dinsdag 7 februari 2017

Kortenbergs parkeerbeleidsplan goedgekeurd


Op voorstel van burgemeester Chris Taes (CD&V) keurde de gemeenteraad het parkeerbeleidsplan voor Kortenberg goed.  In dat parkeerbeleidsplan wordt niet alleen een visie ontwikkeld op de manier waarop een dichtbevolkte gemeente als Kortenberg best omgaat met parkeeruitdagingen, maar worden ook concrete oplossingen geformuleerd voor parkeerproblemen die al een hele tijd aanslepen.

Het parkeerbeleidsplan, dat door studiebureau Timenco werd opgesteld in nauw overleg met het gemeentebestuur, gaat uit van het principe dat de parkeerbehoefte in eerste instantie moet worden opgevangen op privaat domein.  Het is niet de taak van het gemeentebestuur om te voorzien in privé-parkeerbehoeften. Een stedenbouwkundige verordening moet daarom in de toekomst de parkeernormen bij nieuwbouw en bij verbouwingen verankeren.

Daarnaast blijft er parkeerruimte nodig in de openbare ruimte voor de inwoners en bezoekers van de dorpscentra en voor de werknemers van de bedrijven die er gevestigd zijn. Omdat de publieke ruimte schaars wordt en bescherming verdient, moet omzichtig worden omgesprongen met de invulling ervan. Niet alleen het aanbod van parkeerplaatsen, maar ook de concrete uitvoering van parkeerplaatsen verdient daarom de nodige aandacht.  In dat verband legt het parkeerbeleidsplan een duidelijke link naar het reeds vroeger goedgekeurde Beeldkwaliteitsplan, waarin de inrichtingsprincipes voor de openbare ruimte werden vastgelegd.

De parkeerbehoeften van verschillende doelgroepen werden onderzocht: bewoners, werknemers, winkelaars, bezoekers, pendelaars.  Er wordt aandacht besteed aan de verschillende vervoersmodi: fietsers, moto’s, auto’s (ook elektrische) en vrachtverkeer.

Monitoring wordt een belangrijk instrument: er zal niet langer ad hoc ingegaan worden op iedere individuele vraag, maar er zal gewerkt worden aan structurele oplossingen. Op die manier worden de beschikbare tijd, mensen en middelen efficiënt ingezet.

Ten slotte werd ook een negental concrete parkeerknelpunten in de gemeente in kaart gebracht en werden er oplossing voor geformuleerd.  Onder meer de parking op het Craenenplein, op het Dr. V. De Walsplein, in de Brouwerijstraat, op de Leuvensesteenweg en in de stationsomgevingen werden bestudeerd.

Het volledige parkeerbeleidsplan is online beschikbaar op de webstek van het gemeentebestuur van Kortenberg (www.kortenberg.be) onder de rubriek ‘mobiliteit’ en de subrubriek ‘mobiliteitsplannen’.

De methodiek die Kortenberg gebruikte bij het opstellen van het parkeerbeleidsplan is dermate origineel dat het gemeentebestuur reeds gevraagd werd een toelichting te komen geven op een studiedag van de provincie Vlaams-Brabant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten