dinsdag 6 maart 2018

Reglement voor ANPR-toezicht tijdens werken aan de Sterrebeeksesteenweg

Van begin april tot december van dit jaar zijn er ingrijpende werken gepland aan de Sterrebeeksesteenweg: zowel de riolering, de straat als de voet- en fietspaden zullen volledig worden vernieuwd. Deze werken hebben tot gevolg dat de Sterrebeeksesteenweg de hele periode onderbroken zal zijn.  Het is onmogelijk om de huidige verkeersstroom van 5.000 voertuigen per dag door de straten van Armendaal en het centrum van Kortenberg te laten rijden.  De capaciteit van de omliggende straten laat dit eenvoudigweg niet toe.

Om die doorgaande verkeersstroom te weren, bestaan er ruwweg drie soorten oplossingen: ofwel zorgt men er met een fysieke afsluiting voor dat het verkeer niet langer kan doorrijden, wat uiteraard voor de omwonenden ook betekent dat ze hun huis of werk niet of veel moeilijker kunnen bereiken.  Ofwel werkt men alleen met signalisatie en verbodsborden, waarbij men op voorhand weet dat die niet permanent kunnen worden gehandhaafd en waarbij dus aanhoudende verkeersoverlast gegarandeerd is.  Ofwel werkt men met een ‘oplossing op maat’, die de ongewenste verkeersstroom alleen maar tegenhoudt op momenten waarop het nodig is, die de mensen met een bestemming in de zone de mogelijkheid biedt om toch nog toegang te krijgen en die op andere momenten gewoon vrije doorgang kan bieden.

Het gemeentebestuur kiest voor die laatste oplossing door het plaatsen van ANPR-camera’s (camera’s met nummerplaatherkenning) die het doorgaand verkeer tijdens de ochtend- en de avondspits moeten weren en die tegelijk voor de omwonenden en voor de mensen die in de projectzone een bestemming hebben (vb. klanten van handelszaken, familieleden of bezoekers) de nodige toegang kunnen verzekeren.

De test- en waarschuwingsperiode voor de ANPR-controle start op 15 maart a.s.  De effectieve beboeting start pas vanaf begin april, wanneer de werken op de Sterrebeeksesteenweg de normale doorgang zullen verhinderen. 

De gemeenteraad keurde een reglement goed dat bepaalt wie tijdens de werken aan de Sterrebeeksesteenweg toch door het werkgebied zal mogen rijden.  Het gaat om een systeem van trajectcontrole: alleen wie tijdens de ochtend- en de avondspits binnen een bepaalde tijdsduur doorheen de zone rijdt (en dus twee camera’s voorbijrijdt) zal op de boetelijst komen.  Wie langs één camera rijdt, een bezoek brengt aan een inwoner of handelszaak in de werkzone, en er via dezelfde weg opnieuw uitrijdt, zal niet worden beboet.  Wie langer in de werkzone blijft dan de normale doorrijtijd, bv. omwille van een bezoek aan een familielid of een tandartsbezoek, zal evenmin worden beboet.

Aan voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en de hulpdiensten wordt een permanente toegang verleend.

De bewoners binnen de camerazone krijgen een persoonlijke brief met logingegevens op hun thuisadres. 

De bewoners van het aansluitende gebied (ruwweg tussen de E40 en de N2, van aan de gemeentegrens met Herent tot aan de gemeentegrens met Sterrebeek + de wijk Vrebos), krijgen een vergunning op eenvoudige aanvraag. 

Andere weggebruikers kunnen een permanente vergunning krijgen op voorwaarde dat ze een regelmatige bestemming in de camerazone kunnen aantonen. 

Voor handelaars en bedrijven is er een aparte regeling: zij kunnen klanten een dagontheffing geven met een eenvoudige webapplicatie.  De nummerplaat intikken volstaat. Vaste klanten en leveranciers kunnen een permanente vergunning krijgen. Handelaars blijven dus tijdens de hele periode van de werken bereikbaar voor hun klanten.

Alle nuttige informatie over de werking van het ANPR-systeem en over de aanvraag van een vergunning, is beschikbaar via de volgende link: https://www.kortenberg.be/project-sterrebeeksesteenweg   

Er komt geen automatische verlenging van dit cameratoezicht na afloop van de werken aan de Sterrebeeksesteenweg. Na afloop van de werken zal het systeem van ANPR-toezicht grondig en op basis van feitelijke gegevens worden geëvalueerd.  Het volgende gemeentebestuur zal, op basis van die gedegen evaluatie, uitmaken hoe verder wordt omgegaan met dergelijke vormen van dynamische verkeerscontrole.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten