dinsdag 5 juni 2012

Met (gemeente)raad en daad - juni 2012 (1)

Elke maand worden in de gemeenteraad beslissingen genomen die een invloed hebben op het leven van elke dag.  Omdat niet iedereen de kans (of de tijd) heeft om naar de gemeenteraad te komen, vind je hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 4 juni 2012 o.m. de volgende punten aan de orde:

Mobiliteitsplan definitief goedgekeurd

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) aanvaardde de gemeenteraad definitief het nieuwe mobiliteitsplan.  Dat is een belangrijk beleidsdocument dat eerder, na een inspraak- en participatieprocedure van drie jaar, al was goedgekeurd door de gemeentelijke begeleidingscommissie, de gemeentelijke adviesraad voor mobiliteit en verkeersveiligheid (GAMV), de provinciale auditor en de diensten van het Vlaams Gewest.

De burgemeester lichtte de drie centrale doelstellingen van het nieuwe mobiliteitsplan toe:

1. Er komt een nieuwe wegencategorisering, waarbij een drastische beperking wordt ingevoerd van de straten die het “zware, doorgaande verkeer” moeten slikken.  Een tweede, eveneens beperkte reeks van straten, wordt geselecteerd als ‘verbindingsweg’ tussen deelgemeenten, kernen en wijken.  Veruit het grootste aantal straten zal gecategoriseerd worden als “verblijfsstraten”, waar voornamelijk alleen bestemmingsverkeer aangewezen is.  De nieuwe categorisering vormt het uitgangspunt voor de snelheidsregimes die eraan gekoppeld zullen worden en voor de (toekomstige) inrichting van die straten.

2. In samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant en met het Vlaams Gewest wordt onderzocht op welke doeltreffende manier het sluipverkeer in onze gemeente kan worden bestreden.  Het is duidelijk dat dit niet alleen op gemeentelijk niveau kan worden opgelost en dat chauffeurs moeten worden aangemoedigd (of verplicht) om op de grote verbindingsassen te blijven.  Maar ook op lokaal niveau zijn maatregelen mogelijk.  Bij het uitvoeren van die maatregelen is het belangrijk dat de inwoners van onze gemeente zelf zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de ingrepen die het sluipverkeer moeten weren.  Daarom wordt o.m. ook geopteerd voor een aangepaste zonering voor lokaal verkeer én voor tijdsgebonden verkeersmaatregelen die alleen geldig zijn op de momenten dat het probleem zich voordoet.

3. Derde belangrijk accent in het aangepaste Mobiliteitsplan wordt de aandacht voor een fietsnetwerk tussen de verschillende kernen van onze gemeente.  Daarbij zal niet alleen ingespeeld worden op de mogelijkheden die geboden worden via het bovenlokaal fietsroutenetwerk, maar zullen – waar mogelijk – ook bestaande wegen worden uitgerust met aangepaste fietspaden.  Daarnaast zal actief gebruik worden gemaakt van ‘trage wegen’ om veilige, vrijliggende fiets- en wandelverbindingen tot stand te brengen.

Vervolgens overliep Chris Taes de opmerkingen, verbeteringen en suggesties die tijdens het hele participatietraject werden geformuleerd.  Zo stipte hij o.m. aan dat de gemeentelijke adviesraad voor mobiliteit en verkeersveiligheid (GAMV) het mobiliteitsplan in de verschillende ontwerpfases niet minder dan dertien maal had besproken en dat die adviesraad het ontwerp groen licht had gegeven in september 2011.  Nadien moesten de hogere overheden nog hun zegen geven over alle mogelijke details van het plan.

Het nieuwe mobiliteitsplan is nu klaar en vormt voor de volgende bestuursploeg in Kortenberg een onmisbaar instrument om de snelheidsregimes in de straten van de gemeente precies af te stemmen op de functie en de aard van het verkeer dat in die straten gewenst is, om het sluipverkeer met een gecoördineerde, bovenlokale inspanning aan te pakken en om oordeelkundig betere fiets- en voetgangersverbindingen te voorzien, die de verschillende wijken en dorpskernen veilig met elkaar verbinden.


Aquafin plaatst individuele behandelingsinstallaties voor afvalwater (IBA)

Op voorstel van schepen van openbare werken Erwin Willems (Open Vld) gunde de gemeenteraad de aankoop, levering en plaatsing van individuele behandelingsinstallaties voor afvalwater (IBA) aan de nv Aquafin.  

Deze opdracht aan de nv Aquafin bestaat in o.a.:
- het organiseren van de aankoopprocedure;
- de levering en plaatsing van de IBA’s;
- de begeleiding en coördinatie van de afkoppelingen door een   
  afkoppelingsdeskundige;
- de indienststelling en oplevering;
- het beheer en onderhoud;
- de administratieve afhandeling.

Deze regeling zorgt ervoor dat inwoners die niet kunnen aansluiten op het openbare rioleringsnet en die dus gebruik moeten maken van een individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater, niet zelf de hele administratieve en technische rompslomp voor een dergelijke installatie moeten afhandelen, maar dat Aquafin dat voor hen, in opdracht van de gemeente, doet.  Ook de nazorg zit mee in het pakket van de dienstverlening.


RUP Engerstraat – beslissing uitgesteld

Schepen van ruimtelijke ordening Paul Goeminne (CD&V) stelde de gemeenteraad voor de beslissing over de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de Engerstraat in Erps-Kwerps, uit te stellen tot de volgende gemeenteraad.  Hij beklemtoonde dat het de vaste bedoeling is van zowel het gemeentebestuur, als het bewonerscomité en de ontwerper, om ervoor te zorgen dat het villa- en parkkarakter van dit prachtige gebied behouden blijft en dat bouwontwikkelingen in de daartoe bestemde bouwzones aan strikte voorwaarden gebonden zijn. 

Recent was er over de huidige versie van het RUP nog overleg met alle betrokken partijen en de synthese van die bespreking kan pas volgende gemeenteraad worden besproken, omdat alle gemeenteraadsleden de nodige tijd moeten krijgen om de aangepaste documenten in detail te bekijken.

Raadslid Hendrik Trappeniers (CD&V) dankte het college voor de openheid om met de bewoners tot een evenwichtig compromis te willen komen.  Onafhankelijk raadslid Sommereyns, die om uitstel van de beslissing had gevraagd, drukte ook zijn tevredenheid uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten