donderdag 1 mei 2014

Kortenberg investeert meer in kosteloos nachtbusvervoer

Recent kondigde De Lijn aan dat het nachtvervoer in de regio Leuven mogelijk betalend zou worden. Sinds mei 2009 betaalt Kortenberg jaarlijks een bijdrage van € 6.000 om kosteloos nachtbusvervoer van en naar Leuven mogelijk te maken op vrijdag- en zaterdagnacht tussen ruwweg 22.30u en 2.30 u.

De helft van de gemeenten besliste echter, omwille van  besparingen, de bijdrage hiervoor niet meer te betalen en dus uit het systeem te stappen. Daardoor dreigde de regeling te vervallen en zouden passagiers van dat nachtelijke weekendbusvervoer in de toekomst een ticket moeten kopen.

Kortenberg heeft er nu voor gekozen om een verhoogde bijdrage te betalen aan De Lijn, nl. € 9.000. Zo blijft het nachtvervoer tussen Kortenberg en Leuven kosteloos. Let wel: ‘kosteloos’ is niet ‘gratis’, want ‘gratis’ bestaat niet.  Het gemeentebestuur investeert hiermee bewust in het voorkomen van weekendongevallen en heeft daarbij vooral de veiligheid van de veelal jongere nachtelijke fuifgangers en dus ‘potentiĆ«le weggebruikers’ voor ogen.

Voor Kortenberg blijft het traject van de nachtbussen 352 en 358 ongewijzigd.

Reizigers die een abonnement onder welke vorm dan ook hebben, kunnen ook op het nachtnet gebruik maken van dit abonnement en hoeven dus geen nulbiljet te kopen.

De zone waarin het nachtvervoer op vrijdag en zaterdag gratis is, bestaat naast Kortenberg ook uit Aarschot, Bertem, Bierbeek, Boutersem, Herent, Leuven, Oud-Heverlee, Rotselaar en Tervuren. Personen die reizen binnen deze zone kunnen dus kosteloos opstappen op de nachtbus. Stapt een persoon op of af buiten deze zone (ook in relatie met een gratis gemeente), dan gelden de gebruikelijke tarieven voor vervoerbewijzen.

 
Alle info staat ook op www.delijn.be.

Op maandag 5 mei 2014 wordt de principiĆ«le beslissing van het schepencollege ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.  Het college kon met een standpuntbepaling evenwel niet wachten, omdat de nieuwe regeling ingaat vanaf dit weekend.

Intussen heeft burgemeester Chris Taes (CD&V), samen met Rotselaars schepen Jelle Wouters (CD&V) en Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V), ook voorgesteld dat AB INBEV als grootste multinationale onderneming van Leuven, die toch een flink stuk omzet draait op de gebruikers van dit nachtvervoer, een sponsoring van dit initiatief zou overwegen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten