dinsdag 5 november 2013

Met (gemeente)raad en daad - november 2013

Gemeenteraad gemist?  Geen probleem.  Je vindt hier meer informatie over de markantste beslissingen.  Zo kwamen in Kortenberg op de raad van 4 november 2013 o.m. de volgende punten aan bod: 

Kortenberg keurt RESOC-Streekpact voor Leuven goed.

RESOC Leuven is het regionaal sociaal-economisch overlegcomité van het arrondissement Leuven.  In dat overlegcomité bundelen lokale besturen (gemeenten, steden en provincie), vakbonden en werkgevers hun krachten om de werkgelegenheid en de sociaal-economische ontwikkeling van de regio zo goed mogelijk te ondersteunen.  RESOC-Leuven werkte de voorbije maanden aan een ontwerp van streekpact dat de troeven van onze streek in de verf zet en dat ook een reeks concrete doelstellingen formuleert om deze troeven maximaal te laten renderen.  Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad dit ontwerp van streekpact goed, maar formuleerde ook twee aanvullingen: 1) er wordt een haalbaarheidsonderzoek gevraagd naar de creatie van een MICE-site (meetings, incentives, conferences and exhibitions) aan de zuidkant van het luchthaventerrein, in samenwerking met de gemeente Kortenberg en 2) er wordt aangedrongen op een bovenlokale oplossing voor het verstikkende sluipverkeer in de regio tussen Leuven en Brussel.
 

Samenwerkingsovereenkomst kinderopvang Stekelbees geactualiseerd.

De gemeente Kortenberg heeft een samenwerkingsovereenkomst met de vzw Stekelbees voor de voor- en naschoolse opvang van kinderen uit de basisscholen.  Deze samenwerkingsovereenkomst dateert van 2007 en was aan actualisering toe.  Op voorstel van schepen van onderwijs Sabine Ledens (N-VA) wordt het samenwerkingsverband met vzw Stekelbees behouden.
 

Minderhinderplan voor de luchthaven van Zaventem aangepast.

Na overleg met de luchthavenuitbater (BAC), het bewonerscomité Decibel 25L en de gemeenteraadsleden van de bevoegde raadscommissie, legde schepen van milieu Kristien Goeminne (CD&V) een nieuw minderhinderplan aan de voltallige gemeenteraad voor.  Dat minderhinderplan bevat de eisen en aandachtspunten vanuit Kortenberg voor de bevoegde overheden i.v.m. de uitbating van de luchthaven van Zaventem.

Het nieuwe minderhinderplan bevat de volgende doelstellingen:

                        1) de verdere beperking van het aantal nachtvluchten tot maximaal de huidige vergunde 16.000 slots per jaar (waarvan maximum 5.000 vertrekvluchten). Dit aantal mag in de toekomst geenszins overschreden worden;

                        2) de verdere, versnelde invoering van geluidsarme vliegtuigen;

                        3) de effectieve beboeting van vliegtuigmaatschappijen die de voorgeschreven landings- en opstijgprocedures niet volgen en de juridische erkenning van de gevolgen ervan;

                        4) de definitieve begrenzing van de vluchtgebonden activiteiten van de luchthaven tot het terrein dat momenteel afgebakend is in het gewestplan en het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (dus: geen verlenging van de huidige startbaan 25 L);

                        5) een betere samenwerking met andere, regionale luchthavens in Vlaanderen en België;

                        6) de inschakeling van andere verkeers- en vervoersmodi om de druk op Zaventem te verlichten (coördinatie met het HST-net, het gewone spoorverkeer en de binnenscheepvaart);

                        7) een rechtvaardige spreiding van de lawaailast over àlle buurgemeenten, inclusief de gemeenten van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest;

                        8) het zo geluidsarm mogelijk inrichten van de proefdraaiplaats en het verder beperken van het grondlawaai;

                        9) de nodige aandacht voor andere, minder merkbare vormen van pollutie, zoals water-, lucht- en bodemverontreiniging;

                        10) een terugkeer naar het historisch baangebruik van voor 1999, waar de windrichting bepalend moet zijn voor de selectie van opstijg –en landingsprocedures;

                        11) de opmaak van een globale Plan-MER voor de hele luchthavensite zodat de langetermijnvisie op de luchthaven duidelijk wordt, alle mogelijke milieuhinder aan bod kan komen en bevoegdheidsdiscussies uitgesloten worden.

 
Verbod op alcoholhoudende dranken om comazuipen te voorkomen.

Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad een politiereglement goed waarbij het verboden wordt om ’s avonds en ‘s nachts alcoholhoudende dranken te verkopen in winkels of in automaten.  Deze beslissing maakt deel uit van een globale aanpak van het alcohol- en drugprobleem in het algemeen en van het comazuipen bij jongeren in het bijzonder.  Organisatoren van fuiven en politiediensten stellen regelmatig vast dat jongeren straalbezopen op fuiven arriveren of op sommige plekjes en pleinen in de gemeente verzamelen.  Vaak hebben ze dan hun voorraad sterke drank opgedaan in winkels of automaten die ’s avonds en ’s nachts alcohol verkopen.  Door dat aanbod te verbieden, wil het gemeentebestuur de sociale controle van het alcoholgebruik door de ouders vergroten.  Deze beslissing wordt door de Jeugdraad van Kortenberg mee gedragen.  Die jeugdraad ijvert overigens zelf ook voor verantwoord drankgebruik tijdens fuiven en stimuleert daartoe het gebruik van armbandjes om een onderscheid te kunnen maken tussen + en – 16-jarigen.  -16-jaringen krijgen op een fuif geen alcohol.
 

Over feestvuurwerk en Chinese wensballonnen.

De voorbije jaren was er in Kortenberg veel discussie over het algemeen verbod op feestvuurwerk tijdens oudejaarsnacht.  Na overleg met buurgemeente Herent, die tot de zelfde politiezone behoort, en met de politiediensten, stelde burgemeester Chris Taes (CD&V) daarom een regeling voor waarbij het op oudejaarsnacht toegestaan is om tussen kwart voor twaalf en kwart voor één feestvuurwerk af te steken, ten minste als daarbij alle nodige veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen.   Chinese wensballonnen blijven evenwel verboden, omdat hun traject totaal onvoorspelbaar is en omdat ze een te groot risico inhouden om brand te veroorzaken. 

Tijdens andere periodes dan oudejaarsnacht blijft telkens wel een vergunning van de burgemeester noodzakelijk om feestvuurwerk te kunnen gebruiken.

 
Groen licht voor mobiele camera’s.

De gemeenteraad keurde het gebruik van mobiele bewakingscamera’s goed op het grondgebied van de gemeente Kortenberg.  Deze camera’s zullen worden ingezet op openbare plaatsen waar veel sluikstort of overlast voorkomt en op openbare plaatsen die een risico voor criminaliteit inhouden.  Het gaat om mobiele camera’s die regelmatig op andere plaatsen zullen worden opgesteld.   Er zal telkens een waarschuwingsbordje worden opgehangen en het gebruik van de camera’s wordt officieel aangegeven bij de commissie die waakt over de bescherming van de privacy.  De beelden zullen alleen door de politiediensten kunnen worden bekeken en gebruikt en ze zullen na verloop van maximum één maand worden vernietigd (tenzij de beelden moeten dienen als bewijsmateriaal om criminele feiten te laten vervolgen). 

Burgemeester Chris Taes (CD&V) wees erop dat na de invoering van de ANPR-camera (automatische nummerplaatherkenning), de politiezone HERKO met de mobiele bewakingscamera’s een nieuw hoofdstuk aanvat in de elektronische ondersteuning van het politiewerk.  Op die manier wordt de inzet van politiemensen geoptimaliseerd en wordt de pakkans effectief vergroot.


Tarieven voor huisvuil aangepast.

Schepen van milieu Kristien Goeminne (CD&V) kondigde een reeks prijsaanpassingen aan voor de ophaling van huisvuil, GFT en PMD vanaf 1 januari 2014.  Deze tariefaanpassingen zijn het gevolg van de gestegen kosten voor de ophaling en de verwerking van het huisvuil bij Ecowerf.  Ze worden doorgevoerd in alle steden en gemeenten die bij Ecowerf zijn aangesloten.

Een gedetailleerd overzicht van alle tarieven vinden inwoners te gepasten tijde in het maandelijks informatietijdschrift ‘Zoeklicht’ en op de gemeentelijke webstek, maar de meest opvallende wijzigingen vanaf 01/01/2014 zijn:

  • Voor inzameling huisvuil en gft
    • de aanbiedingskost voor huisvuil daalt van 1 euro naar 0.5 euro (standaardcontainer 120L)
    • de verwerkingskost voor huisvuil stijgt met 0.05 euro naar 0.25 euro/kg
    • de verwerkingskost voor gft stijgt met 0.03 euro naar 0.18 euro/kg ( aanbiedingskost blijft GRATIS)
    • de huur van de containers voor particulieren stijgt van 5.04 euro/jaar naar 10.08 euro/jaar (standaardcontainer 120L)
    • grofvuil aan huis (enkel op afroep!); per begonnen 1/2 m³: 5 euro. Voor de duidelijkheid werd een lijst opgesteld van veel voorkomend grofvuil met de contantbelasting per stuk, enkele voorbeelden:

                    - 1 persoonsmatras of –bed: 5 euro

                    - 2 persoonsmatras of –bed: 10 euro

                    - zetel 1-zit: 5 euro

                    - zetel 2-zit: 10 euro

- zetel 3-zit: 15 euro

- voorrijkost per inzameling: 25 euro 

  • Voor inzameling op het containerpark
    • verwerkingskost voor grofvuil stijgt met 0.05 euro naar 0.25 euro/kg
    • verwerkingskost voor gras en blad stijgt met 0.03 euro naar 0.18 euro/kg
    • de verwerkingskost voor de andere betalende afvalsoorten stijgt met 0.01 euro naar 0.03 euro/kg voor particulieren (voor kmo’s: 0.06euro/kg)

De Diftar-tarieven werden sinds de start (voor Kortenberg in 2009) nog nooit aangepast.  Het gemeentebestuur wil zo veel mogelijk het principe “de vervuiler betaalt” toepassen, maar qua afvalverwerking blijft er toch nog een aanzienlijk deel over dat via de algemene middelen van de gemeente moet worden betaald.  In 2013 wordt de totale kost aan ecowerf maar voor 53% door inkomsten van contantbelasting door de inwoners betaald. 47 % van de kost blijft voor de gemeente. In 2014  zal, ondanks de prijsaanpassingen, toch nog 37% van de totale kost van het afvalverhaal via de algemene middelen van de gemeente bekostigd worden.  Zo is er opnieuw een gezonder evenwicht tussen wat de inwoner voor het opruimen van zijn/haar afval betaalt en de inspanning die de gemeente doet.

 
Harmonisch park- en groenbeheerplan voor park Oude Abdij.

Schepen van openbare werken Bart Nevens (N-VA) stelde het harmonisch park- en groenbeheerplan voor het park van de Oude Abdij aan de gemeenteraad voor.  Dit beheerplan heeft tot doel de verschillende zones van het park op een passende en duurzame manier te onderhouden.  De kostprijs van het plan bedraagt € 19.844, waarvan het provinciebestuur van Vlaams-Brabant € 13.890 voor zijn rekening neemt.

 
Overname wegenis groene strook De Costerstraat.

Schepen van openbare werken Bart Nevens (N-VA) stelde de gemeenteraad voor om de wegenis van de De Costerstraat in Everberg én een groene strook van 4a 45ca over te nemen en in te lijven bij het openbaar domein.  Dat is een gebruikelijke procedure wanneer de werken in een straat zijn opgeleverd.  De groene strook zal gebruikt worden om er een speelpleintje in te richten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten