zaterdag 24 maart 2018

Gesloten jeugdinstelling Everberg: geen uitbreiding zonder bijkomende ondersteuning


Het Parket van Antwerpen heeft grote bezorgdheid geuit rond het feit dat de gesloten jeugdinstelling in Everberg (Kortenberg) te vaak volzet is en dat op die manier jonge delinquenten die ernstige feiten hebben gepleegd, noodgedwongen op vrije voeten moeten worden gesteld. 

Die bekommernis is terecht.  Jongeren die zware feiten hebben gepleegd en die door een rechter aan een gesloten instelling worden toegewezen, horen niet als ‘helden’ vrij op straat rond te lopen.

Het beheer van de gesloten jeugdinstelling in Everberg behoort tot de bevoegdheid van de Vlaamse overheid.  Die overheid heeft concrete plannen om de jeugdinstelling fors uit te breiden (een verdubbeling van het huidige aantal plaatsen).  Daaraan is dus kennelijk behoefte en als lokaal bestuur beseffen we dat de verhoging van de capaciteit nodig is. 

Maar wat Kortenberg betreft, kan die uitbreiding er niet komen zonder fors bijkomende ondersteuning van de lokale politie, die nu reeds moet instaan voor heel wat dringende overbrengingen, voor tussenkomsten bij incidenten en voor toezicht op de perimeter van de instelling.

Concreet ervaart de lokale politiezone de volgende problemen:
-              - Geen formele regeling rond de politietaken die verwacht worden;
-              -  Geen billijke compensatie voor het meerwerk dat deze instellingen met zich  
          meebrengen;
-            - Geen aanpassing van de KUL-norm voor de bepaling van de federale dotatie;
-            - Een grote verscheidenheid aan manieren van werken, vaak gestoeld op lokale  
         afspraken;
-            - Geen eenvormige benadering door de verschillende jeugdparketten;
-            - De onvoorspelbaarheid van de uit te voeren opdrachten;
-          - Een ongelijke verdeling bij de toekenning van bijkomende federale dotatie tussen de
       verschillende politiezones.

Deze problemen doen zich niet alleen voor in Everberg, maar ook in andere lokale politiezones waar instellingen voor jonge delinquenten gevestigd zijn: Mol, Beernem, Ruiselede, Turnhout. 

Kortenberg wil constructief blijven meewerken aan een integraal veiligheidsbeleid, waarbij jongeren die zwaar over de schreef gaan niet in vrijheid moeten worden gesteld omdat er geen ‘plaats’ is in een gesloten jeugdinstelling.  Maar de overheden die dat veiligheidsbeleid gestalte geven (de Vlaamse overheid wat het beheer van de instelling betreft en de federale overheid wat de veiligheidsaspecten betreft) moeten hun verantwoordelijkheid opnemen om de lokale besturen en de lokale politiediensten op dat vlak behoorlijk te ondersteunen.  Daar blijven ze nu manifest in gebreke.

De vorige federale regering berekende de supplementaire werklast voor de aanwezigheid van de gesloten jeugdinstelling in Everberg (in de huidige omvang!) op het equivalent van 7 politie-inspecteurs en 1 hoofdinspecteur.  Sinds 2002 moet onze gemeente het doen met de ‘belofte’ dat die ondersteuning structureel geregeld zal worden.  Daarvan is nog niets in huis gekomen.  Recent kregen we nog de toezegging dat de dienst DAB, die in de toekomst zal instaan voor bewakings- en transportopdrachten van gedetineerden, ook zal worden ingeschakeld voor de jeugdinstellingen.  Maar onmiddellijk werd eraan toegevoegd dat die transporten van en naar de jeugdinstellingen niet als prioritair zullen worden beschouwd en dat de lokale politie voor dringende transporten zal moeten blijven instaan. 
 
Daarom kunnen we alleen “ja” zeggen tegen een uitbreiding van de gesloten jeugdinstelling in Everberg indien er tegelijk de noodzakelijke veiligheidsondersteuning wordt geboden om de toename van transporten en veiligheidsrisico’s te kunnen beheersen. 

We hebben er geen boodschap aan dat de ene overheid de bal doorspeelt naar de andere overheid en dat op die manier een structurele oplossing nu al 16 jaar (!) uitblijft.  De Vlaamse overheid die de instelling beheert moet zélf het initiatief nemen om met de federale collega’s de nodige duurzame en sluitende afspraken te maken om de nodige veiligheidsondersteuning te bieden, zonder dat dit voor de lokale politie tot grote supplementaire werklast leidt.

We willen niet langer dat de dienstverlening aan onze bevolking in het gedrang komt, omwille van opdrachten voor een instelling die niet door de lokale overheid wordt geleid of beheerd en die sowieso al een verhoogd veiligheidsrisico voor onze inwoners inhoudt.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten