donderdag 13 september 2012

Het CD&V-Masterplan voor Kortenberg: slimme antwoorden op lastige vragen


Het station van Kortenberg was op woensdag 12 september 2012 het decor voor de lancering van het CD&V-Masterplan voor Kortenberg.

Onder het motto ‘slimme antwoorden op lastige vragen’, is het thema mobiliteit immers één van de vijf speerpunten waarmee CD&V-Kortenberg haar toekomstproject vorm geeft.

In 2006 engageerden de Kortenbergse christendemocraten er zich toe om vijf knelpunten inzake mobiliteit op te lossen:

-        de moeilijke en onveilige passage met bomenrijen in de Kouterstraat te Erps-Kwerps;

-        het parkeer- en veiligheidsprobleem in de schoolomgeving van De Klimop (dat werd opgelost met een variabele zone 30, zodat de omwonenden er op niet-schoolmomenten helemaal geen hinder van ondervinden):

-        de onveilige in- en uitrit aan de lagere school De Boemerang in de Dorpsstraat in Meerbeek (waar de parking helemaal werd heringericht en de toegang anders werd georganiseerd);

-        de erg drukke schoolomgeving aan De Negensprong in het centrum van Everberg (dat na een lange consultatieronde werd opgelost met slimme verkeersborden, die alleen bij het begin en op het einde van de schooldag éénrichtingsverkeer in de schoolomgeving opleggen.  Op die manier kunnen de kinderen veilig de school bereiken en hebben buurtbewoners geen last van permanente éénrichtingsstraten);

-        het parkeerprobleem in de Beekstraat in Kortenberg, waar in de omgeving van OC Berkenhof een optimalisatie van de parkeergelegenheid nodig was.


Die vijf knelpunten hebben we met het huidige gemeentebestuur, zoals beloofd, opgelost, maar we hebben veel meer dan dat gedaan, met o.m.:

-        een veilige busstopplaats met éénrichtingsverkeer aan de vrije basisschool Mater Dei in Erps-Kwerps;

-        comfortabele voetpaden in de Kerkhoflaan, waar zich de toegang bevindt van Gemeenschapsschool Hertog Jan;

-        nieuwe voetpaden, een nieuwe parking, een heraangelegde straat en betere signalisatie in de schoolomgeving van De Regenboog (Kortenberg);

-        een veilige voetgangersdoorgang naast het nieuw aangelegde plein in de omgeving van de lagere school van De Boemerang in Meerbeek;

-        in totaal werden tijdens de voorbije bestuursperiode een 60-tal straten verbeterd of heraangelegd.

 
Toch is er nog veel te doen.  CD&V-Kortenberg is zich daarvan bewust.  Om dat goed aan te pakken is er een visie en een concreet plan van aanpak nodig.  Daar is drie jaar hard aan gewerkt, maar nu is het klaar.  Het nieuwe mobiliteitsplan werd in juni door de gemeenteraad breed goedgekeurd en houdt drie grote accenten in:

-        een aangepast snelheidsregime voor elke straat (wegencategorisering + inrichtingsprincipes + aard van verkeer):

-        bestrijden van het sluipverkeer (met een bovengemeentelijke aanpak); in dit kader is ons eerste actiepunt: het oplossen van de veel te hoge verkeersdruk in de Karterstraat en omgeving;

-        een fietsroutenetwerk dat ook gebruik maakt van trage wegen (cfr. wat nu al gerealiseerd werd bij de verbinding Lelieboomgaarden-Nederokkerzeel, maar ook wat in voorbereiding is met een pilootproject van de provincie in Everberg en Erps-Kwerps)

Daarnaast is het voor ons team een prioriteit om in alle dorpscentra verder behoorlijke voetpaden aan te leggen, zodat trage weggebruikers zich veilig kunnen verplaatsen.  Een goed praktijkvoorbeeld daarvan is de heraanleg van de straten en voetpaden in het centrum van Everberg.  Op het vlak van veilige en comfortabele voetpaden is er nog veel werk aan de winkel en dat wordt dan ook een belangrijke prioriteit.

Het STOP-principe is een CD&V-uitvinding, die we in Kortenberg willen toepassen.  STOP staat voor: stappen, trappen, openbaar vervoer en personenvervoer.  Dat is de rangorde die moet gelden bij de aanleg of de verbetering van wegen, uiteraard afhankelijk van de categorisering en de functie van de weg.

In ons Masterplan is dit in groter detail uitgewerkt.  We hopen dat de inwoners dit met veel belangstelling zullen lezen en ons nog veel bijkomende tips zullen geven. 

Mobiliteit is slechts één van de vijf speerpunten van ons Masterplan, naast: 

Aangename woon- en leefkernen;
Mensen samenbrengen en verbinden;
Iedereen inbegrepen (een inclusief sociaal beleid);
Betaalbare, efficiënte dienstverlening op mensenmaat.

 
Het volledige Masterplan is beschikbaar op www.kortenberg.cdenv.be .  Er kan ook een papieren versie worden aangevraagd bij elke kandidaat en bij elk bestuurslid.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten