dinsdag 6 januari 2015

Met (gemeente)raad en daad - januari 2015


Gemeenteraad gemist?  Geen probleem.  Je vindt hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 5 januari 2015 o.m. de volgende punten aan bod:
 
Meerjarenplanning kerkfabrieken

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad de meerjarenplanning voor de kerkfabrieken goed.  Kerkfabrieken zijn besturen die instaan voor het onderhoud en de goede werking van kerkgebouwen.  Voor de periode 2014 – 2019 is een totaal  investeringsbedrag van € 227.000 voorzien voor de vijf kerkgebouwen (Kortenberg, Erps, Kwerps, Everberg en Meerbeek).  Het gemeentebestuur en het centraal kerkbestuur (dat de vijf kerkfabrieken vertegenwoordigt) denken momenteel samen na over de toekomst van de kerkgebouwen.  Daarbij wordt o.m. gedacht aan een nevenbestemming voor één of meerdere kerkgebouwen, waardoor ze ook permanent voor niet-kerkelijke activiteiten gebruikt kunnen worden. 

Kortenberg wil dienstverlening verder verbeteren met nieuw organogram

De gemeente Kortenberg kan een beroep doen op zeer gemotiveerde en bekwame medewerkers.  Omdat een bestuur steeds open moet staan om het menselijke kapitaal waarover het beschikt nog beter in te zetten, besliste het college van burgemeester en schepenen in 2013 een externe audit door te voeren van zowel de gemeentelijke als de OCMW-administratie.  Die doorlichting, uitgevoerd door Möbius, had tot doel zowel de sterktes als de zwaktes van de huidige organisatie in kaart te brengen, de mogelijkheden van een betere integratie tussen gemeente en OCMW te verkennen als suggesties voor de optimalisering van de dienstverlening te formuleren. 

In tegenstelling tot herstructureringen die momenteel in vele steden en gemeenten op puur budgettaire basis worden doorgevoerd en waarbij heel wat personeelsleden worden ontslagen, was in Kortenberg van bij de start duidelijk dat het bestuur niet de bedoeling had het personeelsbestand in te krimpen, maar wel het zo efficiënt en doelmatig mogelijk in te zetten, om te kunnen beantwoorden aan een hele reeks nieuwe noden en verwachtingen die twintig jaar geleden niet konden voorzien worden.

Op basis van de externe audit stelde het college van burgemeester en schepenen een nieuw organogram op, paste het de personeelsformatie aan, stelde het een beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW op, paste het de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het personeel aan en bereidde een nieuwe deontologische code voor de ambtenaren voor.   Deze ingrijpende hervorming werd door het hele college gedurende meer dan een jaar intensief voorbereid en begeleid.  Het volledige pakket maatregelen werd gunstig geadviseerd door de personeelsdelegatie van zowel gemeente als OCMW en de concrete uitwerking van de maatregelen zal door een werkgroep van de betrokken ambtenaren verder worden opgevolgd. 

Namens het college stelde schepen van personeelszaken Sabine Ledens (N-VA) het pakket maatregelen aan de gemeenteraad voor. 

In de nieuwe personeelsstructuur worden de diensten op een andere manier geclusterd:

-         De dienst algemene zaken zal instaan voor de coördinatie van ondersteunende taken voor gemeente en OCMW.

-         De huidige dienst burgerzaken wordt verantwoordelijk voor de organisatie van de directe dienstverlening: vanaf het vierde kwartaal van dit jaar wordt gestart met ‘snelbalies’ waar inwoners terecht kunnen voor alle administratieve handelingen die op korte tijd (ca. 3 minuten) kunnen worden afgewerkt. 

-         Het Welzijnshuis zal naast de diensten van het OCMW ook het algemene welzijnsbeleid van de gemeente ter harte nemen.  Zowel mensen met een steunvraag als inwoners die een pensioen willen aanvragen, zullen hier terecht kunnen.  Op die manier wordt de drempel verlaagd.

-         De dienst ‘grondgebiedszaken’ zal de dienstverlening inzake openbare werken, stedenbouw, gemeentelijke werkplaatsen en milieu coördineren.  De uitvoeringsdiensten van gemeente en OCMW worden geïntegreerd en er komt een dienst ‘facilitair beheer’ die de efficiëntie zal verhogen.  Een duurzaamheidsambtenaar komt de rangen versterken.

-         De dienst vrije tijd heeft reeds in de vorige bestuursperiode bewezen dat integratie leidt tot grotere slagkracht.  Ook de bibliotheek wordt in de nieuwe tekening ondergebracht bij de dienst vrije tijd.

Op drie onthoudingen van oppositiepartij Groen na, keurde de voltallige gemeenteraad dit nieuwe plan goed.

De inwoners mogen de eerste concrete resultaten ervan nog in de loop van 2015 verwachten.

Project ‘Proper Kortenberg Ploeg’ verlengd

Schepen Bart Nevens (N-VA) kreeg van de gemeenteraad groen licht om het project ‘Proper Kortenberg Ploeg’ met een jaar te verlengen. 

Dank zij dit project zorgen twee voltijdse medewerkers van IGO ervoor dat de straten en pleinen in de gemeente proper worden gehouden en dat het zwerfvuil wordt opgeruimd.  Deze medewerkers helpen ook bij het sneeuwruimen en bij het schoonmaken van pleinen na gemeentelijke activiteiten.  IGO is een sociale economiebedrijf dat mensen tewerkstelt die het moeilijk hebben op de reguliere arbeidsmarkt.

Burgemeester Chris Taes (CD&V) deed een oproep aan de inwoners van de gemeente om mee zorg te dragen voor een propere gemeente: “Deze twee medewerkers kunnen onmogelijk alle rommel en zwerfvuil op straten en pleinen alléén de baas.  Als iedereen – letterlijk – voor zijn of haar eigen deur veegt en als we allemaal wat zorgvuldiger omspringen met lege zakjes, blikjes, brikjes en flesjes, dan kunnen we allemaal genieten van een propere gemeente waar we samen fier kunnen op zijn.”

Interleuven verleent technische steun bij Beleidsplan Trage Wegen

In 2013 keurde de Kortenbergse gemeenteraad het Beleidsplan Trage Wegen goed.  Met dit beleidsplan wil het gemeentebestuur een fijnmazig netwerk van voet- en buurtwegen openstellen, dat zorgt voor veilige, vrijliggende verbindingen voor voetgangers en fietsers tussen wijken, scholen, velden en natuurgebieden.

De gemeenteraad keurde, op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) de nodige technische ondersteuning van dit beleidsplan goed door de diensten van Interleuven, die zullen instaan voor het opmeten en uittekenen van de plannen en die advies kunnen geven over de technische uitvoering ervan.

Aankoop woning

De gemeenteraad besliste een woning in de A. Dewitstraat in Meerbeek aan te kopen.  Het gaat om een woning die langs alle zijden grenst aan gemeentelijke eigendommen en openbaar domein: de kerk, het kerkhof en de school van Meerbeek.  Met de aanbouw van een nieuwe kleuterschool in Meerbeek in het vooruitzicht, vond de gemeenteraad het opportuun dit gebouw en de bijhorende grond in het gemeentelijke patrimonium te verwerven.

De kostprijs van de aankoop bedraagt € 150.000.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten