reactie komt of indien de afspraak niet werd nagekomen,
volgt een nieuw aangetekend schrijven waarin gewezen wordt op de mogelijke
gevolgen (formele ingebrekestelling en juridische procedure).
4/
Als al deze voorgaande stappen niet tot het gewenste resultaat leiden, wordt
een juridische procedure daadwerkelijk opgestart. Voor één bepaalde voetweg is deze stap zeer
dichtbij.
Nogmaals,
het gemeentebestuur geeft de voorkeur aan een globale, systematische en
overlegde openstelling van trage wegen, maar kan klachten die intussen
binnenkomen, niet negeren.
De
vraag tegen wanneer de wegen (opnieuw) geopend moeten zijn bij een
klachtenprocedure, krijgt een genuanceerd antwoord: indien het gaat om een
verplaatsbare hindernis (vb. een drinkkuip) kan dat in principe onmiddellijk;
indien de oplossing bestaat in het herleggen van de voet- of buurtweg, kan dat
verschillende maanden of zelfs jaren in beslag nemen.
De
kosten voor de eventuele herlegging van de voet- of buurtweg moeten door de
aanvrager (de eigenaar) worden gedragen.”
(*) Charter voor de Toekomst
van Kortenberg
Inleiding
In 1312 werd in de Abdij van Kortenberg het
Charter van Kortenberg afgekondigd. Dit charter was een officieel pact tussen
vorst en volk waarin hertog Jan II van
Brabant rechten en vrijheden van de adel en de steden erkende.
Geïnspireerd door dit 700-jaar oude Charter,
hebben bestuurders en burgers in 2012 gezamenlijk een vernieuwende
toekomstvisie voor Kortenberg ontwikkeld en uitgetekend. Als bestuurders willen
we in co-productie met de bevolking vorm
geven aan onze lokale samenleving, en daarbij een zo breed mogelijk draagvlak
creëren..
Deze toekomstvisie vormt de inspiratie voor
dit nieuwe Charter voor de toekomst van Kortenberg. Dit nieuwe charter bepaalt
de grondbeginselen van het beleid en de toekomstige initiatieven voor de lokale gemeenschap.
Naast het samen creëren van een toekomstvisie
voor onze gemeente op lange termijn, willen we op deze manier een vernieuwde
invulling geven aan participatie en actief burgerschap om zo de lokale
democratie te versterken.
Artikel
1 – Grondbeginselen
Als bestuurders van Kortenberg, engageren we
ons ertoe om onze gemeente als lokale gemeenschap te baseren op volgende
grondbeginselen:
- een
solidaire samenleving waarbij we uitgaan van de mogelijkheden van elke mens en
bijzondere aandacht hebben voor de meest kwetsbaren onder ons
- een kruispunt voor alle
generaties en culturen waarbij we, met fundamentele eerbied voor onze eigen
taal en cultuur, met wederzijds respect voor verschillen, in dialoog zoeken
naar wat ons verbindt: we komen samen, luisteren naar elkaar en delen kennis en
ervaringen binnen één lokale gemeenschap
- een open gemeenschap met plaats voor ontmoeting
met de ander waarbij onze gemeente een gastvrije, publieke omgeving is waar
mensen cultuur beleven, zich ontwikkelen, samenwerken, elkaar ontmoeten en
feesten en waar we samen omgaan met diversiteit met respect voor ieders
eigenheid
- een lokale ruimte
om in te leven en te beleven waarvoor Kortenberg een aangename, zuurstofrijke,
schone omgeving biedt waar het goed is om te leven, een rustpunt in een continu
veranderende leefwereld
- een plaats met groene
verbindingen tussen het centrum en de dorpskernen, met de grootstad en de
wereld zodat alle bewoners zich op gepaste, afwisselende manieren kunnen
verplaatsen
- een gemeenschap die duurzaam
vooruit gaat waarbij we samen experimenteren en vernieuwen vanuit onze eigen
wortels: we waarderen en behouden wat goed is, om van daar uit te groeien naar
mensvriendelijke vooruitgang waarbij we streven naar een zo groot mogelijk
evenwicht tussen mens, economie en leefmilieu.
Artikel
2 – Verbintenissen
Als bestuurders engageren we ons voor:
- Kortenberg als een gemeenschap waar
bestuurders en burgers in coproductie vorm geven aan hun samenleving
- een permanente en open dialoog waar bestuur
en burgers als gelijkwaardige partners aan deelnemen
- het
concreet waarmaken van de toekomstvisie en grondbeginselen in een waaier van
acties en initiatieven die ze waardevol en haalbaar achten
Als bestuurders gaan we ermee akkoord om:
- een
chartertoets in te voeren voor alle belangrijke beleidsbeslissingen van het
gemeentebestuur
- tussentijds of minstens op het einde van
elke legislatuur gezamenlijk te evalueren of de samenwerkingsafspraken en
grondbeginselen werden nageleefd
- aan de burgers van Kortenberg een
weerstandsrecht toe te kennen wanneer het bestuur in zijn beslissingen of handelingen
het Charter van Kortenberg niet naleeft
Artikel
3 – Opvolging
Het Charter is een engagement van de burgers en
bestuurders van de gemeente Kortenberg om in samenspraak en gedeelde
verantwoordelijkheid afspraken en grondbeginselen vast te leggen die richting
geven aan onze gemeente en onze lokale gemeenschap. Er wordt een permanente
Charterstuurgroep in het leven geroepen met burgers en bestuurders om te waken
over de toepassing van het Charter en
mee de lokale democratie te versterken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten