dinsdag 7 februari 2017

Optimaliseren HST-fietsroute Kortenberg


Schepen van openbare werken Bart Nevens (N-VA) lichtte op de gemeenteraad het tracé van de HST-fietsroute door Kortenberg toe, dat was uitgetekend door studiebureau Macobo.  Dat tracé was eerder op een informatievergadering voor de directe omwonenden voorgesteld, waarop ook burgemeester Chris Taes (CD&V), bevoegd voor mobiliteit, en gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V) van de provincie Vlaams-Brabant aanwezig waren.

Het is de bedoeling om de twee gevaarlijke ‘knikjes’ in de HST-fietsroute weg te werken aan de Kouterstraat en aan de Zavelstraat in Erps-Kwerps.  Nu moeten de fietsers daar nog scherpe bochten nemen en moeten ze telkens de drukke rijweg oversteken.  In de toekomst zal de fietsroute dwars door de spoorwegbrug gaan, zodat conflicten met het autoverkeer op de rijbaan voorkomen zullen worden.

Op dit ogenblik is er nog geen rechtstreeks fietstracé tussen de Everbergstraat/Noodbosweg en het station van Kortenberg. Fietsers moeten via de Everbergstraat omrijden via de Kwerpsebaan en de Engerstraat om zo tot aan het station van Kortenberg te geraken.  Het gemeente- en het provinciebestuur willen nu wél een rechtstreeks tracé aanleggen op dit gedeelte van de HST-fietsroute, zodat de doortocht sneller en veiliger kan verlopen.

Van de gelegenheid wordt ook gebruikgemaakt om de parking aan het station van Erps-Kwerps gevoelig uit te breiden en om aan het station van Kortenberg het maximale aantal parkeerplaatsen in te plannen.  De parkeerplaatsen voor chauffeurs met een beperking zullen in de toekomst korter bij de perronlift worden voorzien.

Een onafhankelijk onderhandelaar zal binnenkort bij alle aangelanden van het tracé langs gaan om te bekijken welke specifieke problemen nog moeten worden opgelost en om een akkoord te verkrijgen over grondafstand voor de realisatie van dit belangrijke fietsproject.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten