dinsdag 3 mei 2011

Met (gemeente)raad en daad - mei 2011

Elke maand worden in de gemeenteraad beslissingen genomen die een invloed hebben op het leven van elke dag.  Sommige onderwerpen zijn gortdroog en erg technisch.  Andere spreken dadelijk tot de verbeelding. Omdat niet iedereen de kans (of de tijd) heeft om elke maand naar de gemeenteraad te komen, vind je hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 2 mei 2011 o.m. de volgende punten aan de orde:

Plaatsvervanging in de GECORO

In de GECORO (Gemeentelijke commissie voor Ruimtelijke Ordening) wordt Paul van Leest als vertegenwoordiger van Natuurpunt vervangen door Maarten Vandervelpen.  Paul van Leest blijft wel plaatsvervanger.

 Kapitaaloperatie bij Iverlek

Op voorstel van schepen van financiën Paul Goeminne (CD&V), keurde de gemeenteraad een kapitaaloperatie bij Iverlek goed,  waarbij de kapitaalstructuur van deze distributienetbeheerder van gas en elektriciteit wrodt geoptimaliseerd.   De privéaandeelhouder zal geleidelijk aan de kapitaalinbreng verminderen, waardoor de openbare besturen op termijn een grotere vergoeding zullen krijgen.

Gezamenlijke aankoop van gas en elektriciteit

In maart 2011 keurde de gemeenteraad reeds een regeling goed, waarbij het gemeentebestuur en het OCMW gezamenlijk gas en elektriciteit aankopen.  Nu sluit ook de politiezone Herko bij deze gezamenlijke aankoop aan.  Door de schaalgrootte van het samenwerkingsverband, kunnen nu alle deelnemers genieten van een gunstiger tarief.

Subsidies voor Woonwijzer Midden Brabant

De gemeente Kortenberg maakt sinds kort deel uit van het samenwerkingsverband ‘Woonwijzer Midden Brabant’.   Hiermee wil het gemeentebestuur vier doelstellingen realiseren: 1) het ontwikkelen van een gemeentelijke beleidsvisie op het vlak van wonen; 2) het organiseren van lokaal woonoverleg; 3) het uitbouwen van een klantgerichte dienstverlening naar de inwoners en 4) het verbeteren van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving. 

Schepen van woonbeleid Paul Goeminne (CD&V) vroeg en kreeg de toestemming om voor dit samenwerkingverband subsidies aan te vragen bij de Vlaamse overheid.  Aangezien reeds een stappenplan werd opgesteld en ook de provincie Vlaams-Brabant het project reeds erkent en subsidieert, is er een zeer goede kans dat ook de Vlaamse overheid de subsidie zal toekennen.  

Participatietraject voor Mobiliteitsplan goedgekeurd

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad een participatietraject goed voor de verbreding en verdieping van het Mobiliteitsplan.

Een eerste bespreking van de nieuwe accenten van het Mobiliteitsplan vond reeds plaats tijdens een vergadering van de bevoegde raadscommissie op dinsdag 26 april jl.  Later zal het aangepaste plan ook nog worden voorgelegd aan de GAMV (Gemeentelijke Adviesraad voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid).  Het document zal ook, zodra het is aangevuld, ter inzage liggen in de bibliotheek op het administratief centrum en zal dan gepubliceerd worden op de gemeentelijke webstek.

Er zijn drie hoofdaccenten in de verdieping en verbreding van het Mobiliteitsplan:

1. Er komt een nieuwe wegencategorisering, waarbij een drastische beperking wordt ingevoerd van de straten die het “zware, doorgaande verkeer” moeten slikken.  Een tweede, eveneens beperkte reeks van straten, wordt geselecteerd als ‘verbindingsweg’ tussen deelgemeenten, kernen en wijken.  Veruit het grootste aantal straten zal gecategoriseerd worden als “verblijfsstraten”, waar voornamelijk alleen bestemmingsverkeer aangewezen is.  De nieuwe categorisering vormt het uitgangspunt voor de snelheidsregimes die eraan gekoppeld zullen worden en voor de (toekomstige) inrichting van die straten.

2. In samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant en met het Vlaams Gewest wordt onderzocht op welke doeltreffende manier het sluipverkeer in onze gemeente kan worden bestreden.  Het is duidelijk dat dit niet alleen op gemeentelijk niveau kan worden opgelost en dat chauffeurs moeten worden aangemoedigd (of verplicht) om op de grote verbindingsassen te blijven.  Maar ook op lokaal niveau zijn maatregelen mogelijk.  Bij het uitvoeren van die maatregelen is het belangrijk dat de inwoners van onze gemeente zelf zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de ingrepen die het sluipverkeer moeten weren.  Daarom wordt o.m. ook geopteerd voor een aangepaste zonering voor lokaal verkeer én voor tijdsgebonden verkeersmaatregelen die alleen geldig zijn op de momenten dat het probleem zich voordoet.

3. Derde belangrijk accent in het aangepaste Mobiliteitsplan wordt de aandacht voor een fietsnetwerk tussen de verschillende kernen van onze gemeente.  Daarbij zal niet alleen ingespeeld worden op de mogelijkheden die geboden worden via het bovenlokaal fietsroutenetwerk, maar zullen – waar mogelijk – ook bestaande wegen worden uitgerust met aangepaste fietspaden.  Daarnaast zal actief gebruik worden gemaakt van ‘trage wegen’ om veilige, vrijliggende fiets- en wandelverbindingen tot stand te brengen.

Tussentijds evaluatierapport Lokaal Sociaal Beleidsplan

De schepenen Ann Vannerem (CD&V) en Stef Ryckmans (Open Vld) gaven toelichting bij het tussentijds evaluatierapport dat door IGO Leuven werd opgesteld i.v.m. het Lokaal Sociaal Beleidsplan.

Dat Lokaal Sociaal Beleidsplan werd in 2007 door de gemeenteraad goedgekeurd door de gemeenteraad voor de periode 2008-2013 en moet na drie jaar tussentijds worden geëvalueerd.

Dit evaluatierapport werd eerder ook besproken door de Welzijnsraad, de Seniorenraad en het Lokaal Overleg Kinderopvang.

In verband met de realisatie van de doelstellingen van het Lokaal Sociaal Beleidsplan, is de invoering van het Digitaal Sociaal Huis een belangrijke stap.  Hierover volgt meer nieuws in de loop van deze week.

Ruimtelijk uitvoeringsplan dorpskern Meerbeek

Op voorstel van schepen van ruimtelijke ordening Paul Goeminne (CD&V) keurde de gemeenteraad het ruimtelijk uitvoeringsplan voor de dorpskern van Meerbeek goed.

Dit RUP is van groot belang voor het centrum van Meerbeek.  Hierdoor wordt niet alleen de noodzakelijke uitbreiding en vernieuwing van het kerkhof van Meerbeek mogelijk, maar wordt ook een oplossing geboden voor de bouwplannen die het gemeentebestuur heeft aan de gemeentelijke lagere school in de A. Dewitstraat.  Het is namelijk de bedoeling om de kleuterschool, die nu nog op  de Dorpsstraat gevestigd is, te verplaatsen naar de huidige lagere school in de  A. Dewitstraat.  Om dat te kunnen doen was een herziening van het huidige structuurplan noodzakelijk.

Ten slotte biedt het nieuwe ruimtelijk uitvoeringsplan ook een oplossing voor het terrein van een voormalige bouwonderneming, waar in de toekomst ofwel een lokaal bedrijf met beperkte opslag en distributie, ofwel maximaal twee kernversterkende handelsactiviteiten gevestigd kunnen worden.

Overdracht van een strookje grond aan de Nederokkerzeelsesteenweg

Schepen van openbare werken Erwin Willems (Open Vld) stelde de kosteloze overname van een stukje grond voor op de hoek van de Kasteelstraat en de Nederokkerzeelsesteenweg te Erps-Kwerps.   

Door de overname van dit strookje grond, wordt een veilige fietsverbinding mogelijk tussen de Kasteelstraat – Nederokkerzeelsesteenweg – Lelieboomgaarden, waar de fietsers een vrijliggend fietspad zullen kunnen volgen naar het centrum van Nederokkerzeel.

Raadslid Francis Peeters (CD&V) die al jaren ijvert voor deze veilige doorgang, stak beide handen omhoog om het voorstel goed te keuren, maar dat ‘telde’ slechts voor één stem.

Vervanging buitenschrijnwerk gemeentelijke basisschool De Klimop

Het buitenschrijnwerk van de gemeentelijke basisschool De Klimop mag worden vervangen.  Deze hoognodige werken, die bovendien ook een betere isolatie zullen bieden en dus minder energiekosten zullen veroorzaken, worden geraamd op € 215.000.

Ontwerp nieuw jeugdhuis (opnieuw) goedgekeurd

Jeugdhuis ’t Excuus in Kortenberg, momenteel gehuisvest in OC Berkenhof, zoekt al lang een nieuw onderkomen.  De gemeente vatte een dik jaar geleden het plan op om een nieuw jeugdhuis te bouwen aan GC Colomba.

Enkele maanden geleden werd een eerste ontwerp goedgekeurd.  Het bedrag voor de realisatie van het project werd toen geraamd op €277.000.

Bij de aanbesteding bleken de ingediende prijzen evenwel een heel stuk hoger te liggen: de goedkoopste bieder kon het werk uitvoeren voor een bedrag dat maar liefst 48% hoger lag dan het geraamde krediet.

Daarom gingen de ontwerper, het gemeentebestuur en het jeugdhuis opnieuw rond de tafel zitten om de kostprijs van het ontwerp te drukken.

De schepenen Bart Nevens (N-VA) en Erwin Willems (Open Vld) lichtten het nieuwe plan toe.  Het ontwerp wordt nu geraamd op € 296.000, iets méér dan het eerste ontwerp, maar ook een heel stuk minder dan het oorspronkelijke aanbestedingsbedrag.

Raadslid Koen Van Roey (CD&V), zelf één van de medestichters van het jeugdhuis, merkte op dat ’t Excuus ook zelf de handen uit de mouwen zal steken om de kosten te helpen drukken en dat daartoe reeds een aantal acties wordt voorbereid.

Burgemeester Chris Taes (CD&V) noemde het een goede zaak dat het dossier herbekeken is zonder veel tijdverlies en dat het jeugdhuis binnenkort dan toch het onderkomen krijgt waarvoor het al jaren geijverd heeft.

Ontwerp heraanleg Kloosterstraat goedgekeurd

Wie in het centrum van Kortenberg regelmatig aan de parking van de kerk of aan basisschool De Regenboog moet passeren, heeft het ongetwijfeld al aan den lijve ondervonden: de Kloosterstraat, pal in het centrum van Kortenberg, is in erbarmelijke straat.

De gemeenteraad keurde het ontwerp voor de heraanleg van de Kloosterstraat goed.  Daarmee wordt groen licht gegeven voor nieuwe rioleringen, een nieuw wegdek en nieuwe voetpaden.

Het gaat om één van de belangrijkste werken die dit jaar in de begroting werden voorzien.  De totale kostprijs wordt geraamd op € 945.000.

Het gemeentebestuur acht deze investering verantwoord, omdat hiermee de veiligheid van de schoolomgeving wordt verbeterd en omdat hierdoor ook het rioleringsprobleem in het centrum van Kortenberg kan worden aangepakt.

Fietspunt aan het station in Kortenberg?

De Groen!-fractie stelde een vraag naar de mogelijkheid om aan het station van Kortenberg een fietspunt te organiseren.

Burgemeester Chris Taes (CD&V) antwoordde dat hij het een sympathiek voorstel vond.  Zo’n fietspunt kan verschillende diensten aanbieden, zoals kleine herstellingen, verhuur van particuliere of bedrijfsfietsen, voorzien van vervangfietsen, e.d.m.

De uitbating van een fietspunt gebeurt onder de vorm van sociale tewerkstelling; ook samenwerking met jongeren uit het deeltijds onderwijs komt in deze sector voor.

Als publieke overheid kan een gemeentebestuur zo’n fietspunt niet zomaar zelf organiseren.  Bovendien is de gemeente geen uitbater of beheerder van het station van Kortenberg. 

De burgemeester besloot dat hij de suggestie zou doorspelen aan Infrabel, de beheerder van de NMBS-infrastructuur, met de vraag na te gaan of er interesse is voor een dergelijk fietspunt in Kortenberg.  Dat zal o.m. afhangen van de beschikbaarheid van een geschikte plaats in het stationsgebouw, van de verwachte activiteitsgraad voor zo’n fietspunt, het aantal potentiële klanten en de interesse van sociale economiebedrijven om in Kortenberg een dergelijk initiatief op te starten (zoals bv. Intro vzw in Londerzeel).

Taes stelde nog dat hij er zeker wou over waken dat een mogelijk fietspunt geen concurrentie inhoudt met bestaande initiatieven op de reguliere markt (o.m. fietswinkels en uitleenbedrijven).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten