dinsdag 8 december 2015

Provincie Vlaams-Brabant laat stem horen over luchthaven


Het provinciebestuur van Vlaams-Brabant stemde op dinsdag 8 december 2015 unaniem een motie over de luchthaven van Zaventem.
De motie was ingediend door provincieraadslid Chris Taes, die voor de gelegenheid bij de toelichting van de tekst niet plaatsnam op zijn voorzittersstoel, maar op de banken in het halfrond van de provincieraad.
De aanleiding voor de motie was het feit dat er voor en vooral achter de schermen flink wat aan het bewegen is rond de nationale luchthaven en dat de provincie Vlaams-Brabant best haar stem laat horen vooraleer alle beslissingen onomkeerbaar getroffen zijn:

►De luchthavenuitbater, BAC, werkt in alle stilte aan een ‘masterplan’ voor de komende twintig jaar.  Over dat plan, dat al een jaar geleden klaar had moeten zijn, zijn geen details bekend.

►Een aantal politici in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest lobbyt sterk voor een drastische afbouw van de vluchten vanop Zaventem boven de hoofdstad, zodat de hinder uitsluitend over de Vlaams-Brabantse gemeenten zou worden verdeeld.

►De federale minister van Mobiliteit, mevrouw Galant, is bezig met een ‘rondgang’ bij sommige gemeenten in de luchthavenomgeving, waarbij ze wel ‘luistert’, maar niet in haar kaarten laat kijken in verband met de toekomstige vliegroutes en de toekomstige opstijg- en landingsprocedures.  Opvallend: enkele gemeenten die rechtstreeks met de luchthaven te maken hebben, ontvingen nog geen uitnodiging voor een gesprek.

►In de wandelgangen van het parlement wordt luidop gepraat over de mogelijke verlenging van landingsbaan 25L (of startbaan 07R). De reden om de verlenging van startbaan 07R te vragen is: meer mogelijkheden creëren om niet over Brussel te moeten vliegen.

►De Vlaamse regering werkt aan een ‘geluidsactieplan’ voor de luchthavenomgeving dat zowel geluidspreventieve maatregelen vooropstelt als ingrepen in de ruimtelijke ordening van het gebied.

►Ten slotte zijn er actiegroepen die ervoor pleiten om de luchthaven van Zaventem gewoon te sluiten en er elders een nieuwe te creëren.  Ze gaan daarmee helemaal voorbij aan het feit dat de nationale luchthaven de tweede grootste economische poort van Vlaanderen is, na de haven van Antwerpen.
De provincieraad van Vlaams-Brabant steunt eenparig de volgende uitgangspunten:

Het provinciebestuur erkent het grote economische en tewerkstellingsbelang van de luchthaven als tweede grootste toegangspoort tot Vlaanderen, na de haven van Antwerpen. Tegelijk vraagt het provinciebestuur even grote aandacht voor de leefbaarheid van de omwonenden en voor de maximale beperking van de milieuhinder.
De provincie Vlaams-Brabant vraagt dat de federale en gewestregeringen een samenhangend toekomstplan voor de komende 25 jaar uitwerken dat een duurzaam en stabiel juridisch kader biedt op het vlak van economie, mobiliteit, ecologie en sociaal draagvlak.  Dit plan moet in alle transparantie tot stand komen in overleg met alle betrokken actoren en moet worden vastgelegd in een samenwerkingsakkoord.
De provincie Vlaams-Brabant wil een wettelijk verankerde regeling van de opstijg- en landingsprocedures en van de vliegroutes in een federale vliegwet, waarbij de veiligheid van de passagiers en van de omwonenden in elk geval moet primeren en waarbij de windrichting en het historisch baangebruik bepalend moeten zijn voor de selectie van opstijg- en landingsroutes. De provincie Vlaams-Brabant eist een rechtvaardige spreiding van de lawaaihinder: enerzijds een spreiding over de verschillende gewesten en gemeenten en anderzijds het niet belasten van steeds nieuwe groepen gehinderden. Dit principe impliceert tevens een optimaal gebruik van alle start- en landingsbanen.
De provincie Vlaams-Brabant wil gelijke geluidsnormen en -rapportering in alle gewesten. Dat is nu niet het geval.  Vele omwonenden zijn bereid geluidshinder tot een bepaald niveau te verdragen, indien ze ervan overtuigd zijn dat die rechtvaardig gespreid is. 
De provincie Vlaams-Brabant wenst een verdere afbouw van lawaaierige nachtvluchten. Ook wat de dagvluchten betreft, moeten de geluidsemissienormen gelijke tred houden met de technische vooruitgang inzake het geluidsarmer maken van vliegtuigen.
Ten slotte kant de provincieraad van Vlaams-Brabant zich tegen de verlenging van landingsbaan 25L (startbaan 07R).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten