Gemeenteraad gemist? Geen
probleem. Je vindt hier meer informatie over de markantste
beslissingen. Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 3 november 2014 o.m.
de volgende punten aan bod:
Gemeente
en OCMW werken samen voor NOAH
Op
voorstel van OCMW-voorzitter Alexandra Thienpont (CD&V) en schepen van
welzijn Kristien Goeminne (CD&V) keurde de Kortenbergse gemeenteraad een
overeenkomst tussen het gemeentebestuur en het OCMW goed, waardoor het NOAH-project
mogelijk wordt. NOAH
staat voor “nabijheid, opvang, aandacht en huiselijkheid” en wordt
georganiseerd in samenwerking met Familiehulp.
Concreet
zal er vanaf 1 december 2041 in de serviceflats van
het OCMW aan de Leuvensesteenweg in het centrum van Kortenber een dagopvang voor senioren worden
opengesteld, met als doel de eenzaamheid te doorbreken, mantelzorgers even rust
te gunnen en op deze manier onze senioren zo lang mogelijk in hun eigen omgeving
te kunnen laten leven.
Er werd geopteerd voor een lokaal in de serviceflats, omdat het
gaat om een gesubsidieerd project, waardoor aan verschillende voorwaarden moet
worden voldaan.
Om er enkele te noemen: -de
locatie moet volledig rolstoeltoegankelijk zijn
-er moeten 2 rolstoeltoegankelijke WC’s zijn
-een rolstoeltoegankelijke
inloopdouche is nodig
-een aparte rustruimte in de nabijheid van de
Verzorgende is vereist
Een deel van de huurprijs van de serviceflat (namelijk 479,59 EUR)
zal gedragen worden door gemeente en OCMW; de rest van de huurprijs wordt door
Familiehulp aan het OCMW betaald. Het gemeentebestuur
en het OCMW zullen maandelijks elk de helft hiervan betalen, nl. 239,80 EUR.
Uiteraard kon het project met Familiehulp pas opstarten zodra er
een serviceflat vrij kwam. Op 1 oktober
was dat het geval. Het gemeentebestuur
neemt de kosten voor de twee maanden leegstand op zich. Het gaat om een bedrag van 1860,50 EUR.
Kortenbergse bib stapt in het Provinciaal Bibliotheeksysteem
Vlaams-Brabant
Cultuurschepen Ann
Vannerem (CD&V) kreeg van de gemeenteraad groen licht om met de
Kortenbergse bibliotheek in het Provinciaal Bibliotheeksysteem (PBS)
Vlaams-Brabant te stappen.
Met het
afsluiten van deze overeenkomst heeft de Kortenbergse bib voor haar bibliotheektoepassing
(haar backoffice) geen individueel bibliotheeksysteem meer nodig. Het
Provinciaal Bibliotheeksysteem is een overkoepelend
softwaresysteem dat ervoor zorgt dat de Vlaams-Brabantse bibliotheken met
een minimum aan infrastructuur over een volwaardig geautomatiseerd
bibliotheeksysteem kunnen beschikken. Alle transacties van zoeken tot uitlenen
gebeuren op één centrale server van
de provincie die gehost wordt door de KU Leuven. Het gekozen
bibliotheeksysteem is Aleph dat onze
huidige Bidoc-systeem zal vervangen. Dat betekent voor onze bib een verlichting
op het vlak van ICT-investeringen. Knowhow,
kennis, ICT-deskundigheid zijn op een hoger, gespecialiseerd niveau aanwezig.
Nieuwe versies, upgrades, back-ups, beveiliging, centrale server ... worden
allemaal op bovenlokaal niveau georganiseerd. De bibliotheek hoeft hier dus
niet meer zelf niet in te investeren.
Ook wat de frontoffice betreft, biedt het
provinciaal bibliotheeksysteem veel voordelen voor de gebruiker: Zo hoef je jaarlijks maar één
keer lidgeld te betalen in één bibliotheek en dan kan je gebruik maken van
je lidkaart in alle aangesloten bibliotheken.
Dankzij
de toetreding tot het Provinciaal Bibliotheeksysteem, wordt de bibliotheek van
Kortenberg geïntegreerd in het project
Bibliotheekportalen. Dat is een transparante, digitale zoekomgeving waarin
het aanbod van alle Vlaams-Brabantse
bibliotheken terug te vinden is. Je kan dus van
thuis uit in alle aangesloten bibliotheken neuzen in de collecties en nagaan of
het materiaal beschikbaar al dan niet uitgeleend is. Je kan zelf je boeken verlengen en reserveren via het internet en je wordt via
mail verwittigd wanneer de uitleentermijn is verstreken. Maar er zal ook meer te ontdekken zijn. Zo krijg je op basis van je
zoekopdracht nu ook relevante links naar UiT-activiteiten in je regio
(voorstellingen, workshops,...).
De
gebruiker van de bibliotheek krijgt ook toegang tot de bijhorende,
gepersonaliseerde digitale diensten via 'Mijn bibliotheek' waarin hij een persoonlijk gebruikersprofiel kan aanmaken en beheren. Met de nieuwe toepassing ‘Mijn
bibliotheek’ kan je als vanouds online materialen reserveren en uitleningen
verlengen. Maar dat is niet alles. Als je bv. één handig overzicht van alle
bibliotheektransacties van je gezin wilt, dan kan dat. Via ‘Mijn bibliotheek’
kan je de lidmaatschappen van je gezinsleden aan jouw profiel koppelen. Zo
krijg je in één oogopslag zicht op alle uitgeleende materialen en kan je
boetes vermijden.
In de
toekomst zal je bovendien via ‘Mijn bibliotheek’ van thuis uit ook digitale
collecties kunnen raadplegen. Verschillende materialen zoals e-boeken en
fundels kunnen op een eenvoudiger manier dan vandaag aangeboden worden.
Volgend
jaar wil Kortenberg ook een digitaal krantenaanbod uitbouwen voor de
bibliotheekleden via Gopress voor bibliotheken.
Kortenberg keurt overname Electrabel-aandelen goed
Op voorstel van schepen van
financiën Harold Vanheel (N-VA) verklaarde de gemeenteraad zich akkoord met de
overname van de Electrabel-aandelen in het kapitaal van de
distributienetbeheerder door Iverlek.
Deze overname is het gevolg van een Europese richtlijn die bepaalt dat
distributienetbeheerders niet tegelijk ook producenten (en dus verkopers) van
elektriciteit mogen zijn.
De overname van deze
aandelen zal in de komende jaren leiden tot een dividenduitkering die geraamd
wordt op minstens 5%.
Diensthoofd Freek Rombouts vindt nieuwe uitdaging
De gemeenteraad keurde de aanvraag
tot ontslag van de heer Freek Rombouts goed. Freek Rombouts is momenteel
Diensthoofd Vrije Tijd en was sinds 2002 werkzaam in de gemeentelijke
administratie. Hij kiest vanaf 1
december voor een nieuwe uitdaging in een andere gemeente. Freek Rombouts heeft de verdienste dat hij de
cultuurdienst van Kortenberg heeft uitgebouwd tot een referentiepunt in de
regio en dat hij de integratie van verschillende aparte administraties
(cultuur, jeugd, sport, verenigingen) tot een geïntegreerde dienst Vrije Tijd deskundig
heeft begeleid.
Nieuw diensthoofd Algemene Zaken aangesteld
Op voorstel van
schepen van personeelszaken Sabine Ledens (N-VA) keurde de gemeenteraad unaniem
de aanstelling van mevrouw Caroline Lammens als nieuw diensthoofd Algemene
Zaken goed. Zij kwam als beste kandidate
uit de bus na een schriftelijk en mondeling examen. Mevrouw Lammens is juriste en woont in
Kortenberg. De datum van indiensttreding
wordt bepaald in onderling overleg met haar huidige werkgever. Ze start met een proeftijd van één jaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten