dinsdag 8 maart 2016

Type-overeenkomst voor afkoppeling van regen- en afvalwater aangepast


De gemeenteraad keurde op voorstel van schepen van openbare werken Bart Nevens (N-VA) een toevoeging goed aan het bestaande reglement voor de afkoppeling van regen- en afvalwater.

De Vlaamse overheid verplicht de steden en gemeenten ertoe om een gescheiden afvalwaterstelsel aan te leggen.  Dat betekent dat het ‘regenwater’ en het ‘vuile huishoudelijke afvalwater’ apart worden opgevangen: het regenwater komt in de beken (of in waterputten) terecht en het vuile huishoudelijke afvalwater wordt vervoerd naar een waterzuiveringscentrale.

De gemeente Kortenberg staat, in vergelijking met andere steden en gemeenten, reeds ver met de aanleg van een rioleringsstelsel over heel de gemeente.  Om gescheiden afvalwaterstelsels aan te leggen, werkt de gemeente samen met Aquafin, een gespecialiseerd bedrijf.  Dat is al het geval sinds 2007. 

De aanpassingen aan de concessieovereenkomst hebben betrekking op twee punten: 1) na afloop van de afkoppelingswerken, zal Aquafin, in samenspraak met de gemeente, een erkend keuringsorganisme aanstellen om de afkoppeling te keuren.  De kost van die keuring is ten laste van de inwoner/eigenaar.  Indien de werken bij die eerste keuring niet in orde zouden zijn, zal Aquafin instaan voor de noodzakelijke aanpassing en voor een nieuwe keuring.  De kost voor deze nieuwe keuring is dan niet ten laste van de inwoner/eigenaar. 2) Voor de huisaansluitingen wordt een rioolrecht per aansluiting aangerekend van € 1.500.  Dat was vroeger al zo.  Nu is beslist dat deze kostprijs, samen met de kost van de keuring, vereffend zal worden via de drinkwaterfactuur. Bij iedere aansluiting wordt kosteloos een inspectiedeksel voorzien.  Wie wil beschikken over een heuse inspectieput, zal € 285 (excl. BTW) moeten betalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten