dinsdag 27 juni 2017

Kortenberg ruilt oude telefooncentrale in voor Voice over IP


De telefooncentrale van het administratief centrum is aan vernieuwing toe. Eind 2016 werd een traject opgestart om de overstap te maken naar IP-telefonie.  “Door om te schakelen naar een telefoniesysteem via het internet, kunnen ook de gemeentelijke diensten die niet in het administratief centrum gevestigd zijn, via hetzelfde netwerk met elkaar verbonden worden,” lichtte burgemeester Chris Taes (CD&V) toe op de gemeenteraad.  Dat is bv. een oplossing voor de werkplaatsen in Erps-Kwerps of het dienstencentrum in OC Berkenhof, waar men nu nog met een aparte telefoonlijn of met mobiele telefoons moet werken.

Daarnaast zal met IP-telefonie het beheer eenvoudiger worden, de kwaliteit van de gesprekken verhogen en de dienstverlening verbeteren, omdat er efficiënter kan worden doorverbonden.  Op basis van presentaties van leveranciers, gesprekken met lokale besturen die al afnemer zijn én de technische en financiële doorlichting van de verschillende oplossingen besliste de Kortenbergse gemeenteraad om in zee te gaan met Damovo (via een raamcontract met het autonoom provinciebedrijf VERA). Het nieuwe telefoniesysteem is het resultaat van een intense doorlichting van de diensten om hun specifieke noden in kaart te brengen, de toetsing aan het nieuwe dienstverleningsconcept van de gemeente en de daarbij horende telefoonafhandeling.

Het is de bedoeling in september 2017 over te stappen naar het nieuwe systeem.

De aankoop van de volledige telefooncentrale (inclusief implementatie, bekabeling en opleiding) kost €67.197,60 euro (inclusief BTW)

De onderhoudskosten bedragen €2.485,74 (inclusief BTW) voor het eerste jaar. De volgende jaren wordt dat €5000 (inclusief BTW).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten