dinsdag 26 juni 2012

Met (gemeente)raad en daad - juni 2012 (2)

Elke maand worden in de gemeenteraad beslissingen genomen die een invloed hebben op het leven van elke dag.  Omdat niet iedereen de kans (of de tijd) heeft om naar de gemeenteraad te komen, vind je hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 25 juni 2012 o.m. de volgende punten aan de orde:

Hondenpoep strenger aangepakt

Op voorstel van schepen Bart Nevens (NV-A) keurde de gemeenteraad een verstrenging van het bestaande politiereglement goed i.v.m. het voorkomen en bestrijden van hondenpoep in de publieke ruimte (straten en pleinen). 

De begeleiders van honden worden verplicht te beletten dat hun dier de parken en plantsoenen, de speelpleinen, de recreatiecentra, andere voor publiek toegankelijke plaatsen, alsmede de voet- en de fietspaden, de rijwegen, de wandelpaden, de voet- en buurtwegen en de bermen bevuilt. De begeleider is verplicht op de hiervoor vermelde plaatsen, de uitwerpselen onmiddellijk te verwijderen. De begeleiders van honden zijn steeds verplicht in het bezit te zijn van een daartoe geschikt recipiënt voor de verwijdering van de uitwerpselen van hun dier (poepzakje). Het recipiënt moet op het eerste verzoek van de politie of de bevoegde gemeenteambtenaar worden getoond.

De visueel gehandicapten en andere mindervaliden met hun geleidehond worden vrijgesteld van bovenstaande bepalingen.


Nieuwe straatnaam voor verkaveling in Erps-Kwerps

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) en na advies van de Cultuur-Historische Vereniging en de Overkoepelende Culturele Werkgroep, keurde de gemeenteraad de straatnaam voor de nieuwe straat die gelegen is tussen de Curegemstraat en de Frans Mombaersstraat goed.  De straat zal de naam Petersmolen dragen.  Vroeger stonden er op de Curegemstraat immers twee windmolens.  Eén daarvan, in de onmiddellijke omgeving van de nieuwe verkaveling, werd in de volksmond "Petrus' molen" of "Petersmolen" genoemd.  Er volgt een openbaar onderzoek, waarna de gemeenteraad een definitieve beslissing rond de nieuwe straatnaam zal treffen.


RUP Engerstraat definitief vastgesteld

Na diepgaand en grondig overleg met het studiebureau, de raadscommissie ruimtelijke ordening en het studiebureau en na een grondige analyse van de bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek werden ingediend, kon schepen van ruimtelijke ordening Paul Goeminne (CD&V) een breed gedragen consensusvoorstel voorleggen aan de gemeenteraad in verband met de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de Engerstraat. 

De schepen stelde vast dat het gemeentebestuur, het bewonerscomité, de GECORO en de ontwerper op een constructieve manier hadden samengewerkt en samengedacht om ervoor te zorgen dat het villa- en parkkarakter van dit prachtige gebied behouden blijft en dat bouwontwikkelingen in de daartoe bestemde bouwzones aan strikte voorwaarden gebonden zijn. 

Niet alleen zullen de bestaande oude villa’s bewaard en beschermd blijven in hun typische parkomgeving.  Er wordt ook een oplossing voorzien voor de waterproblematiek in dit watergevoelige gebied van de Weesbeek.

Nieuwe bouwontwikkelingen worden in villastijl op enkele plaatsen geconcentreerd, zodat het globale aspect van de Engerstraat behouden blijft.

De gemeenteraad keurde de definitieve vaststelling van het RUP Engerstraat met een ruime meerderheid goed.


Capaciteit bepaald voor Kortenbergse gemeentescholen

Schepen van onderwijs Stef Ryckmans (Open Vld) gaf toelichting bij het nieuwe decreet (= Vlaamse wet) van 25 november 2011 over het inschrijvingsrecht in het basisonderwijs, dat nog werd aangevuld en gewijzigd door het decreet van 30 mei 2012.

Die Vlaamse wetgeving verplicht elk schoolbestuur ertoe vanaf 1 september 2012 de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats te bepalen voor de inschrijvingen vanaf het schooljaar 2013-2014.

In het Gemeentelijk Onderwijs van Kortenberg wordt vanaf 1 september 2012 de maximumcapaciteit van het aantal leerlingen in de basisscholen als volgt bepaald:

-         basisschool De Klimop, Kwerpsebaan 249, 3071 Erps-Kwerps
o       niveau kleuter: 115
o       niveau lager: 190

-         basisschool De Negensprong, Annonciadenstraat 1, 3078 Everberg
o       niveau kleuter: 110
o       niveau lager: 160

-         basisschool De Regenboog, Kloosterstraat 10, 3070 Kortenberg
o       niveau kleuter: 255
o       niveau lager: 395

-         basisschool De Boemerang, A. Dewitstraat 7, 3078 Meerbeek
o       niveau kleuter: 110
o       niveau lager: 180

In basisschool De Regenboog wordt op het niveau kleuteronderwijs de capaciteit per geboortejaar vastgesteld op maximum 69.

De capaciteit voor anderstalige nieuwkomers wordt bepaald op maximum 8 per school.


Dak sporthal Kortenberg wordt gerenoveerd en geïsoleerd

Op voorstel van schepen van openbare werken Erwin Willems (Open Vld) en schepen van sport Ann Vannerem (CD&V) besliste de gemeenteraad een contract met EDLB af te sluiten voor de renovatie en de isolatie van het dak van de sporthal van Kortenberg.

De kostprijs voor deze werken wordt geraamd op op €487.600 exclusief btw of €589.996 inclusief 21% btw.  Met deze werken moet een einde komen aan de voortdurende waterinsijpeling bij hevig regenweer, waardoor het vaak onmogelijk werd om nog officiële sportwedstrijden te laten doorgaan én aan de te grote energiekost voor de verwarming van de sporthal, als gevolg van het volledig ontbreken van isolatie.

De werken worden in de loop van de zomervakantie 2012 uitgevoerd.


Kortenberg wil de invoering van een verplicht PMD-logo op verpakkingen

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad een motie goed in verband met de invoering van een verplicht PMD-logo op verpakkingen.   Eerder had de provincieraad van Vlaams-Brabant op Taes’ voorstel al een gelijkaardige motie naar de Vlaamse en de federale overheid gestuurd.

De burgemeester lichtte toe waarom zo’n PMD-logo verplicht zou moeten worden ingevoerd: “Wegens de steeds toenemende kosten voor de ophaling en verwerking van huishoudelijk afval en omwille van de zorg voor een proper en duurzaam milieu, is het van groot belang dat onze inwoners zo bewust mogelijk met afvalproducten omgaan – in eerste instantie door afval zo veel mogelijk te voorkomen – en door hun afvalproducten zo goed mogelijk te sorteren.

Wat plastic-, metaal- en drankverpakkingen (PMD) betreft, bestaat er een apart ophalings- en verwerkingssysteem, via aanbieding op het containerpark of via de blauwe pmd-zak.

Op dit moment is het voor de consument helemaal niet duidelijk welke verpakkingen in zo’n pmd-zak mogen en welke niet. Zo mogen aluminium schoteltjes en aluminium bakjes wél in de pmd-zak, maar chipszakjes niet. Een plastic flesje van een fruitdrankje (een zgn. ‘yoghurt’-drink) mag wél in de pmd-zak, maar een yoghurtpotje niet. In de sorteerwijzer van bv. Ecowerf vindt men een bladzijdenlange opsomming van wat als pmd-afval mag worden meegegeven en wat niet. Het onderscheid is soms echt niet duidelijk.

Die onduidelijkheid en die bijzonder gebruiksonvriendelijke regeling voor het sorteren van pmd-afval kan met een zeer eenvoudige maatregel worden opgelost, nl. door de producenten van pmd-verpakkingen te verplichten om een uniform, herkenbaar pmd-logo op hun producten te voorzien, zodat de consument onmiddellijk weet wat in de pmd-zak mag en wat niet. Op dit moment bestaat een dergelijke verplichting niet. En het soms aangebrachte ‘groene punt’-logo biedt geen enkele verheldering. Sommige verpakkingen met een dergelijk logo worden wél als pmd-afval beschouwd. Andere dan weer niet. Het is dus hoog tijd voor een gebruiksvriendelijk wetgevend initiatief.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten