dinsdag 28 juni 2016

Kortenberg heeft zwaarvervoerplan


Ruim vier jaar geleden keurde de Kortenbergse gemeenteraad een ambitieus ‘mobiliteitsplan’ goed.  Dat was en blijft een belangrijk beleidsinstrument om het verkeer in onze gemeente veilig, duurzaam en leefbaar te maken.

Eén van de belangrijke bekommernissen die inwoners het gemeentebestuur in dat verband op het hart drukken, is de beperking van het ‘zwaar vervoer’ dat door de dorpskernen dendert en dat de straten voor onze inwoners – en vooral voor de zwakke weggebruikers – onveilig en stresserend maakt.

In het beleidsprogramma van het huidige gemeentebestuur, werd daarom de doelstelling geformuleerd om een zwaarvervoerplan op te stellen, dat als ambitieus doel zou hebben om in 85% van de straten van de gemeente, het doorgaand zwaar verkeer te weren.

Burgemeester Chris Taes (CD&V), bevoegd voor mobiliteit, kreeg van de gemeenteraad groen licht om effectief werk te maken van het voorgestelde zwaarvervoerplan.  Zowel de Gemeentelijke Adviesraad voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid (GAMV), als de Milieuadviesraad (MAR), de Raad voor Lokale Economie (RLE) en de Landbouwraad hadden het zwaarvervoerplan op voorhand grondig doorgenomen en besproken en hadden nuttig suggesties geformuleerd om het nog te verbeteren en te verfijnen.

Het zwaarvervoerplan laat nog slechts één oost-westas toe voor doorgaand zwaar vervoer en één noord-zuidas.  Voor het overige zal in de nabije toekomst alleen zwaar ‘bestemmingsverkeer’ nog welkom zijn in de dorpskernen en in de woonstraten.  Bij de uitvoering van het mobiliteitsplan zal zo veel mogelijk rekening worden gehouden met de opmerkingen van de adviesraden en van de raadscommissie openbare werken, milieu en mobiliteit.

Het zwaarvervoerplan houdt een concreet actieplan in voor drie doelgroepen die zwaarvervoerroutes gebruiken: het vrachtwagenverkeer, het openbaar vervoer en het landbouwverkeer.  Bovendien biedt het actieplan ook een nieuwe aanpak voor het laden en lossen van vrachtwagens op de Leuvensesteenweg in het centrum van Kortenberg.  Daar zullen specifieke laad- en loszones worden voorzien, die ervoor moeten zorgen dat tijdens de spitsuren het verkeer niet langer wordt gestremd.   

Met dit zwaarvervoerplan anticipeert het gemeentebestuur van Kortenberg ook op de nieuwe regeling van ‘rekeningrijden’ voor vrachtverkeer.  Door de toegang voor doorgaand vrachtverkeer grondig te beperken, wil het gemeentebestuur ervoor zorgen dat dit vrachtverkeer op de hoofdroutes blijft en geen sluipwegen zoekt via de dorpskernen of woongebieden.
Het volledige zwaarvervoerplan kan worden geraadpleegd op de webstek van de gemeente Kortenberg (www.kortenberg.be) onder de knop ‘mobiliteit’ en de subknop 'mobiliteitsplannen'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten