maandag 23 november 2015

Een nationale luchthaven met een hart voor de omwonenden


Na de haven van Antwerpen is de nationale luchthaven van Zaventem de tweede belangrijkste economische poort van Vlaanderen.  Heel wat inwoners van onze gemeente verdienen er – rechtstreeks of onrechtstreeks – hun boterham en het zal voor iedereen duidelijk zijn dat deze luchthaven voor onze welvaart een grote toegevoegde waarde heeft.
Daarom is het een krankzinnige gedachte om de luchthaven hier te willen sluiten en ze elders opnieuw op te bouwen.  Nochtans zijn er – vooral Franstalige – politici die daarvoor pleiten.  Dat zal dan toch zonder CD&V zijn.
Bijna twintig jaar geleden, eind van de jaren negentig van de vorige eeuw, bestonden er plannen om de startbaan 07R (of de landingsbaan 25L) te verlengen.  Daar kwam toen massaal protest tegen, over partij- en gemeentegrenzen heen.  In de nasleep van deze mogelijke aanslag op de leefkern van Erps, ontwikkelde de gemeenteraad van Kortenberg een gezamenlijk standpunt over de toekomst van de luchthaven én over de randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om de leefbaarheid van de omgeving te waarborgen.
Burgemeester Chris Taes (CD&V), die van bij het begin de voorvechter is geweest in het luchthavendossier, formuleert het zo:

* De gemeente onderschrijft het grote belang van de luchthaven voor de economische ontwikkeling en de tewerkstellingskansen van onze streek.

* De leefbaarheid van onze gemeente en onze omgeving is van even groot belang als de economische waarde en mag niet fundamenteel aangetast worden door de luchthavenactiviteiten.

* We erkennen dat de aanwezigheid van de luchthaven een zekere mate van hinder met zich meebrengt, maar dat deze herleid moet worden tot een aanvaardbaar minimum.

* Een duurzame ontwikkeling van de luchthaven, die zowel rekening houdt met de kansen en mogelijkheden van een overlegde en begeleide groei, als met de rechtvaardige eisen en bekommernissen van de omwonenden, is de enige beleidsoptie die kan werken.


Burgemeester Taes stelt dat het geen zin heeft om regio’s of bevolkingsgroepen tegen elkaar te willen opzetten door de hinder telkens enkele kilometers te willen verplaatsen.  Hij pleit voor een duurzame en structurele oplossing, waarbij de opstijg- en landingsprocedures én de vliegroutes bindend worden vastgelegd in een (federale) vliegwet, zodat de eindeloze discussie over de ‘corridors’ van de vliegroutes eindelijk kan worden afgesloten.  Eens de corridors wettelijk vastliggen, kan ook een aangepast beleid inzake ruimtelijke ordening worden uitgewerkt, waarbij rekening wordt gehouden met de effecten van de geluidsbelasting.
Recent circuleert in Brusselse kringen opnieuw het oude plan om de startbaan 07R (of de landingsbaan 25L) te verlengen.  Sommige Franstalige politici hopen daardoor de geluidshinder boven Brussel voorgoed weg te krijgen en alles af te wentelen op de Vlaamse gemeenten in de luchthavenomgeving.
Burgemeester Chris Taes: “Een verlenging van landingsbaan 25L is momenteel niet mogelijk.  Als provincieraadslid heb ik er mee voor gezorgd dat in het ruimtelijk structuurplan van de provincie Vlaams-Brabant, het luchthaventerrein beperkt blijft tot de huidige perimeter en dat er dus geen sprake kan van zijn dat de dorpskern van Erps-Kwerps bedreigd wordt.  Alleen indien de Vlaamse of de federale overheid dat provinciaal ruimtelijk structuurplan zou ‘overrulen’, wordt de dreiging van die verlenging reëel.  Ik zal me, samen met CD&V en met het gemeentebestuur, met hart en ziel blijven inzetten voor een verdere ontwikkeling van de luchthaven ‘op mensenmaat’, zonder aanslag op de leefbaarheid van de inwoners van Erps-Kwerps of van andere (deel)gemeenten in de luchthavenomgeving.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten