dinsdag 30 mei 2017

Identiteitscontrole op fuiven met "Safe Party Zone"-label


DE voorbije jaren heeft Kortenberg hard gewerkt aan een doelgericht en evenwichtig evenementenbeleid, dat plezier en ontspanning koppelt aan veiligheid en verantwoordelijkheidszin.  Het resultaat hiervan is dat zowel kleine als grote evenementen systematisch in overleg met de organisatoren en de bevoegde diensten (gemeente, politie, brandweer, rode kruis, preventiedienst) grondig worden voorbereid en dat de kwaliteit en de veiligheid daardoor aanzienlijk worden verhoogd.

De jeugdraad was al enige tijd vragende partij om gekende amokmakers uit fuiven te kunnen weren.

Daarom besliste het college van burgemeester en schepenen in september 2016 principieel om software aan te schaffen die het mogelijk zou maken identiteitskaarten snel in te lezen, zodat kan gewerkt worden met ‘blacklists’ die herrieschoppers identificeren, wat tot gevolg heeft dat ze geen toegang krijgen tot het evenement.  Bovendien biedt deze software ook de mogelijkheid om de leeftijd van de fuifgangers te controleren, wat belangrijk is voor het selecteren van polsbandjes die al dan niet toestemming geven tot het gebruik van alcoholische dranken.

Burgemeester Chris Taes (CD&V) en schepen van jeugd Harold Vanheel (N-VA) vroegen nu de gemeenteraad een aanvulling op de algemene bestuurlijke politieverordening en een huishoudelijk reglement goed te keuren, die het gebruik van dit softwaresysteem (Safe Party Zone) in de praktijk mogelijk moeten maken.

Voortaan zal de burgemeester een toegangsverbod kunnen opleggen tot alle evenementen die werken met het safe party zone-label aan personen die in een fuifaccommodatie, op een evenemententerrein of in een opgelegde alcoholperimeter de openbare orde hebben verstoord of openbare overlast hebben veroorzaakt.

Dat eventuele verbod zal niet zomaar lukraak worden opgelegd. Er zal slechts een verbod worden opgelegd nadat de overtreder een uitnodiging heeft gekregen om met de politie of de bestuurlijke overheid een gesprek te voeren over de vastgestelde feiten en nadat uit dat gesprek onvoldoende garanties zijn gebleken om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.

De duurtijd van het verbod wordt door de burgemeester bepaald en geldt voor een maximum periode van één jaar. Het niet naleven van het verbod wordt bestraft met een administratieve sanctie (GAS) die kan oplopen tot € 350.  Voor minderjarigen wordt een eventuele financiële sanctie steeds voorafgegaan door een bemiddelingspoging vanwege de sanctionerend ambtenaar.

Het huishoudelijk reglement integreert deze nieuwe bepalingen in het bestaande afsprakenkader rond de organisatie van fuiven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten