Budgetwijziging 1 voor 2013 goedgekeurd.
Schepen van financiën Harold Vanheel
(N-VA) presenteerde de eerste budgetwijziging voor het boekjaar 2013. Het vorige gemeentebestuur had op het einde
van 2012 een ‘technische’ begroting opgesteld, waarin alleen de strikt
noodzakelijke uitgaven waren opgenomen.
Zo kregen het nieuwe college van burgemeester en schepenen en de nieuwe
gemeenteraad de kans om met een eerste begrotingswijziging zelf de nieuwe
investeringen voor dit jaar vast te leggen.
Opvallend waren onder meer een bedrag van € 670.000 euro voor de aanleg
van voet- en fietspaden en het asfalteren van straten en € 50.000 voor de
inrichting en het herstellen van trage wegen.
Nieuwe statuten en afsprakennota voor de GAMV .
Op voorstel van burgemeester Chris Taes
(CD&V) keurde de gemeenteraad de nieuwe statuten en de afsprakennota voor
de Gemeentelijke Adviesraad voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid (GAMV)
goed. Deze adviesraad vergadert in
principe op de tweede dinsdag van elke maand (uitgezonderd de vakantiemaanden
juli en augustus) en bespreekt er mobiliteitsvraagstukken en –knelpunten. Alle geïnteresseerde inwoners zijn er
welkom. De GAMV speelde een belangrijke
rol bij de totstandkoming van het nieuwe mobiliteitsplan dat vorig jaar werd
goedgekeurd en dat het uitganspunt vormt voor het mobiliteitsbeleid van de
komende jaren.
Milieuadviesraad (MAR) kan
opnieuw aan de slag.
Schepen van leefmilieu Kristien Goeminne (CD&V) stelde aan de
gemeenteraad de hernieuwde samenstelling en de geactualiseerde statuten van de
Kortenbergse Milieuadviesraad (MAR) voor.
Deze adviesraad vergadert op maandelijkse basis en adviseert het
gemeentebestuur inzake alle milieuaangelegenheden. Inwoners die de werkzaamheden van de MAR willen
volgen, kunnen hun belangstelling laten blijken door een seintje te geven aan
de milieudienst. Een eventueel
lidmaatschap van de MAR wordt, op voorstel van het bestuur, goedgekeurd door de
gemeenteraad.
Kortenberg treedt toe tot
Jobpunt Vlaanderen.
Schepen van personeel Sabine Ledens (N-VA) kreeg van de
gemeenteraad de toestemming om toe te treden tot Jobpunt Vlaanderen. De gemeente Kortenberg wenst immers haar
HR-beleid verder te professionaliseren.
Consultancy in deze gespecialiseerde materie is een bijzonder arbeids-
en tijdsintensieve aangelegenheid en vergt specifieke, bijzondere expertise.
Jobpunt
Vlaanderen is sinds 2000 operationeel en telt momenteel ruim 200 vennoten,
waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s,
autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales als
departementen en agentschappen van de Vlaamse overheid. De organisatie levert een heel breed
dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, als in de brede
HR-activiteiten (zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van
organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen,
optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale
graden, outplacement en coaching).
Kortenberg betaalt hiervoor een éénmalige bijdrage van € 818,07.
Plannenregister
vastgelegd.
Schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens (N-VA) stelde de
gemeenteraad het zogenaamde ‘plannenregister’ voor. Dat plannenregister bevat alle gemeentelijke,
provinciale en gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s), alle
bouwverordeningen, reglementen en ministeriële of regeringsbesluiten die
betrekking hebben op de ruimtelijke ordening in de gemeente Kortenberg. Het college van burgemeester en schepenen
engageert er zich toe om, conform de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, dit
plannenregister in de toekomst verder aan te vullen.
De vastlegging van het plannenregister is een belangrijke stap in
de ‘ontvoogding’ van de gemeente Kortenberg op het vlak van stedenbouw en
ruimtelijke ordening.
Nieuw samenstelling GECORO.
De gemeenteraad stemde over de nieuwe samenstelling van de
Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO), een decretaal
bepaald adviesorgaan dat het gemeentebestuur adviseert inzake alle belangrijke
dossiers die te maken hebben met ruimtelijke ordening en stedenbouw.
De nieuwe GECORO is als volgt samengesteld:
Voorzitter: Nele
Beyens
Vaste
secretaris: Dieter Hendrickx
Vertegenwoordigers
van de maatschappelijke geledingen:
- voor de
milieu- en natuurverenigingen, voorgedragen door Natuurpunt,
- effectief lid: Paulus Van Leest
- plaatsvervanger: Ewoud L’Amiral
- voor de
vereniging van landbouwers voorgedragen door de Landbouwraad
- effectief lid: Luc Salens
- plaatsvervanger:Johan Bonnast
- plaatsvervanger:Johan Bonnast
- voor de
vereniging van handelaars voorgedragen door UNIZO,
- effectief lid: Karla Vandecasteele,
- plaatsvervanger: Marleen Poels
- voor de vereniging van werknemers, voorgedragen door ACV,
- effectief lid: Danny Laes
- plaatsvervanger: Ferdinand Borgez
- voor de
socio- culturele organisaties, voorgedragen door de cultuurraad
- effectief lid: Lieve De Doncker
- plaatsvervanger: Stijn Dekelver
Deskundigen
op het gebied van ruimtelijke ordening:
Effectieve
leden: Nele Beyens, Walter Sevenants, Stijn Lauwerys en Roan Vercammen
Plaatsvervangers:
André Laenen, Marie-Jeanne Van Weyenberghe en Kristien Hermans
Beleidsplan Trage Wegen.
Namens het college van burgemeester en schepenen presenteerde
burgemeester Chris Taes (CD&V) het Beleidsplan Trage Wegen aan de
gemeenteraad.
De thematiek ‘trage wegen’ heeft in Kortenberg de laatste maanden
flink wat beroering gewekt, omdat het gemeentebestuur verplicht was in te gaan
op een hele reeks klachten van iemand die de onmiddellijke
toegankelijkheid van de door hem bezochte voet- en buurtwegen eiste. Daarom was het gemeentebestuur verplicht de
aangelanden aan te manen de hindernissen onmiddellijk weg te nemen en hen
formeel in gebreke te stellen.
Het gemeentebestuur is zelf ook grote voorstander van het
systematisch en multifunctioneel gebruik van voet- en buurtwegen, maar had dit
liever op een overlegde manier gedaan, in een positief klimaat en startend
vanuit de vele mogelijkheden die er bestaan om een intragemeentelijk netwerk
uit te bouwen van functionele en recreatieve fiets- en voetgangersverbindingen
over trage wegen.
De gemeenteraad keurde dan ook een tienpuntenplan goed dat vanaf
nu het gemeentelijke Beleidsplan Trage Wegen vorm geeft. Elk van de tien doelstellingen bevat een
aantal concrete acties om de ‘theorie’ ook om te zetten in de praktijk. Er wordt ook jaarlijks een budget voorzien om
trage wegen te herstellen en te onderhouden.
Dat bedrag is voor 2013 bepaald op € 50.000.
De tien doelstellingen van het Kortenbergse Tragewegenbeleid zijn:
-
behoud, herstel en
multifunctionele ontwikkeling van trage wegen;
-
streven naar een positief
klimaat rond trage wegen;
-
de inwoners informeren over
trage wegen;
-
samenwerking en overleg rond
trage wegen organiseren binnen de gemeentediensten, met de provincie en met lokale actoren;
-
de
trage wegen volledig inventariseren;
-
de trage wegen onderhouden;
-
zorgen voor de
inrichting van haar trage wegen;
-
zorgen voor
handhaving op trage wegen;
-
optimaliseren van de
adviesprocedures bij verleggings- en afschaffingsprocedures van buurtwegen;
-
zorgen voor de
doorstroming van het tragewegenbeleid in andere beleidsdomeinen.
Plaatsen luifel gemeenteschool De
Negensprong.
De gemeenteraad
keurde de plaatsing van een nieuwe luifel goed aan de gemeenteschool De
Negensprong in Everberg. Dit dossier
werd tijdens de vorige bestuursperiode ingetrokken, omdat het ontwerp niet was
getoetst aan de wensen van de school zelf.
Dat is nu wel gebeurd.
Afsprakenkader over
rioolaansluitingen goedgekeurd.
Namens
het college van burgemeester en schepenen vroeg en kreeg schepen van openbare
werken Bart Nevens (N-VA) van de gemeenteraad de goedkeuring voor een sluitend
afsprakenkader rond de verderzetting van het gemeentelijke beleid inzake
rioolaansluitingen.
De Watergroep (vroeger VMW) zal, zoals bij de vorige
overeenkomst, voor elke rioolaansluiting een forfaitaire prijs aan de
klant aanrekenen.
Deze kostprijs bedraagt:
- voor een enkelvoudige aansluiting zonder
inspectieput: 1.500,00 euro (excl. btw)
- voor een aansluiting op een gescheiden stelsel
zonder putten: 3.000,00 euro
(excl. btw)
- voor het leveren en plaatsen van een toezichtput
met deksel en gietijzeren kader (zonder verkeerslast): 285,00 euro (excl. btw).
Wanneer de bouwheer zelf kan aansluiten op de
bestaande wachtbuis op privéterrein en er tevens een toezichtput aanwezig is op
de hoogte van de rooilijn, factureert de Watergroep een bedrag van 1.500,00
euro (excl. btw) voor een enkelvoudige aansluiting en 3.000,00 euro (excl. btw)
voor een aansluiting op een gescheiden stelsel.
De Watergroep zorgt ook bij deze aansluitingen voor een controle op een
correcte realisatie van de afkoppeling op de aansluiting.
Voor
een IBA (individuele behandeling van afvalwater) wordt het zelfde bedrag
aangerekend als voor een aansluiting op een gescheiden stelsel zonder putten,
met name 3.000,00 euro (excl. btw). De
gemeente zorgt in dat geval voor de plaatsing en de periodieke controle van de
IBA-installatie.
De
kostprijsverhoging (van € 1.250 naar € 1.500 en van € 2.500 naar € 3.000) is
uitsluitend het gevolg van de stijging van de kosten die door de Watergroep
worden aangerekend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten