dinsdag 7 mei 2013

Met (gemeente)raad en daad - mei 2013

Gemeenteraad gemist?  Geen probleem.  Je vindt hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 6 mei 2013 o.m. de volgende punten aan bod:


Budgetwijziging 1 voor 2013 goedgekeurd.

Schepen van financiën Harold Vanheel (N-VA) presenteerde de eerste budgetwijziging voor het boekjaar 2013.  Het vorige gemeentebestuur had op het einde van 2012 een ‘technische’ begroting opgesteld, waarin alleen de strikt noodzakelijke uitgaven waren opgenomen.  Zo kregen het nieuwe college van burgemeester en schepenen en de nieuwe gemeenteraad de kans om met een eerste begrotingswijziging zelf de nieuwe investeringen voor dit jaar vast te leggen.   Opvallend waren onder meer een bedrag van € 670.000 euro voor de aanleg van voet- en fietspaden en het asfalteren van straten en € 50.000 voor de inrichting en het herstellen van trage wegen.
 

Nieuwe statuten en afsprakennota voor de GAMV .

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad de nieuwe statuten en de afsprakennota voor de Gemeentelijke Adviesraad voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid (GAMV) goed.  Deze adviesraad vergadert in principe op de tweede dinsdag van elke maand (uitgezonderd de vakantiemaanden juli en augustus) en bespreekt er mobiliteitsvraagstukken en –knelpunten.  Alle geïnteresseerde inwoners zijn er welkom.  De GAMV speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van het nieuwe mobiliteitsplan dat vorig jaar werd goedgekeurd en dat het uitganspunt vormt voor het mobiliteitsbeleid van de komende jaren.
 

Milieuadviesraad (MAR) kan opnieuw aan de slag.

Schepen van leefmilieu Kristien Goeminne (CD&V) stelde aan de gemeenteraad de hernieuwde samenstelling en de geactualiseerde statuten van de Kortenbergse Milieuadviesraad (MAR) voor.   Deze adviesraad vergadert op maandelijkse basis en adviseert het gemeentebestuur inzake alle milieuaangelegenheden.  Inwoners die de werkzaamheden van de MAR willen volgen, kunnen hun belangstelling laten blijken door een seintje te geven aan de milieudienst.  Een eventueel lidmaatschap van de MAR wordt, op voorstel van het bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad.


Kortenberg treedt toe tot Jobpunt Vlaanderen.

Schepen van personeel Sabine Ledens (N-VA) kreeg van de gemeenteraad de toestemming om toe te treden tot Jobpunt Vlaanderen.  De gemeente Kortenberg wenst immers haar HR-beleid verder te professionaliseren.  Consultancy in deze gespecialiseerde materie is een bijzonder arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid en vergt specifieke, bijzondere expertise.

Jobpunt Vlaanderen is sinds 2000 operationeel en telt momenteel ruim 200 vennoten, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s,  autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales als departementen en agentschappen van de Vlaamse overheid.  De organisatie levert een heel breed dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, als in de brede HR-activiteiten (zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement en coaching).  Kortenberg betaalt hiervoor een éénmalige bijdrage van € 818,07.
 

Plannenregister vastgelegd.

Schepen van ruimtelijke ordening Bart Nevens (N-VA) stelde de gemeenteraad het zogenaamde ‘plannenregister’ voor.  Dat plannenregister bevat alle gemeentelijke, provinciale en gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s), alle bouwverordeningen, reglementen en ministeriële of regeringsbesluiten die betrekking hebben op de ruimtelijke ordening in de gemeente Kortenberg.  Het college van burgemeester en schepenen engageert er zich toe om, conform de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, dit plannenregister in de toekomst verder aan te vullen.

De vastlegging van het plannenregister is een belangrijke stap in de ‘ontvoogding’ van de gemeente Kortenberg op het vlak van stedenbouw en ruimtelijke ordening.
 

Nieuw samenstelling GECORO.

De gemeenteraad stemde over de nieuwe samenstelling van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO), een decretaal bepaald adviesorgaan dat het gemeentebestuur adviseert inzake alle belangrijke dossiers die te maken hebben met ruimtelijke ordening en stedenbouw.

De nieuwe GECORO is als volgt samengesteld:

Voorzitter: Nele Beyens

Vaste secretaris: Dieter Hendrickx

Vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen:

- voor de milieu- en natuurverenigingen, voorgedragen door Natuurpunt,

            - effectief lid:  Paulus Van Leest
            - plaatsvervanger: Ewoud L’Amiral

- voor de vereniging van landbouwers voorgedragen door de Landbouwraad

            - effectief lid: Luc Salens
            - plaatsvervanger:Johan Bonnast

- voor de vereniging van handelaars voorgedragen door UNIZO,

            - effectief lid: Karla Vandecasteele,  
            - plaatsvervanger: Marleen Poels

- voor de vereniging van werknemers, voorgedragen door ACV,

            - effectief lid: Danny Laes
            - plaatsvervanger: Ferdinand Borgez

- voor de socio- culturele organisaties, voorgedragen door de cultuurraad

            - effectief lid: Lieve De Doncker
- plaatsvervanger: Stijn Dekelver


Deskundigen op het gebied van ruimtelijke ordening:

Effectieve leden: Nele Beyens, Walter Sevenants, Stijn Lauwerys en Roan Vercammen

Plaatsvervangers: André Laenen, Marie-Jeanne Van Weyenberghe en Kristien Hermans
 

Beleidsplan Trage Wegen.

Namens het college van burgemeester en schepenen presenteerde burgemeester Chris Taes (CD&V) het Beleidsplan Trage Wegen aan de gemeenteraad. 

De thematiek ‘trage wegen’ heeft in Kortenberg de laatste maanden flink wat beroering gewekt, omdat het gemeentebestuur verplicht was in te gaan op een hele reeks klachten van iemand die de onmiddellijke toegankelijkheid van de door hem bezochte voet- en buurtwegen eiste.   Daarom was het gemeentebestuur verplicht de aangelanden aan te manen de hindernissen onmiddellijk weg te nemen en hen formeel in gebreke te stellen.

Het gemeentebestuur is zelf ook grote voorstander van het systematisch en multifunctioneel gebruik van voet- en buurtwegen, maar had dit liever op een overlegde manier gedaan, in een positief klimaat en startend vanuit de vele mogelijkheden die er bestaan om een intragemeentelijk netwerk uit te bouwen van functionele en recreatieve fiets- en voetgangersverbindingen over trage wegen.

De gemeenteraad keurde dan ook een tienpuntenplan goed dat vanaf nu het gemeentelijke Beleidsplan Trage Wegen vorm geeft.  Elk van de tien doelstellingen bevat een aantal concrete acties om de ‘theorie’ ook om te zetten in de praktijk.  Er wordt ook jaarlijks een budget voorzien om trage wegen te herstellen en te onderhouden.  Dat bedrag is voor 2013 bepaald op € 50.000.

De tien doelstellingen van het Kortenbergse Tragewegenbeleid zijn:

-         behoud, herstel en multifunctionele ontwikkeling van trage wegen;
-         streven naar een positief klimaat rond trage wegen;
-         de inwoners informeren over trage wegen;
-         samenwerking en overleg rond trage wegen organiseren binnen de gemeentediensten, met de provincie en met lokale actoren;
-         de trage wegen volledig inventariseren;
-         de trage wegen onderhouden;
-         zorgen voor de inrichting van haar trage wegen;
-         zorgen voor handhaving op trage wegen;
-         optimaliseren van de adviesprocedures bij verleggings- en afschaffingsprocedures van buurtwegen;
-         zorgen voor de doorstroming van het tragewegenbeleid in andere beleidsdomeinen.


Plaatsen luifel gemeenteschool De Negensprong.

De gemeenteraad keurde de plaatsing van een nieuwe luifel goed aan de gemeenteschool De Negensprong in Everberg.  Dit dossier werd tijdens de vorige bestuursperiode ingetrokken, omdat het ontwerp niet was getoetst aan de wensen van de school zelf.  Dat is nu wel gebeurd.


Afsprakenkader over rioolaansluitingen goedgekeurd.

Namens het college van burgemeester en schepenen vroeg en kreeg schepen van openbare werken Bart Nevens (N-VA) van de gemeenteraad de goedkeuring voor een sluitend afsprakenkader rond de verderzetting van het gemeentelijke beleid inzake rioolaansluitingen.

De Watergroep (vroeger VMW) zal, zoals bij de vorige overeenkomst, voor elke rioolaansluiting een forfaitaire prijs aan de klant aanrekenen.

Deze kostprijs bedraagt:

- voor een enkelvoudige aansluiting zonder inspectieput:                      1.500,00 euro (excl. btw)

- voor een aansluiting op een gescheiden stelsel zonder putten:          3.000,00 euro (excl. btw)

- voor het leveren en plaatsen van een toezichtput met deksel en gietijzeren kader (zonder verkeerslast):  285,00 euro (excl. btw).

Wanneer de bouwheer zelf kan aansluiten op de bestaande wachtbuis op privéterrein en er tevens een toezichtput aanwezig is op de hoogte van de rooilijn, factureert de Watergroep een bedrag van 1.500,00 euro (excl. btw) voor een enkelvoudige aansluiting en 3.000,00 euro (excl. btw) voor een aansluiting op een gescheiden stelsel.  De Watergroep zorgt ook bij deze aansluitingen voor een controle op een correcte realisatie van de afkoppeling op de aansluiting.

Voor een IBA (individuele behandeling van afvalwater) wordt het zelfde bedrag aangerekend als voor een aansluiting op een gescheiden stelsel zonder putten, met name 3.000,00 euro (excl. btw).   De gemeente zorgt in dat geval voor de plaatsing en de periodieke controle van de IBA-installatie.

De kostprijsverhoging (van € 1.250 naar € 1.500 en van € 2.500 naar € 3.000) is uitsluitend het gevolg van de stijging van de kosten die door de Watergroep worden aangerekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten